De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contentmarketing Content maken. The creative adult is the child that survived.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contentmarketing Content maken. The creative adult is the child that survived."— Transcript van de presentatie:

1 Contentmarketing Content maken

2 The creative adult is the child that survived

3 Snackable Shareable Searchable

4 Fundamenten/zaadjes/bakstenen Fundamenten: Essentiële informatie Zaadjes: Draagbare stukjes inhoud Bakstenen of keien: bouwstenen van je content marketing strategie Zie boek Digitaal Marketingplan in 100 dagen van Bert Van Wassenhove (van vorig jaar)

5 3S model van content Snackable (short & simple) Shareable Searchable

6 Snackable Cfr zaadjes Newsbites Newsbites (snel te scannen nieuwsberichten) Foto’s, korte video’s Foto’s, korte video’s (Vine) Is de aanleiding om iets langers te lezen (cfr keien)

7 Shareable De snackable content deelt gemakkelijk content delenviraal effect Doelgroep aanzetten om content te delen (viraal effect) retweetsrepinsembeds Voorbeeld: retweets (127 tekens), repins, embeds Vragen Vragen om te retweeten, repinnen… helpt ook echt! mobielleesbaar Zorg dat je content ook mobiel goed leesbaar is 7 principe schema https://social.ogilvy.com/the-7-principles-of-social-design-how-to-make-content-shareable/ shareable https://social.ogilvy.com/the-7-principles-of-social-design-how-to-make-content-shareable/ shareable

8 Searchable gemakkelijk vindbaar Maak je content gemakkelijk vindbaar Gebruik goede kernwoorden/tags, die ook de consumenten gebruiken (zie hoofdstuk research) Gebruik de kanalen die je doelgroep gebruikt Monitoren/meten

9 Thema’s/kanalen Vanuit je content audit en research weet je welke thema’s, welk verhaal en welke kanalen je kan gebruiken welke content Je weet welke content werkt Welke platformen Welke platformen/content types vereist zijn (Instagram, facebook, Slideshare, LinkedIn, Twitter…) welke keywords Je weet op welke keywords je moet scoren beter Liever minder maar beter Beter 1 goed artikel dan veel losse flodders op FB, Twitter…

10 Balanceer je inhoud Mix de toon van je thema’s = Top of mind 60% gemeenschappelijke interesse (tussen jezelf en je klanten) (bvb kaarsmomenten in de wereld) = Top of mind = Productgerichter 30% Toegepaste content (bvb Spaas kaarsen voor romantiek) = Productgerichter = anders ben je enkel een prijsmerk 10% Zelfpromotie (bvb ‘Speciaal voor klanten: gratis romantisch thuisgeleverd’) = anders ben je enkel een prijsmerk

11 De 80 regels van Social Media

12 Wat geeft veel betrokkenheid? Waardevolle Waardevolle content, onderzoeken, whitepapers Tips, how to, infografiek, content die zorgt voor kennisdelen actueel Heel actueel nieuws, nieuwsbites Humor, infotainment, quotes, stellingen buzzt Content die ‘buzzt’ en viraal gaat gemakkelijk te delen Content die geschikt is voor eenvoudige curatie door de lezer, gemakkelijk te delen, te retweeten gereageerd kan worden Sociale content waarbij gereageerd kan worden (mening geven, bijdrage leveren) storytelling Content die een duidelijke storytelling heeft en in opbouw de gebruiker ergens naartoe neemt

13 Storytelling

14 Content strategie richting Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen verhaalstorytelling Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling verhaal Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen persoonlijkeremotie Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken identificeren Publiek kan zich identificeren volgendeelnemen Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...

15 Storytelling Content strategie richting Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen verhaalstorytelling Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling verhaal Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen persoonlijkeremotie Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken identificeren Publiek kan zich identificeren volgendeelnemen Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...

16 Transmedia storytelling meerdere autonome mediakanalen Bij ‘transmedia storytelling’ wordt het verhaal verteld via meerdere autonome mediakanalen transformeert vorm optimaal afgestemd medium Je transformeert je verhaal naar een bepaald mediakanaal, je zorgt er voor dat de vorm optimaal afgestemd is op het medium integreertverschillende belevingen versterken Je integreert zo verschillende belevingen binnen verschillende kanalen, die zullen het verhaal versterken

17

18 Storytelling Storytelling for Brands - Our Storytelling Matrix Iemand heeft de leiding over het verhaal focus Moet de focus houden geen verhaal Anders heb je veel content en geen verhaal doelloos Content zonder doel is doelloos

19 Structuur in je verhaal Een voorbeeld voor een goed verhaal in een presentatie mogelijke vertelstructuren Het toont ook de mogelijke vertelstructuren Het vervolg van Digital Storytelling, cross- en transmedia storytelling kan je vinden in Powerpoints op

20 Voorbeelden Viraal branded Will It Blend? – iPad Molson Canadian Beer Fridge - Scan Your Passport Infotainment Petplan Pet Insurance / / Gemakkelijk te delen British Airways - #lookup in Piccadilly Circus ‘Integrating offline advertising with online marketing, encouraging people to share via the #Lookup hashtag to generate additional promotion via social media’

21 Tone of voice

22 Brand voice Juiste tone of voice bepalen (inhoud en toon zijn 2 verschillende dingen)

23 Brand voice

24

25

26 Tone of Voice

27

28

29

30 Content maken

31 Content genereren 1.Branded content 1.Branded content (zelf content creëren) 2.User generated content 2.User generated content (earned content) 3.Content curatie 3.Content curatie (verzamelen en verspreiden van bestaande content)

32 Zoek herbruikbare content herbruikbare Bepaal welke herbruikbare content (formaten) bestaat (zowel eigen als ‘earned media’) Eigen research, publicaties, archieven… Externe bronnen (partners, concullega’s, organisaties met gedeelde belangen, klanten…) Opinion leaders (je geeft een scoop, je krijgt retweets…)

33

34 Branded content

35 Branded content maken native advertising Wordt ook native advertising genoemd thema’s zie content audit Eerst verschillende thema’s definiëren, zie content audit Wie levert de eigen content aan? Eigen medewerkers/journalisten Freelancers Samenwerking/sharen

36 Content verzamelen medewerkers Content van medewerkers voelingdoelgroep Hebben voeling met noden doelgroep problemen Ervaren sneller problemen met perceptie/aanbod wederkerende issues Hebben ervaring in wederkerende issues Zien opportuniteiten Zien opportuniteiten die managment/staff niet zien meer authentiek Ideeën vanuit de werkvloer meer authentiek

37 Groei gezamelijk medewerkers Verklaar het nut van de thema’s aan medewerkers rol Verduidelijk hun rol in de content- creatie/verspreiding regelmaatbetrokkenheid Werk aan regelmaat en betrokkenheid Content vragen dat binnen hun werk past Vragen om dingen te sharen zodat iemand anders het kan verwerken (bvb via Delicious, Yammer, Evernote…)

38 Groei gezamelijk positieve feedback Geef positieve feedback Werk met cijfers (effectiviteit, overzicht conversies) Geef ‘best cases’ inzicht in de focus/planning Geef inzicht in de focus/planning van volgende periode

39 Beelden video geluid

40 Beelden, geluid, video Web is visueel/multimediaal Web is niet tekst-gericht maar visueel/multimediaal Grafiek op Pinterest Filmpje op Vine Interview op YouTube …

41 Beelden, geluid, video Mensen kijken mensen Mensen kijken mensen Hoe meer de lezer zich kan identifieren, hoe beter Niets zo interessant als de mensen achter het verhaal Grote foto’ Grote foto’s trekken aandacht en emotie Meme maken = beeld met quote dat zich snel verspreid share Plaats een ‘share’ optie waar emotie leeft

42 Beelden, geluid video

43 Ook hier keywords Beelden keyword Kies een goede naam voor het beeld (keyword.jpg) ALT tag ALT tag (maakt de content ook toegankelijk voor blinden) Moeten in Google Images Search hoog scoren! Geluid/video Naam van de Podcast, video Hashtags Goede beschrijvingen geven

44 Teksten

45 Eén idee Splits de content op in stukken Eén idee Eén idee per pagina verschillende kortere artikels Beter verschillende kortere artikels dan één heel lang Relatiesleggen Relaties tussen de pagina’s/ onderwerpen leggen Relatie tussen website en social leggen

46

47 Eenvoudige korte structuur traditioneel nieuwsbericht Gebruik de structuur van een traditioneel nieuwsbericht 1 kerngedachte Belangrijkste bovenaan Daarna steeds meer detail

48 Structuur

49 Richtlijnen Richtlijnen meegeven Aantal Aantal woorden per artikel Welke keywords Welke kernwoorden (keywords) gebruikt moeten worden Google Nieuws Artikels in Google Nieuws plaatsten

50

51 Blog Er zijn vele types blogposts: Instructie Informatie Review Vergelijk & contrast Interview Lijstjes Links Wat-als Inspiratie Retorische bedenkingen Case studies Vlogs …

52 Blog 12 type blogposts

53 Titels echt belangrijk Titels zijn echt belangrijk belofte Een titel moet een belofte inhouden sharesclicks Goede titels leveren zowel ‘shares’ als ‘clicks’

54 Titels Titels bevatten: Mening Nieuws How to Vraag? Gebod Lijstjes: 7 redenen om... Getuigenis

55

56 Gemiddeld 10 woorden per zin, nooit meer dan 15!

57 USP/CTA overal USP, call to action Elke pagina kan een landed page zijn, dus overal USP, call to action homepagelandingspagina’s Extra aandacht voor homepage, scorende landingspagina’s, bestemmingspagina’s adwords

58 SEO optimaliseren

59 Optimaliseer voor SEO Pagina titel Pagina titel Elke pagina een andere Moet keywords bevatten Deze beschrijving is je resultaat op Google Metatags Metatags Keywords en description verzorgen

60 URL structuur URL Zorg voor een goede URL Max. 3 levels diep en keyword kort na.be Gebruik – en _ Gebruik keyword als rootdomein

61 Links in- en uitgaande links Zoveel mogelijk in- en uitgaande links Neem de links op Neem de links op in je pers, vacatures… Breng je content aan in conversaties via social media Als je content engagerend werkt, volgen de links vanzelf Link zelf naar credibele bronnen bevattenkeywords Best bevatten de links ook keywords

62 pagina hiërarchie Goede pagina hiërarchie Maak je artikels scanbaar 1 idee per pagina Eenduidig, 1 idee per pagina Tussentitels Tussentitels (bevatten ook keywords en synoniemen) vet Woorden vet (bevatten ook keywords en synoniemen) Opsommingen Opsommingen scanbaar Belangrijk voor SEO titels, tussentitelsheaders Structuur titels, tussentitels via headers … Pagina hiërarchie

63

64 Keywords zie content audit Keywords bepalen, zie content audit

65 Hashtags fora van vandaag #hastags zijn de fora van vandaag Faciliteert gesprekken rond een gezamelijke passie gebruikhashtags van het moment Volg en gebruik de hashtags van het moment Zeker gebruiken op Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest… Bundelen conversaties Bundelen conversaties

66 Conversaties via hashtags Hashtags bundelen vanuit diverse bronnen #tagboard (https://tagboard.com/)https://tagboard.com/

67 Conversaties via hashtags Denkvoorhand Denk steeds op voorhand mee met je publiek opentniet meer sluiten Als je een conversatie opent, kan je hem niet meer sluiten

68

69 Checklists

70 Checklist Voor je start met schrijven Voor je start met schrijven

71 Checklist Na het schrijven Na het schrijven

72 Checklist Voor het publiceren Voor het publiceren

73 Checklist Voor social Voor social

74 Toppicking

75 eruit gepikt juiste verpakking juiste kanalen Met toppicking worden de interessante, boeiende, soms komische onderdelen van een organisatie of bericht eruit gepikt en in de juiste verpakking naar de juiste kanalen gebracht

76 organisatie die nog meer winst heeft gemaakt in de markt zetten van nieuwe producten marktlancering te verpakken als een fotoverhaal behind-the-scenes video kan het ontwerp, design, en de productie van de producten kort en snel in beeld brengen winststijging kan in een infografiek worden verpakt toelichting op de jaarcijfers kan live gebeuren via een online webinartrek je het bericht uit elkaardeelonderwerpen (snackable topics) juiste kanalen Wat de organisatie leuk vindt is niet altijd gelijk aan wat het publiek wil horen. Voorbeeld: een persbericht over een organisatie die nog meer winst heeft gemaakt dan het jaar ervoor is niet voor iedereen boeiend. Een dergelijk bericht zal niet snel viraal gaan over de diverse kanalen. Als de winst werd gerealiseerd door het in de markt zetten van nieuwe producten, dan zou dit een aanleiding kunnen zijn om die marktlancering te verpakken als een fotoverhaal. Dit verhaal kan de lancering tot en met de vermarkting visueel en scanbaar in kaart brengen. Een behind-the-scenes video kan het ontwerp, design, en de productie van de producten kort en snel in beeld brengen met relevante uitleg achter de schermen. De winststijging kan in een infografiek worden verpakt en de toelichting op de jaarcijfers kan live gebeuren via een online webinar. Op die manier trek je het bericht uit elkaar en breng je de verschillende deelonderwerpen (snackable topics) naar de juiste kanalen waar het topic als curated content verder gedeeld kan worden. Als je het goed doet pikt het publiek het op en gaat het viraal.

77 Toppicking Infografiek voor Pinterest Markante foto voor Instagram Quotes voor Twitter Fotoverhaal voor Facebook Online webinar Behind-the-scenes filmpje voor Youtube Artikel voor blog Storify met reacties uit de social media …

78 Branded content maken Samengevat

79 User generated content

80 Wordt gemaakt door: gebruiker/fan/klant/volger de gebruiker/fan/klant/volger = de ‘belever’ pers door de pers bloggers, twitteraars, instagrammers door bloggers, twitteraars, instagrammers… … earned media Dit zijn de ‘earned media’

81

82 Stickiness online vast te houden Hiermee wordt de methode benoemd om bezoekers online vast te houden op een website of blog niet noodzakelijk waarnaar ze op zoek waren En dat is niet noodzakelijk de content waarnaar ze op zoek waren langer ze blijven groter de conversie Hoe langer ze blijven hangen hoe groter de conversie regelmatig terugkomen En als je daardoor kan maken dat ze regelmatig terugkomen win je helemaal Opgelet voor contentmoeheid van de gebruikers

83

84 Social proof ‘What is social proof? positive influence others are doing something Put simply, it’s the positive influence created when someone finds out that others are doing something.’ Social proof Social proof = delen van meningen, reviews, beoordelingen meer ‘sticky’ meer gedeeld Door het authentieke karakter is de inhoud meer ‘sticky’ en wordt het beter en meer gedeeld moeilijk sturen Laat zich moeilijk sturen

85 Social proof social influence Informele sociale invloed (informational social influence) Experten Beroemdheden Gebruikers (user reviews) Wisdom of the crowds ‘Wisdom of the crowds’ Wisdom of your friends ‘Wisdom of your friends’

86

87 ‘In offline context, children, family, friends and colleagues - all are big influencers in the consumers' decision to buy something. online contextinfluencersindividualspersuasive voice authenticityaudience In online context, influencers are individuals who have a persuasive voice, authenticity and an audience on the web. Brands can leverage these social influencers to gain voice in user content and feedback surrounding their products.’ Je kan je publiek voordelen bieden, in ruil voor wat indirecte reclame Influencer marketing

88

89 internet persoonlijkhedengrote geloofwaardigheid (groot aantal) volgers Je kan influencer marketing ook omschrijven als een soort digitale marketing, waar een bedrijf of merk focust op het gebruiken (inhuren) van internet persoonlijkheden, die zelf een grote geloofwaardigheid bij hun (groot aantal) volgers hebben opgebouwd. een goed woordjedoen De bedoeling is dat die influencers een goed woordje gaan doen over jou producten, merk, bedrijf of organisatie Dit kan je bekomen door op een goede mannier contact te maken, producten op te sturen, hen uit te nodigen voor (jou) evenementen, soms door hen te betalen. Voorbeeld Influencer marketing

90 Converseer met je publiek spontane reacties Optimaliseer je pagina voor spontane reacties voorbereid Wees ook voorbereid op reacties wie reageertwanneerhoe Bepaal op voorhand wie reageert, wanneer en hoe oplossingen Focus op expertise en oplossingen Accepteer emoties Accepteer emoties, respecteer mensen, ga niet teveel op in de discussie How can Content Marketing help you pull? Grappig filmpje

91

92

93

94 Sharen Multiplicerend effect Multiplicerend effect van social media Doordat een bepaald onderwerp geshared of geretweet wordt is een populair onderwerp prompt héél populair Populariteit voedt deels zichzelf Populariteit voedt deels zichzelf

95 Digitale mond-tot-mondreclame

96 Content curatie

97 If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power.’ ‘If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power.’ Seth Godin

98

99 Soorten curated content Aggregation Aggregation: simpel verzamelen van content Elevation Elevation: eindconclusies trekken uit bepaalde broncontent in eigen artikel Distillation Distillation: de beste meningen, quotes, artikels, slides, foto’s bij elkaar brengen Mashups Mashups: een variatie aan curated content bij elkaar brengen als (nieuw) fris geheel Chronology Chronology: een timeline van gebeurtenissen samenstellen aan de hand van content van anderen

100 Aggregation most relevant information single location Aggregation is the act of curating the most relevant information about a particular topic into a single location. Often taking the form of catalogue style blog posts which list ‘27 Great Resources For Small Business’ (or similar aggregations). This is the most common form of content curation.

101 Distillation more simplistic format Distillation is the act of curating information into a more simplistic format where only the most important or relevant ideas are shared. additional contentlost As a result, there may be quite a bit of additional content that is lost for the sake of simplicity

102 Elevation smaller ideas point to a larger societal trend shift The smaller ideas that are often shared online in tweets or facebook messages may point to a larger societal trend or shift. identifyingtrend fromdaily musingsonline Elevation refers to curation with a mission of identifying a larger trend or insight from smaller daily musings posted online. analytical ability It requires more expertise and analytical ability on the part of the person or organization during the curating. most powerful Its benefit is that it can also be the most powerful in terms of sharing new ideas as well.

103 Mashup Taking two or more pieces of information and fusing them together Merging existing content together create a new point of view Merging existing content together is used to create a new point of view. creating something new still using existing content. Mashups can offer a way of creating something new while still using content curation as a basis for it because you are building on existing content.

104 Chronology looking at the evolution of informationover time One of the most interesting ways of looking at the evolution of information is over time brings together informationbased on time showevolving understanding particular topic Creating a Chronology is a form of curation that brings together historical information organized based on time to show an evolving understanding of a particular topic. to prove how experiences and understandings have changed. This can be a powerful way of retelling history through informational artifacts that exist over time to prove how experiences and understandings have changed.

105 Bestaand materiaal – eigen verhaal bestaand materiaal tot eigen verhaal gemaakt Bij content curatie wordt bestaand materiaal met diverse tools tot een eigen verhaal gemaakt storytelling Daarom is het zeer geschikt voor storytelling volgenbronnen verzamelenaanpassenopnieuw vertellen Bij content curatie draait het om het volgen van de juiste bronnen, content verzamelen en aanpassen en het opnieuw vertellen binnen een eigen verhaal

106 Checklist ‘Why should I care Beantwoordt het aan de ‘Why should I care’ test? universeel Is het een universeel verhaal? Verbaast Verbaast het? interessant Is het een onderwerp dat mensen interessant vinden? nieuw Is het nieuw? Iets dat jijzelf nog niet wist? verschillend Is het verschillend van de concurrentie? Wordt het systematisch gemeten?

107 Voorbeelden Chanel met Brad Pitt (Origineel: Parodie in vele vormen, veel gedeeld en hergebruikt 'SNL' spoofs Brad Pitt New Chanel 5 commercial …

108 Tools

109

110

111 Content samenstellen Bronnen samenbrengen verhalen vertellenbronnen uit sociale media Storify (https://storify.com/) is een dienst waarmee je verhalen kan vertellen aan de hand van bronnen uit sociale media. De dienst, mee opgericht door een Belg, bestaat al langer in een websitevariant, maar bestaat ook als app (Apple).https://storify.com/ How to Do Content Marketing With Storify Voorbeeld: cwf14?utm_content=buffer0033d&utm_medium=social&utm_source=linkedin.com&utm_cam paign=buffer en https://storify.com/PaulienPeeters/thom-at-cwf14http://www.flandersdc.be/nl/blog/zo-beleefde-house-marketing- cwf14?utm_content=buffer0033d&utm_medium=social&utm_source=linkedin.com&utm_cam paign=bufferhttps://storify.com/PaulienPeeters/thom-at-cwf14

112 Tools voor content verzamelen Overzicht soorten tools: Zie powerpoint: contentmarketing_tools.pptx contentmarketing_tools.pptx Roeland Pype https://sites.google.com/site/crossmediaconceptingencreatie/bestanden https://sites.google.com/site/crossmediaconceptingencreatie/bestanden

113 Automatiseren

114 Via Buffer Via IFTTT

115 Tools voor automatische content curatie IFTTT & Buffer Acties op verschillende platformen automatiseren, bvb Van Evernote naar Facebook, LinkedIn, Twitter… https://ifttt.com/, https://www.evernote.com/, https://bufferapp.com/ https://ifttt.com/https://www.evernote.com/https://bufferapp.com/ Twitter Automation: How To "Auto-Tweet" Blog Posts or RSS feeds Tutorial:

116 Wel opletten!

117 Bronnen Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Door Koen Verbrugge How to create change How to create change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie Handboek Content Strategie Door Patrick Petersen Prezi Content Marketing Prezi Content Marketing Door Carole Lamarque en Philippe De Puydt

118 Bronnen The Handy-Dandy Content Audit Template The Handy-Dandy Content Audit Template Door John McCrory Data voor Content : Een waarschuwend verhaal Data voor Content : Een waarschuwend verhaal Door Koen Verbrugge Social Proof Is The New Marketing Social Proof Is The New Marketing Door Aileen Lee


Download ppt "Contentmarketing Content maken. The creative adult is the child that survived."

Verwante presentaties


Ads door Google