De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester HerweijerHeleen Stelwagen RevalidatieartsGZ-psycholoog.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester HerweijerHeleen Stelwagen RevalidatieartsGZ-psycholoog."— Transcript van de presentatie:

1 Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester HerweijerHeleen Stelwagen RevalidatieartsGZ-psycholoog

2 Inhoud workshop Rondje verwachtingen inventariseren Theoretische inleiding Het verhaal van Fiona Symptomen nader toegelicht ahv signaleringslijst Casuïstiek

3 Verwachtingen

4 Theoretische inleiding: De onzichtbare NAH-er Prevalentie Oorzaken Wat je van buitenaf niet ziet… Growing into deficit

5 Prevalentie kinderen en jongeren (1-24 jaar) per jaar met niet- aangeboren hersenletsel – Traumatisch – Niet-traumatisch 90 % daarvan heeft licht hersenletsel = ! Daarnaast: duizenden kinderen en jongeren die niet in de ziekenhuizen worden gezien! Dus in werkelijkheid aantal nog groter! Hersenz, Judith Zadoks, 2015

6 Oorzaken Traumatisch (hoog energetisch trauma of trauma capitis) Niet-traumatisch (CVA's, aneurysma's, vasculitis) Post-oncologie

7 Wat je van buitenaf niet ziet...

8

9 MRI-beelden Jongen met ‘onzichtbare’ NAH “Normaal brein”

10 Growing into deficit Brein ontwikkelt zich tot 24e jaar Nieuwe en snellere paden worden (normaliter) aangelegd Meer eisen worden aan het kind gesteld Vaak zichtbaar bij transitiemomenten De Kloet, 2014

11

12 Het verhaal van Fiona

13 De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (I)

14 De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (II) ● Geen diagnostisch instrument, maar screening om te kijken of je doorverwijst ● Voor: professionals die het kind goed in de kaart hebben en weten wat normale ontwikkeling is

15 Aandacht/concentratie ● Verdeelde aandacht ● Volgehouden aandacht ● Selectieve aandacht ● Switching en flexibiliteit ● Tempo van informatie verwerken

16 Geheugen ● Werkgeheugen ● Korte termijn ● Langere termijn ● Verschillende modaliteiten

17 Planning en organisatie (= Executieve functies) ● Initiatiefname ● Plannen of organiseren van taken ● Volgordes van handelingen ● Verminderd inzicht in eigen functioneren ● De eerdere aandachtsfuncties

18 Taal ● Begrijpen van taal ● Expressie van taal

19 Gedrag, emoties ● Somberheid ● Onverschilligheid ● Angst ● Emotioneel/huilerig ● Prikkelbaar

20 Sociaal gedrag ● Sociale contacten maken en onderhouden ● Inschatten van sociale situaties

21 Overig ● Moeheid ● Motoriek (coordinatie-problemen, onhandigheid, problemen met aansturing) ● Ander onverklaarbaar gedrag

22 Wanneer alarmbel? Op >3 gebieden moeilijkheden, dan: Bij 1 of 2 gebieden moeilijkheden? Eerst kijken of gerichte adviezen helpen, zo niet dan: Er zijn problemen maar die staan ontwikkeling niet in de weg -> blijf het kind volgen!

23 Casuïstiek vanuit de zaal

24 Literatuurlijst Participation of children and youth with acquired brain injury, proefschrift Arend de Kloet, Haagse Hogeschool, Factsheet – Aantallen, oorzaken en gevolgen niet-aangeboren hersenletsel, Hersenz, Judith Zadoks, Signaleringslijst Kinderen en Jongeren NAH, Vilans, Neuropsychologische diagnostiek – De klinische praktijk, Hendriks ea (2006).

25 Bedankt voor jullie aandacht! Kom gerust nog even langs om te babbelen, of mail naar: of


Download ppt "Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester HerweijerHeleen Stelwagen RevalidatieartsGZ-psycholoog."

Verwante presentaties


Ads door Google