De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE."— Transcript van de presentatie:

1 Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE

2 Groningen programmeert! 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

3 Groningen programmeert! Twintig klassen op basisscholen in Noord- Groningen krijgen 5 lessen in programmeren 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

4 Aanleiding Nieuw data-centre van Google in de Eemshaven Opstart onderzoekslab ICT en Didactiek 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

5 Wat doen we precies? We bezoeken elke basisschool 5 keer We behandelen 5 onderwerpen 1.Variabelen 2.Binaire getallen 3.Sequenties 4.Als-dan statements 5.Herhalingen 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

6 Geen computer? Praktisch: beschikbaarheid Leereffect: hands-on ipv on-screen Sociaal: samenwerking 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

7 Variabelen Een variabele heeft –Een naam –Een waarde –Een type Metafoor: bekertjes Voorbeeld: scorebord in sporthal 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

8 Binaire getallen Computers kennen alleen 0-en en 1-en Reeksen 0-en en 1-en kun je zien als: –Een getal –Een kleur –Een geluid Kinderen leren getallen omzetten van binair naar decimaal en andersom 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

9 Sequenties Je moet heel precies zijn in je opdrachten aan computers Kinderen sturen een fictieve robot aan –Welke opdrachten moet de robot kennen? –Schrijf een programma om een bekerbouwwerk te maken 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

10 Als-dan statements Je kunt een computer verschillend laten reageren afhankelijk van een test Kinderen leren als-dan statements te gebruiken 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

11 Herhalingen Computers zijn goed in het snel en vaak herhalen van simpele opdrachten Kinderen ervaren dat je code korter wordt als je herhalingen gebruikt Kinderen ervaren dat veel kleine stapjes soms complexe resultaten op kunnen leveren 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

12 Aan de slag! We rouleren langs de 5 activiteiten Steeds 8 minuten per activiteit Bij elke les ligt klaar: –Een opdracht uit de les –Het materiaal (na afloop op aanvraag beschikbaar) 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

13 Afronding Tips en tops bij de lessen? 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

14 Vervolg Lessen worden nog bijgesteld Onderzoek naar effecten 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

15 Dank voor uw aandacht! 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie Contactpersonen: Menno Wierdsma (m.d.m.wierdsma@pl.hanze.nl) Richard Doornbos (r.p.doornbos@pl.hanze.nl)

16 Variabelen Speel “Kop of munt?” Gebruik de bekertjes als variabelen om: –De namen van de spelers bij te houden –De stand bij te houden Bedenk nog andere situaties waarin variabelen voorkomen 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

17 Binaire getallen Hoe kunnen kinderen met de geplastificeerde kaarten binaire getallen leren schrijven? Hoe kun je kinderen laten ervaren dat de reeks 10011 ook een letter kan voorstellen? 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

18 Sequenties Een van jullie wordt een robot Welke opdrachten moet de robot kunnen uitvoeren? Schrijf een programma om een bekerbouwwerk zoals hieronder te maken Maak gebruik van het materiaal 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

19 Als-dan statements Twee spelers pakken om de beurt een kaart. Afhankelijk van de kaart krijgen ze 1 of meer punten. Ze gaan door totdat ze ieder 5 kaarten hebben. Bedenk een set regels voor dit spelletje –Noteer de regels in een schema: –Noteer de regels in code 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie

20 Herhalingen Teken een regelmatig patroon in de cirkel Beschrijf je patroon –Eerst d.m.v. een reeks opdrachten –Daarna d.m.v. een herhaling 20-11-2015Workshop Programmeren met kinderenPedagogische Academie


Download ppt "Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE."

Verwante presentaties


Ads door Google