De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3. Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) www.handboekmanagementvaardigheden.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3. Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) www.handboekmanagementvaardigheden.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3

2 Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) OP4 6 of 7 bijeenkomsten: 1 x afwezig = vervangende opdracht 2 x afwezig = volgend jaar… Bij afwezigheid wordt NIET naar de reden van afwezigheid gekeken Elke week 1 huiswerkopdracht Opdrachten vormen portfolio

3 Contact Webmed.hro.nl/vroam Telefoon010 – KamerH4.318 Aanwezigma – wo – do - vr

4 Toetsing & Waardering Minimale voorwaarden toekennen studiepunten: 80% aanwezigheid Leiden van een bijeenkomst Puntenverdeling: Leiden Bijeenkomst5 punten Eindopdracht Portfolio5 punten Vanaf 5,5 = 2 ECTS

5 Opbouw wekelijkse bijeenkomst TijdOnderwerp 00 – 15Bespreken Huiswerkopdracht 16 – 20 Conclusie 21 – 30Herhaling/Samenvatting theorie 31 – 45Activeren nieuwe theorie 46 – 55Pauze 56 – 70Minicollege nieuwe theorie 71 – 80Vragenronde 81 – 90Terugblik/feedback 91 – 100Toelichting/aanvulling docent

6 Bespreking huiswerkopdracht Doel: het met elkaar afstemmen van de manier waarop de opdracht uitgewerkt dient te worden Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Hoe is de opdracht uitgewerkt door iedereen? Wie heeft het anders gedaan? Hoe kan het nóg beter? Enz. Conclusie: In het portfolio zit een correct uitgewerkte opdracht volgens de afgesproken normen.

7 Herhaling/Samenvatting vorige week Doel: Didactisch, zorgen dat de behandelde stof beter blijft hangen, zorgt voor verwerking en herhaling na de bijeenkomst Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Vraag-antwoordmodel, quiz, casus, rollenspel enz.

8 Activeren nieuwe theorie Doel: het te behandelen onderwerp door middel van een actieve werkvorm introduceren (warming-up) Wijze: Vrij in te vullen door de ‘managers’ Moet creatief zijn; niet eerder gebruikt Puzzel, test, quiz, casus, rollenspel, discussie enz. Deelname door álle aanwezigen

9 Minicollege nieuwe theorie Doel: Het verrijken van de in het boek behandelde stof door middel van het verzorgen van een kort hoorcollege Wijze: Hoorcollege, presentatie De stof moet verrijkt worden: herhaling van het boek wordt met een onvoldoende beoordeeld PowerPoint-presentatie (na afloop beschikbaar voor studenten) Kun jij een onderwerp boeiend aan je ‘medewerkers’ overbrengen?

10 Vragenronde Doel: Overgebleven vragen over het behandelde onderwerp beantwoorden Wijze: Vraag-antwoordmodel Bereid je voor! Bedenk van tevoren 3 inzichtvragen

11 Terugblik/Feedback Doel: ‘Managers’ reflecteren kort, mondeling op hun bijeenkomst en ontvangen gekwalificeerde feedback van de ‘medewerkers’ Wijze: mondeling door ‘managers’, mondeling (en eventueel schriftelijk) door studenten

12 Extra dimensie Bijeenkomst wordt bijgewoond door iemand uit de praktijk, bijvoorbeeld: Annelou de Groot, Directrice bij Dynamis Vastgoedconsultants Ries Jelier, Regiodirecteur bij Bouwfonds Christiaan de Roode, Partner bij Procore huisvesting- en facility management Leon Erkelens, Adviseur Vastgoedontwikkeling bij PVM Jan van der Veen, Senior Adviseur Vastgoed bij Arcadis Liesbeth Tuininga, CEO bij Shell Real Estate Worldwide

13 Week 1 Introductie Managementvaardigheden

14 Wie is Robert E. Quinn? Hoogleraar University of Michigan Organizational Behaviour en HRM Specialisme: Leiderschap, Visie en Verandering Consultant Wholonics Leaderschip Group Schrijver

15 Visie van Quinn Verschillende denkwijzen over management Rationeel-doelmodel Intern-proces model Human-relationsmodel Open-systeemmodel Denkwijze bepaalt effectiviteit* Mogelijkheden vs. Belemmeringen

16 Concurrenrende-waardenmodel 4 invalshoeken van organiseren met 8 verschillende managementrollen, Verbonden aan 4 handelingsalternatieven: Concurreren Samenwerken Controleren Creëren 3 vaardigheden per rol

17 Managementmodellen 4 stuks in vogelvlucht…

18 Rationeel-doelmodel Grondgedachte: Duidelijke richting en sturing op het gedrag van medewerkers leidt tot meer productiviteit en meer winst Grondlegger: Taylor (Scientific Management) Producent-rol: taakgericht, zeer betrokken, zorgt er voor dat ieder doel wordt gehaald Bestuurder-rol: visie, plannen en doelen. Maakt verwachtingen duidelijk, instrueert, organiseert en delegeert

19 Intern-procesmodel Grondgedachte: routines en procedures leiden tot stabiliteit en continuïteit voor organisaties Grondleggers: Weber, Fayol Coördinator-rol: Gericht op structuur en processen (projectmanager) Controleur-rol: weet wat er gaande is. Houdt functioneren van zichzelf, groepen en organisatie in de gaten. Inspecteert, analyseert en let op details

20 Human-relationsmodel Grondgedachte: betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie, door overleg en consensus, leidt tot een betere inzet en meer samenhang Grondlegger: Mayo Stimulator-rol: Onderling vertrouwen en samenwerking. Overleg en conflicthantering Mentor-rol: Het beste in mensen naar boven halen

21 Open-systeemmodel Grondgedachte: continue aanpassing, creativiteit en innovatie zijn nodig voor een bedrijf om de benodigde middelen en mensen uit de markt te verwerven en te onderhouden Grondlegger: Mintzberg Innovator-rol: mogelijk maken van verandering en aanpassing. Oog voor: trends, risico, onzekerheid Bemiddelaar-rol: gericht op relatie tussen organisatie en buitenwereld. Oog voor: imago, presentatie, reputatie

22 Concurrerende-waardenmodel Innovatie, aanpassing Groei, middelen verwerven Productiviteit, resultaten Richting, doelver- duidelijking Stabiliteit, controle Documentatie, Informatie- management Participatie, openheid Inzet, moreel HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES MODEL RATIONEEL DOEL MODEL OPEN SYSTEEM MODEL Flexibiliteit Beheersing ExternIntern

23 Concurrerende-waardenmodel Innovator Bemiddelaar Producent BestuurderCoördinator Controleur Stimulator Mentor HUMAN RELATIONS MODEL INTERN PROCES MODEL RATIONEEL DOEL MODEL OPEN SYSTEEM MODEL Flexibiliteit Beheersing ExternIntern

24 Denkwijze bepaalt effectiviteit Gebruik Concurrerende Waardenmodel als hulpmiddel bij het verbreden van keuzemogelijkheden: Op waarde schatten van krachten en zwakheden van elk model Alle bijbehorende vaardigheden verwerven en gebruiken Dynamisch kunnen inzetten van de vaardigheden in de dagelijkse praktijk

25 De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen

26 De vaardigheden Inzicht in uzelf en anderen Effectief communiceren Ontwikkeling van werknemers Teambuilding Participerende besluitvorming gebruiken Conflict managen Informatie beheren door kritisch denken Omgaan met een overvloed aan informatie Kernprocessen beheren Projectmanagement Taken ontwerpen Crossfunctioneel management Een visie ontwikkelen en communiceren Doelen en doelstellingen formuleren Ontwerpen en organiseren Productief werken Een productieve werkomgeving bevorderen Tijd- en stressmanagement Een machtsbasis opbouwen en handhaven Onderhandelen over inzet en overeenstemming Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren Leven met verandering Creatief denken Management van veranderingen

27 datum Namen IntroductieOnderwerp opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken Planning VVR301-A Vrijdag – uur - Tijdgat

28 datum Namen IntroductieOnderwerp opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken Planning VVR301-B Vrijdag – uur - Tijdgat

29 25 april9 mei16 mei23 mei30 mei Irene, Manon & RowenaWesley, Joey en JeffreyAndrea, Amanda, FionaErik, Carmen & Nadine Introductie Productief werkenManagement van Verandering Creatief Denken Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 6 juni13 junidatum Kim, Chantal en Tom Frank & ? Laatste bijeenkomst vervalt Tijd- en stressmanagement Ontwikkeling van werknemers Portfolio inleveren opdracht 5 opdracht 6 Nakijken Planning VVR302-A woensdag – Vroegrijk

30 25 april9 mei16 mei23 mei30 mei Bouchra, Niels (G) & BobJules, Erik & PepijnLinda, Mariska en MartijnLars, Thomas en Kevin Introductie Management van Verandering Crossfunctioneel Management Tijd- & Stressmanagement Visie Ontwikkelen en Communiceren opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 6 juni13 juni20 juni Katina, Yee-Chin & Harmen Anouar & Niels (W) Laatste bijeenkomst vervalt! Leven met VeranderingCreatief Denken!! Portfolio inleveren !! opdracht 5 opdracht 6 Planning VVR302-B Woensdag – uur - Vroegrijk

31 datum Namen IntroductieOnderwerp opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken Planning VVS301-A Vrijdag – uur - Tijdgat

32 datum Namen IntroductieOnderwerp opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 datum Laatste bijeenkomst Portfolio inleveren & opdracht 5 opdracht 6 Nakijken Planning VVS301-B Donderdag – uur - Tijdgat

33 23 april7 mei14 mei21 mei4 juni Missy, Demicy & HenryFrank & RoxanneStephanie, Lars & WimErwin, Lourens & Joey Introductie Ontwikkeling van werknemers Management van Verandering Productieve werkomgeving bevorderen Een visie ontwikkelen en communiceren opdracht 1opdracht 2opdracht 3 opdracht 4 11 juni Bernard, Jill & Jessica Tijd- & Stressmanagement opdracht 5 Planning VVS301-C Maandag – uur - Vroegrijk


Download ppt "Training Managementvaardigheden V+MTMV20R3. Management Vaardigheden ‘Handboek Managementvaardigheden’ (Robert E. Quinn) www.handboekmanagementvaardigheden.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google