De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Opleidingspresentatie 14 november 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Opleidingspresentatie 14 november 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Opleidingspresentatie 14 november 2015

2 Welkom, even voorstellen.  Renzo van Dijk  Florine Kremer  Daphne de Bruin

3 Programma Proefcollege “co-creatie” (koffie en thee in het lokaal!) Ronde 2: 10:30 uur in C76 Ronde 3: uur in C76 Ronde 5: uur in C76

4 Inhoud  Wageningen University  Inhoud opleiding  Programma opleiding  Arbeidsmarkt  Student aan het woord  Meeloopdag  Waarom BBC?  Vragenronde

5 Wageningen University University of Life Sciences Quality of Life

6 Wageningen University  Agrotechnologie  Bedrijfs- en Consumenten wetenschappen  Biologie  Biotechnologie  Bodem, Water en Atmosfeer  Bos- en Natuurbeheer  Dierwetenschappen  Economie en Beleid  Gezondheid en Maatschappij  Internationaal Land- en Waterbeheer  Internationale Ontwikkelingsstudies  Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning  Levensmiddelentechnologie  Milieukunde  Moleculaire Levenswetenschappen  Plantenwetenschappen  Communicatiewetenschappen  Toerisme  Voeding en Gezondheid  Oriëntatiejaar Life Sciences

7 Inhoud  Wageningen University  Inhoud opleiding  Programma opleiding  Arbeidsmarkt  Student aan het woord  Meeloopdag  Waarom BBC?  Vragenronde

8 De Keten Informatie Informatie, producten en diensten

9 De Keten en zijn Omgeving Beleid Maatschappij Economie Techniek

10 Bedrijfswetenschappen

11 Invalshoeken bedrijf  Financieel management/ bedrijfseconomie  Strategisch management/marketing  Logistiek (supply chain)

12 Case: maaltijdsalades Albert Heijn

13 Productmanager bij Albert Heijn - bedrijf finance strategie logistiek

14 Finance  Maaltijdsalade 1: ● Gegrilde kip, scharrelei ● Bekende smaak  Maaltijdsalade 2: ● Zachte geitenkaas, veldsla ● Niche product  Stel: AH wil de salades goedkoper maken ● Welke salade is prijsgevoeliger?

15 Strategie  Assortiment 1: ● 11 salades ● 5% goedkopere productie  Assortiment 2: ● 13 salades ● meer keuze voor klant  Welke assortiment kiest AH?  Onderzoek: AH klant waardeert variatie en keuze  AH wil zijn omzet optimaliseren

16 Logistiek  Stel: er zijn hamsterweken ● 25% korting op elke maaltijdsalade  Voorspelling en planning ● Hoeveel wordt er meer verkocht? ● Hoeveel moet AH produceren?  Voorkomen ● Lege schappen ● Verlopen houdbaarheid

17 Consumentenwetenschappen  Wat zie je?  Wat denk je?  Wat doe je?

18

19 Keuzegedrag van de consument

20 Invalshoeken Consument  Sociologie  (Gedrags)Economie  Communicatie  Consumententechnologie  Marktkunde

21 Inhoud  Wageningen University  Inhoud opleiding  Programma opleiding  Arbeidsmarkt  Student aan het woord  Meeloopdag  Waarom BBC?  Vragenronde

22 Voorvereisten Ander pakket? HBO propedeuse? Vraag de studieadviseur! C&ME&MN&GN&T Met WiA of WiB Toelaatbaar

23 Bachelor - Master Bachelor fase Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Duur: 3 jaar Diploma: Bachelor of Science, BSc Master Management, Economics & Consumer studies Wageningen University Duur: 2 jaar Master Aan universiteit binnen of buiten Nederland Duur: ?

24 Bachelor verplichte delen – jaar 1 periode Jaar 1 1Wiskunde maatschappijwetenschappen Inleiding bedrijfs- en consumentenwetenschappen 2Sociologie van bedrijf, consumptie en huishouden Management and marketing 3Onderzoeksmethoden sociale wetenschappen 4Productieketen en recht 5Onderzoeksmethoden in de life sciences Inleiding bedrijfseconomische analyse 6StatistiekAnalyse van een probleemveld

25 Bachelor verplichte delen – jaar 2 periode jaar 2 1Principles of consumer studies Decision science (Logistiek) 2Micro-economie en gedrag Voorzetting onderzoeksmethodologie VoedselvraagstukkenToegepaste informatiekunde

26 Bachelor specialisatie deel ConsumentBedrijf Lifestyles and ConsumptionAccounting Economics of Consumption, Welfare and Society Corporate Financial Management of Financial Management in Agriculture Communication and PersuasionAdvanced management and marketing Consumer BehaviourDecision science 2 (Logistics) of Consumer Decision Making Milieu Economie of Economics in Agribusiness Economics of Agribusiness Consumer Decision MakingStrategic Change Management Advanced Consumer StudiesSupply Chain Management

27 Bachelor thesis Voedselverspilling Bewust Fair Trade producten kopen

28 Bachelor thesis Het effect van gezondheidsclaims op (financiële) bedrijfsresultaten Merkkleding en je eerste indruk

29 Innovatie Maatschappelijk verantwoord ondernemen Keuzestress Financiële crisis Schaalvergroting Tracking and tracing systemen Bachelor thesis

30 Bachelor vrije keuze ruimte vrije keuze 30 ECTS losse vakken of minor Wageningen University andere Nederlandse universiteit buitenlandse universiteit verdiepend of verbredend

31 Algemene punten  BSc Honours Programma (www.wageningenuniversity.nl/honours)www.wageningenuniversity.nl/honours ● 30 ECTS naast regulier BSc programma ● Samenwerken met studenten uit andere opleidingen ● Kennis verdiepen en verbreden in de life sciences, persoonlijke tutor  Matching (http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Matching.htm)http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Matching.htm ● Inschrijven voor 1 mei ● Open Dag en/of Meeloopdag bezoeken ● Bij inschrijving: Online vragenlijst doel: Studiekeuze checken ● Meer informatie bij de stand

32 Master: Voorbereiding op de beroepspraktijk  2 jarige Master  Thesis: eigen wetenschappelijk onderzoek  Stage: werkervaring op academisch niveau  Academische vorming: multidisciplinaire werkgroep met opdracht van externe opdrachtgever  Vrije keuze ruimte: extra thesis of keuze vakken

33 Manager feed transport Beleidsmedewerker Kwaliteitsmedewerker Financial trainee Sales intelligence analist Wetenschappelijk medewerker Productmanager Promovenda

34 Carrièreperspectief: twee voorbeelden Alex van Andel Lisette Scholten

35 Banenboekje  Meer informatie over banen

36 Inhoud  Wageningen University  Inhoud opleiding  Programma opleiding  Arbeidsmarkt  Student aan het woord  Meeloopdag  Waarom BBC?  Vragenronde

37 Studentenleven Linda Overkleeft Tweedejaars BBC-student

38 Wageningen?

39 AID Groepje van nieuwe studenten Wageningen leren kennen Nieuwe mensen leren kennen Super leuke week!

40

41 Studeren  Wat is het verschil met de middelbare school?  Veel contacturen?  Veel zelfstudie?  Meer nevenactiviteiten?

42 Studeren  Verschil met de middelbare school: meer vrijheid, maar dit vereist ook meer discipline.  In vergelijking met andere opleidingen in Wageningen weinig contacturen per week. In vergelijk met vergelijkbare opleidingen elders: meer contacturen en groepswerk.  Groot deel is zelfstudie!  Maar wanneer dit bijgehouden wordt, is er genoeg tijd voor leuke dingen!

43 Het studiejaar 2014  Start: 140 studenten, 60% vrouw, 40% man.  Uitval: 4  Negatief bindend studieadvies (< 36 ects): 7  In december wordt de specislisatiekeuze gemaakt. BBC 2013 koos 45 % consument en 55% bedrijf BBC 2012 koos 30% consument en 70 % bedrijf  BBC 2015 is gestart met 175 studenten.

44 Wonen in Wageningen  70% uitwonend  Idealis  Kamernet  Gem prijs: € 310,- p.m.

45 Wonen in Wageningen

46 Mercurius  Studievereniging voor bedrijfs- en consumenten wetenschappen  Korting op boeken  Samenvattingen en oefen examens  Excursies  Gezellige borrels en feesten

47 Mercurius

48 Studentenverenigingen  Gezelligheidsverenigingen  Mensen leren kennen  Commissies  Huizen

49 Sporten

50 Consumer behaviour Thuis lunchen Decision making Eten vereniging 10.30u 08.30u 12.00u 13.30u 15.30u 19.00u Eten met huis genoten Eten vereniging Open feest Terug naar thuis- thuis madiwo dovrza-zo Terug naar Wageni ngen Consumer behaviour Thuis lunchen Decision making Sporte n/ Zelf- studie Consumer behaviour Thuis lunchen Zelfstudie Eten met huisgenoten Werk college Weekprogramma Consumer behaviour Thuis lunchen Decision making Zelfstudie Sporten Groeps- werk

51 Waarom BBC  Brede basis  Keuze van eigen specialisatie  Veel keuzevakken  Praktijkgericht onderwijs  Internationale studie omgeving  Stage mogelijkheden  Begeleiding in je studie  Arbeidsmarkt

52 Meelopen? 17 & 24 november groepsmeeloopdagen Colleges volgen met de huidige studenten Lunchen met studenten thuis Ouderejaars vertellen over eigen onderzoek Geef je interesse aan via onze computers, er wordt een plekje voor je gereserveerd en geef je later officieel op! Of neem contact op voor een 1 op 1 meeloopdag. om een dagje mee te lopen met een student.

53 Vragen? Studiekeuzecoach Josien derdejaars BBC-studente mail: whatsapp: en vandaag alle studenten in blauw shirt! of kijk op:


Download ppt "Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen Opleidingspresentatie 14 november 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google