De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen"— Transcript van de presentatie:

1 Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Opleidingspresentatie 14 november 2015

2 Welkom, even voorstellen.
Renzo van Dijk Florine Kremer Daphne de Bruin

3 (koffie en thee in het lokaal!)
Programma Proefcollege “co-creatie” (koffie en thee in het lokaal!) Ronde 2: 10:30 uur in C76 Ronde 3: uur in C76 Ronde 5: uur in C76

4 Inhoud Wageningen University Inhoud opleiding Programma opleiding
Arbeidsmarkt Student aan het woord Meeloopdag Waarom BBC? Vragenronde

5 Wageningen University
University of Life Sciences Quality of Life

6 Wageningen University
Agrotechnologie Bedrijfs- en Consumenten wetenschappen Biologie Biotechnologie Bodem, Water en Atmosfeer Bos- en Natuurbeheer Dierwetenschappen Economie en Beleid Gezondheid en Maatschappij Internationaal Land- en Waterbeheer Internationale Ontwikkelingsstudies Landschapsarchitectuur en Ruimtelijke Planning Levensmiddelentechnologie Milieukunde Moleculaire Levenswetenschappen Plantenwetenschappen Communicatiewetenschappen Toerisme Voeding en Gezondheid Oriëntatiejaar Life Sciences

7 Inhoud Wageningen University Inhoud opleiding Programma opleiding
Arbeidsmarkt Student aan het woord Meeloopdag Waarom BBC? Vragenronde

8 Informatie, producten en diensten
De Keten Informatie Informatie, producten en diensten

9 De Keten en zijn Omgeving
Beleid Maatschappij Economie Techniek

10 Bedrijfswetenschappen

11 Invalshoeken bedrijf Financieel management/ bedrijfseconomie
Strategisch management/marketing Logistiek (supply chain)

12 Case: maaltijdsalades Albert Heijn

13 Productmanager bij Albert Heijn - bedrijf
strategie finance logistiek

14 Finance Maaltijdsalade 1: Gegrilde kip, scharrelei Bekende smaak
Zachte geitenkaas, veldsla Niche product Stel: AH wil de salades goedkoper maken Welke salade is prijsgevoeliger?

15 Strategie Onderzoek: AH klant waardeert variatie en keuze
AH wil zijn omzet optimaliseren Assortiment 1: 11 salades 5% goedkopere productie Assortiment 2: 13 salades meer keuze voor klant Welke assortiment kiest AH?

16 Logistiek Stel: er zijn hamsterweken
25% korting op elke maaltijdsalade Voorspelling en planning Hoeveel wordt er meer verkocht? Hoeveel moet AH produceren? Voorkomen Lege schappen Verlopen houdbaarheid

17 Consumentenwetenschappen
Wat zie je? Wat denk je? Wat doe je?

18

19 Keuzegedrag van de consument

20 Invalshoeken Consument
Sociologie (Gedrags)Economie Communicatie Consumententechnologie Marktkunde

21 Inhoud Wageningen University Inhoud opleiding Programma opleiding
Arbeidsmarkt Student aan het woord Meeloopdag Waarom BBC? Vragenronde

22 Vraag de studieadviseur!
Voorvereisten C&M E&M N&G N&T Met WiA of WiB Toelaatbaar Ander pakket? HBO propedeuse? Vraag de studieadviseur!

23 Bachelor - Master Bachelor fase Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Duur: 3 jaar Diploma: Bachelor of Science, BSc Master Management, Economics & Consumer studies Wageningen University Duur: 2 jaar Master Aan universiteit binnen of buiten Nederland Duur: ?

24 Bachelor verplichte delen – jaar 1
periode Jaar 1 1 Wiskunde maatschappijwetenschappen Inleiding bedrijfs- en consumentenwetenschappen 2 Sociologie van bedrijf, consumptie en huishouden Management and marketing 3 Onderzoeksmethoden sociale wetenschappen 4 Productieketen en recht 5 Onderzoeksmethoden in de life sciences Inleiding bedrijfseconomische analyse 6 Statistiek Analyse van een probleemveld

25 Bachelor verplichte delen – jaar 2
periode jaar 2 1 Principles of consumer studies Decision science (Logistiek) 2 Micro-economie en gedrag Voorzetting onderzoeksmethodologie 3 4 5 6 Voedselvraagstukken Toegepaste informatiekunde

26 Bachelor specialisatie deel
Consument Bedrijf Lifestyles and Consumption Accounting Economics of Consumption, Welfare and Society Corporate Financial Management of Financial Management in Agriculture Communication and Persuasion Advanced management and marketing Consumer Behaviour Decision science 2 (Logistics) of Consumer Decision Making Milieu Economie of Economics in Agribusiness Economics of Agribusiness Consumer Decision Making Strategic Change Management Advanced Consumer Studies Supply Chain Management

27 Bachelor thesis Voedselverspilling Bewust Fair Trade producten kopen

28 Bachelor thesis Het effect van gezondheidsclaims op (financiële) bedrijfsresultaten Merkkleding en je eerste indruk

29 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Bachelor thesis Innovatie Maatschappelijk verantwoord ondernemen Keuzestress Financiële crisis Schaalvergroting Tracking and tracing systemen

30 Bachelor vrije keuze ruimte
30 ECTS losse vakken of minor Wageningen University andere Nederlandse universiteit buitenlandse universiteit verdiepend of verbredend

31 Algemene punten BSc Honours Programma (www.wageningenuniversity.nl/honours) 30 ECTS naast regulier BSc programma Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Kennis verdiepen en verbreden in de life sciences, persoonlijke tutor Matching (http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs-Opleidingen/Studiekiezers-bachelor/Matching.htm) Inschrijven voor 1 mei Open Dag en/of Meeloopdag bezoeken Bij inschrijving: Online vragenlijst doel: Studiekeuze checken Meer informatie bij de stand

32 Master: Voorbereiding op de beroepspraktijk
2 jarige Master Thesis: eigen wetenschappelijk onderzoek Stage: werkervaring op academisch niveau Academische vorming: multidisciplinaire werkgroep met opdracht van externe opdrachtgever Vrije keuze ruimte: extra thesis of keuze vakken

33 Productmanager Manager feed transport Financial trainee Kwaliteitsmedewerker Sales intelligence analist Beleidsmedewerker Wetenschappelijk medewerker Promovenda

34 Carrièreperspectief: twee voorbeelden
Alex van Andel Lisette Scholten

35 Banenboekje Meer informatie over banen

36 Inhoud Wageningen University Inhoud opleiding Programma opleiding
Arbeidsmarkt Student aan het woord Meeloopdag Waarom BBC? Vragenronde

37 Linda Overkleeft Tweedejaars BBC-student
Studentenleven Linda Overkleeft Tweedejaars BBC-student 37

38 Wageningen?

39 AID Groepje van nieuwe studenten Wageningen leren kennen
Nieuwe mensen leren kennen Super leuke week! Vertellen over AID. Eigen ervaringen, wat er georganiseerd wordt, wanneer het is. 39

40

41 Studeren Wat is het verschil met de middelbare school?
Veel contacturen? Veel zelfstudie? Meer nevenactiviteiten?

42 Studeren Verschil met de middelbare school: meer vrijheid, maar dit vereist ook meer discipline. In vergelijking met andere opleidingen in Wageningen weinig contacturen per week. In vergelijk met vergelijkbare opleidingen elders: meer contacturen en groepswerk. Groot deel is zelfstudie! Maar wanneer dit bijgehouden wordt, is er genoeg tijd voor leuke dingen!

43 Het studiejaar 2014 Start: 140 studenten, 60% vrouw, 40% man.
Uitval: 4 Negatief bindend studieadvies (< 36 ects): 7 In december wordt de specislisatiekeuze gemaakt. BBC 2013 koos 45 % consument en 55% bedrijf BBC 2012 koos 30% consument en 70 % bedrijf BBC 2015 is gestart met 175 studenten.

44 Wonen in Wageningen 70% uitwonend Idealis Kamernet
Gem prijs: € 310,- p.m. Woonmogelijkheden in Wageningen. Verschillende mogelijkheden benoemen. Idealis, kamernet, vereniging 44

45 Wonen in Wageningen Eigen ervaringen van het wonen in Wageningen. Vertellen over mijn huis en dingen die we doen. Vertellen wat me nog meer bezig houdt zoals basketbal.

46 Mercurius Studievereniging voor bedrijfs- en consumenten wetenschappen
Korting op boeken Samenvattingen en oefen examens Excursies Gezellige borrels en feesten

47 Mercurius

48 Studentenverenigingen
Gezelligheidsverenigingen Mensen leren kennen Commissies Huizen

49 Sporten Sport mogelijkheden. Typisch wagenings knotsbal. Argo in Wageningen en goedkoop sporten Bongerd.

50 Terug naar thuis-thuis
Weekprogramma ma di wo do vr za-zo 08.30u Consumer behaviour Consumer behaviour 10.30u Zelfstudie Consumer behaviour Sporten/ Zelf-studie Groeps-werk Consumer behaviour 12.00u Thuis lunchen Thuis lunchen Thuis lunchen Thuis lunchen 13.30u Decision making Zelfstudie Zelfstudie 15.30u Werk college Sporten Decision making Decision making Decision making Terug naar Wageningen 19.00u Eten vereniging Eten met huis genoten Eten vereniging Eten met huisgenoten Terug naar thuis-thuis Open feest

51 Waarom BBC Brede basis Keuze van eigen specialisatie Veel keuzevakken
Praktijkgericht onderwijs Internationale studie omgeving Stage mogelijkheden Begeleiding in je studie Arbeidsmarkt

52 Meelopen? 17 & 24 november groepsmeeloopdagen
Colleges volgen met de huidige studenten Lunchen met studenten thuis Ouderejaars vertellen over eigen onderzoek Geef je interesse aan via onze computers, er wordt een plekje voor je gereserveerd en geef je later officieel op! Of neem contact op voor een 1 op 1 meeloopdag. om een dagje mee te lopen met een student.

53 Vragen? Studiekeuzecoach Josien derdejaars BBC-studente
mail: whatsapp: en vandaag alle studenten in blauw shirt! of kijk op:


Download ppt "Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen"

Verwante presentaties


Ads door Google