De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT

Verwante presentaties


Presentatie over: "eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT"— Transcript van de presentatie:

1 eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
Copyright © ORAVISION BV Bezoekadres (NL): Maastrichterstraat 9A 6444 GA Brunssum Postadres (NL): Postbus 8024 6440 HA Brunssum Telefoon (NL): (0) Fax (NL): (0) Bezoekadres (B): Rijksweg 229B 3630 Maasmechelen Telefoon (B): (0) Fax (B): (0) Web: Deze presentatie zal beschrijven hoe Oravision aankijkt tegen Enterprise Application Integration. Het volgende wordt toegelicht: Aanpak voor EAI binnen de onderneming; Plaats van diverse soorten (referentie-)architecturen daarin; Referenties aan status EAI als vakgebied Voorbeelden van EAI projecten / technologie bij Ministerie VROM.

2 Sprekers Math Huntjens Technisch Manager Harald Oymans
Sales Consultant -

3 BCT Groep BCT – The Document Store (producten)
Pro/Future (“half-fabrikaten”, Progress en Delphi) OraVision (“diensten en architectuur”, Oracle en J2EE) Samen: OPLOSSINGEN

4 BCT Groep Samen: 150 personen Actief in:
België (Vlaams Economisch Verbond, Gemeente Overpelt, Ministerie van Brussels Hoofdstedelijk Gewest) Nederland (Gemeente Nijmegen, Ministerie van VROM, Provincie Drenthe, Raden van Rechtsbijstand, KvK Rotterdam, ongeveer 160 gemeenten waarvan 50% op Oracle) Maar ook Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, …

5 OraVision BV The Mid-Office Company: Integratie Specialist, in het bijzonder Document Integratie vraagstukken Integratie gebaseerd op architectuur concepten Brunssum (NL) Oracle Certified Partner Sinds 1998 20 werknemers

6 Inhoud Hurwitz Model Oracle Enterprise Service Bus (ESB)
Oracle Business Process Execution Language (BPEL) Logistiek benadering Administratieve Organisatie Business Case “Provincie Zeeland” Architectuur E-Dienst Inhoud: Wat is Enterprise Application Integration: een definitie van EAI wordt toegelicht; Wat is een goede EAI-aanpak: schets van EAI-aanpak gebaseerd op best practices; Proces denken versus data- en software architectuur: het belang van deze termen binnen EAI wordt toegelicht Doel: Aanpak voor EAI binnen de onderneming; Plaats van diverse soorten (referentie-)architecturen daarin; Referenties aan status EAI als vakgebied Voorbeelden van EAI projecten / technologie bij Ministerie VROM

7 Hurwitz Model Het model bepaalt in welk segment u oplossing valt wanneer: U weet hoe u uw applicaties moet benaderen. Welk doel u met de integratie wilt bereiken. Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

8 Hurwitz Model Het Hurwitz model bestaat uit 6 lagen:
Platform Integratie: verbindingen tussen heterogene hardware, operatingsystemen en applicatieplatformen. Data-integratie: database gateways tot heterogene databronnen of ETML tools (Extract, Transform, Move, Load). Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

9 Hurwitz Model Componenten Integratie: Combineren van nieuwe functionaliteit met ERP pakketten en legacy applicaties. Applicatie-integratie: raamwerk van allerlei technologieën (o.a. transformatie eb regelgebaseerde routering, applicatie-interface-integratie geleverd door applicatie-adapters etc.). Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

10 Hurwitz Model Procesintegratie: runtime procesmodellering, waarbij alle onderliggende integratiediensten vereist zijn. B2B-integratie: procesmodellering buiten de muren van een organisatie. Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

11 Hurwitz Model B2B Integratie Proces Integratie Applicatie Integratie
(raamwerk voor proces modelering) Applicatie Integratie ( raamwerk voor berichtenmakelaar, applicatie interface integratie) Component Integratie (Applicatie Servers, J2EE, .NET) Data Integratie (SQL, ETL) Platform Integratie (FTP, RPC) Oracle BPEL Oracle ESB Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

12 Logistieke benadering AO
Product/Dienst Klanten Processen Organisatie Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

13 Business Case Provincie zeeland
Deze presentatie zal beschrijven hoe Oravision aankijkt tegen Enterprise Application Integration. Het volgende wordt toegelicht: Aanpak voor EAI binnen de onderneming; Plaats van diverse soorten (referentie-)architecturen daarin; Referenties aan status EAI als vakgebied Voorbeelden van EAI projecten / technologie bij Ministerie VROM.

14

15

16

17

18 Aanvraag Ontheffing Flora- en Faunawet(1)
ZAAK “Aanvraag Ontheffing Flora- en Faunawet” Zaak gegevens: Klant als aanvrager Organisatieonderdeel als behandelaar Zaakstatus Product gegevens Zaakdossier: Hoofddocument Bijlagen Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

19 Aanvraag Ontheffing Flora- en Faunawet (2)
Oplossingsrichting: Het standaardiseren (zaak)berichtenverkeer tussen eLoket en BackOffice op basis van XML, inclusief Digitale Documenten. Rekeninghoudende met EGEM referentie architectuur: eFormulieren XML schema GFO Zakenmagazijn Drie definities van EAI: EAI is the unrestricted sharing of data and business processes throughout the networked applications or data sources in an organization. - The unrestricted sharing of information between two or more enterprise applications - A set of technologies that allow the movement and exchange of information between different applications and business processes within and between organizations EAI is the total integration of applications within an enterprise. To bind all enterprise systems together in such a way that any application can access any service or any piece of information without delay Wij gebruiken de 3e definitie. De belangrijke punten hieruit zijn: ‘all enterprise systems’: het betreft alle (IT-)systemen binnen de onderneming; ‘bind … together’: systemen worden met elkaar verbonden; ‘any application can access any service’: systeemfunctionaliteit wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘any application can access any piece of information’: data cq informatie wordt ontsloten voor andere systemen/applicaties; ‘…without delay’: ontsluiting moet real-time zijn Wat ontbreekt is dat over het algemeen systemen / informatie ook worden ontsloten voor gebruik door andere ondernemingen en/of klanten (B2B, B2C) Doel van EAI: het komen tot een flexibele IT ondersteuning van de onderneming: agile business support. Dit moet leiden tot: Reducering van de kosten: een hogere automatiseringsgraad leidt tot kostenreductie (bijvoorbeeld voor personeel, aantal IT systemen) Verhoging van de omzet: een flexibele IT ondersteuning maakt het mogelijk om gemakkelijker en sneller nieuwe producten en diensten in de markt te zetten. Dit sluit aan bij de kortere levensduur van een product en de snellere productcyclus Klant tevredenheid en kwaliteit: een hogere automatiseringsgraad leidt tot minder fouten en een snellere afhandeling van taken Daarmee wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger en zal klanttevredenheid toenemen Business process improvement: hierdoor kunnen ondernemingen hun zaken beter, sneller en goedkoper afhandelen: de real-time onderneming Status EAI: we zien dat EAI voor wat betreft aanpak en technologie een volwassen stadium begint te bereiken. Zo zijn er bijvoorbeeld best practices voor de invoering en uitvoering van EAI. Voor de te ontwikkelen referentie-architecturen zijn design patterns inmiddels bekend. Op technologisch gebied zien we standaarden ontstaan en de producten van verschillende leveranciers convergeren naar dezelfde standaarden. Het meest sprekende voorbeeld is wellicht ‘web services’, gebaseerd op standaarden als SOAP, UDDI, XML. Op modelleergebied zien we een aantal modelleertechnieken ontstaan, waaronder Zachmans Enterprise Modelling, het Hurwitz model, enz.

20 Globaal architectuurmodel
Front- Office Burger/Bedrijven portaal: fysiek/web diensten en producten Content Management Management Console eDIENST Mid- Office Gegevens-magazijn Gegevensmakelaar DIS Document management Gegevens management Proces- modellen Proces Orchestratie GFO-zaak zakenmagazijn Basis Registers Zaak management Taakspecifieke Database(s) Back Office taakspecifieke applicatie(s) Workflow transacties

21 eDienst Architectuur (1)
Front office Mid office Referentie architecturen De ‘Technical Integration Architecture’ beschrijft welke integratie technologie wordt gebruikt. Denk hier bijvoorbeeld aan de keuze voor een J2EE platform leverancier of een message broker. Status: Integratie-technologie heeft inmiddels een aantal breed erkende en ondersteunde standaarden. Denk hierbij bijvoorrbeeld aan XML en web services. Deze standaarden passen zonder meer in het rijtje: Ethernet, TCP/IP, SQL, HTML and HTTP. Voor technologiekeuze moet nog de afweging worden gemaakt tussen ‘single vendor’, best-of-breed of maatwerk oplossingen. Deze keuze moet afhangen van het bedrijfsbelang: Single vendor: standaard technologie, goedkoop, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar geen concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Best-of-Breed: combinatie van standaard technologie-en, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Maatwerk: duur, moeilijk onderhoudbaar, en daarom alleen in te zetten op die bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheiden vermogen te behalen is, en waar dit niet met ‘best-of-breed’ oplossingen kan worden behaald. In het kader van EAI geldt verder: sterke koppelingen en proprietary oplossingen leveren korte termijn oplossingen. ‘Kunst’ is om oplossingen te kiezen die eenvoudige migratie-paden bieden naar standaard integratie-technologie uit de referentie-architectuur. Back office

22 eDienst Architectuur (2)
Front office 1. Bericht samenstelling 2. Bericht ontvangst & opslag Mid office 3. Bericht transformatie& routering Referentie architecturen De ‘Technical Integration Architecture’ beschrijft welke integratie technologie wordt gebruikt. Denk hier bijvoorbeeld aan de keuze voor een J2EE platform leverancier of een message broker. Status: Integratie-technologie heeft inmiddels een aantal breed erkende en ondersteunde standaarden. Denk hierbij bijvoorrbeeld aan XML en web services. Deze standaarden passen zonder meer in het rijtje: Ethernet, TCP/IP, SQL, HTML and HTTP. Voor technologiekeuze moet nog de afweging worden gemaakt tussen ‘single vendor’, best-of-breed of maatwerk oplossingen. Deze keuze moet afhangen van het bedrijfsbelang: Single vendor: standaard technologie, goedkoop, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar geen concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Best-of-Breed: combinatie van standaard technologie-en, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Maatwerk: duur, moeilijk onderhoudbaar, en daarom alleen in te zetten op die bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheiden vermogen te behalen is, en waar dit niet met ‘best-of-breed’ oplossingen kan worden behaald. In het kader van EAI geldt verder: sterke koppelingen en proprietary oplossingen leveren korte termijn oplossingen. ‘Kunst’ is om oplossingen te kiezen die eenvoudige migratie-paden bieden naar standaard integratie-technologie uit de referentie-architectuur. Back office 4. Bericht verwerking

23 eDienst Architectuur (3)
Front office 1. Bericht samenstelling BPEL 2. Bericht ontvangst & opslag Mid office Zaakmagazijn (Document- en Recordmanagement) 3. Bericht transformatie& routering Referentie architecturen De ‘Technical Integration Architecture’ beschrijft welke integratie technologie wordt gebruikt. Denk hier bijvoorbeeld aan de keuze voor een J2EE platform leverancier of een message broker. Status: Integratie-technologie heeft inmiddels een aantal breed erkende en ondersteunde standaarden. Denk hierbij bijvoorrbeeld aan XML en web services. Deze standaarden passen zonder meer in het rijtje: Ethernet, TCP/IP, SQL, HTML and HTTP. Voor technologiekeuze moet nog de afweging worden gemaakt tussen ‘single vendor’, best-of-breed of maatwerk oplossingen. Deze keuze moet afhangen van het bedrijfsbelang: Single vendor: standaard technologie, goedkoop, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar geen concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Best-of-Breed: combinatie van standaard technologie-en, in te zetten op bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheidend vermogen ligt; Maatwerk: duur, moeilijk onderhoudbaar, en daarom alleen in te zetten op die bedrijfsonderdelen waar concurrentie-onderscheiden vermogen te behalen is, en waar dit niet met ‘best-of-breed’ oplossingen kan worden behaald. In het kader van EAI geldt verder: sterke koppelingen en proprietary oplossingen leveren korte termijn oplossingen. ‘Kunst’ is om oplossingen te kiezen die eenvoudige migratie-paden bieden naar standaard integratie-technologie uit de referentie-architectuur. ESB Back office 4. Bericht verwerking

24 Vragen A Q &


Download ppt "eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT"

Verwante presentaties


Ads door Google