De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Team Mirror Workshop Unicorn. Ontdekken van sterktes en groeiprioriteiten, zowel voor jezelf als het team. Creëren van een helder Team Ontwikkelingsplan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Team Mirror Workshop Unicorn. Ontdekken van sterktes en groeiprioriteiten, zowel voor jezelf als het team. Creëren van een helder Team Ontwikkelingsplan."— Transcript van de presentatie:

1 Team Mirror Workshop Unicorn

2 Ontdekken van sterktes en groeiprioriteiten, zowel voor jezelf als het team. Creëren van een helder Team Ontwikkelingsplan om de kloof tussen de huidige en de gewenste situatie te dichten. Creëren van een Persoonlijk ontwikkelingsplan dat je helpt om een effectiever teamlid te worden. Doelstelling

3 Samenwerking binnen het team staat centraal

4 Programma Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

5 9u00 Introductie –Doelstelling & programmaoverzicht (5’) –Gedragsregels opstellen (5’) –Wederzijdse verwachtingen (10’) 9u30 Refresh Theorie –Filmpje Refresh Theorie & toelichting (15’) 9u45 Het rapport –Hoe rapport lezen & globaal overzicht van de resultaten (15’) 10u00 Carroussel Workshop –Werkwijze Carrousel (15’) –Uitvoering Workshop (120’) 12u15 Team Ontwikkelingsplan (TOP) –Uitwerken in subteams (20’) –Uitwisseling in totale groep (15’) 12u50 Evaluatie 13u00 Einde Info voor de facilitator – Timings workshop 1/2 dag

6 9u00 Introductie –Doelstelling & programmaoverzicht (5’) –Gedragsregels opstellen (5’) –Wederzijdse verwachtingen (10’) 9u30 Refresh Theorie –Filmpje Refresh Theorie & toelichting (15’) 9u45 Het rapport –Hoe rapport lezen & globaal overzicht van de resultaten (15’) –Rapport individueel lezen (15’) 10u15 Carroussel Workshop –Werkwijze Carrousel (15’) –Uitvoering Workshop (120’) 12u30 Lunch 13u15 Unicorn roddel workshop –Toelichting Workshop (5’) –Uitvoering Workshop (145’) 15u45 Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) –Toelichten & uitdelen als huiswerk (15’) 16u00 Team Ontwikkelingsplan (TOP) –Uitwerken in subteams (30’) –Uitwisseling in totale groep (30’) 17u00 Evaluatie 17u30 Einde Info voor de facilitator – Timings workshop 1 dag

7 DAG 1 9u00 Introductie –Doelstelling & programmaoverzicht (5’) –Gedragsregels opstellen (5’) –Wederzijdse verwachtingen (10’) 9u30 Refresh Theorie –Filmpje Refresh Theorie & toelichting (15’) 9u45 Het rapport –Hoe rapport lezen & globaal overzicht van de resultaten (15’) –Rapport individueel lezen (15’) 10u15 Carroussel Workshop –Werkwijze Carrousel (15’) –Uitvoering Workshop (120’) 12u30 Lunch 13u30 Teamlid profielen –Theorie Teamlid profielen (30’) –Individueel rapport & boekje Teamlid profielen lezen & uitwisselen met buddy (30’) –Terugkoppeling totaal team & conclusies (30’) 15u00 Team Ontwikkelingsplan (TOP) –Uitwerken in subteams (60’) –Uitwisseling in totale groep (30’) 16u30 Evaluatie 17u00 Einde dag 1 Info voor de facilitator – Timings workshop 1,5 dagen DAG 2 9u00 Unicorn Roddel Workshop –Toelichting Workshop (5’) –Uitvoering Workshop (145’) 11u30 Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) –Individueel uitwerken (15’) –Bespreken met buddy (30’) 12u15 Evaluatie 12u30 Einde

8

9 Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

10 10 Gedragsregels Voor een effectieve workshop is het belangrijk dat we…

11 Gedragsregels

12 12 Wederzijdse verwachtingen

13 Wederzijdse verwachtingen – Resultaten Expectation Finder

14 Ervaring Kennis Zelfstandigheid Expertise Vakspecialisme Grootste sterktes in het team

15 Leren van elkaar Openstaan voor uitdagingen Wij-denken Samenwerken ECHT luisteren naar elkaar Geloof in elkaar Informatie delen Grootste werkpunten van dit team

16 Refresh Theorie Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

17 Voeg hier het filmpje in!filmpje Refresh Theorie

18 18 Refresh Theorie

19 Het rapport Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

20 Hoe het rapport lezen? Dit is een voorbeeldgrafiek

21 Rode vlag - Prioriteit: hoge score groeiwens Oranje vlag - Aandachtspunt: matige score huidige situatie Groene vlag - Kracht: hoge score huidige situatie Hoe het rapport lezen?

22 Onze ervaring leert dat het de moeite loont om een stuk uit het rapport te presenteren als eerste terugkoppeling. Bij deze presentatie gebruiken we geen oranje vlaggen. We knippen en plakken de vier basisgrafieken uit het rapport. Vervolgens voegen we er handmatig groene en rode vlaggen aan toe. Soms voegen we daar het item met de laagste groeiwens en het item met de hoogste groeiwens aan toe per kern. Zie volgende 2 slides voor een voorbeeld van hoe je de teamradar en de individuele verschillen zou kunnen presenteren. Extra info voor de facilitator

23 Wederzijds vertrouwen

24 Individuele verschillen

25 Carrousel Workshop Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

26 Carrousel Workshop 4 kernen van teamwerk Gedeelde visie Wederzijds vertrouwenEfficiënte organisatie Teamleren

27 Doel: Werkpunten van het team bloot leggen Werkwijze: Per kern een tafel: “Deep dive” per kern Telkens 4 vragen: –Wat zijn de shock-factoren? –Wat zijn de grootste uitdagingen? –Wat zijn de Quick wins? –Wat zijn de doelen op lange en middellange termijn? Dan wisselen van tafel/kern Carrousel Workshop 4 kernen van teamwerk

28 Extra info voor de facilitator Aantal deelnemers Groepsindeling Aantal subgroepen 1 subgroep2 subgroepen (2 flipcharts / 2 tafels)4 subgroepen (4 flipcharts / 4 tafels) Topics Alle 4 topics De ene groep werkt rond de 2 topics ‘gedeelde visie’ en ‘efficiënte organisatie’. De andere groep werkt rond de 2 topics ‘vertrouwen’ en ‘teamleren’. Elke subgroep krijgt de info van 1 topic om te beginnen. Werkwijze Alle topics worden samen behandeld. De subteams wisselen van topics als tijd is verstreken. Enkel de notulist blijft. De subteams schuiven door naar het volgende topic als tijd is verstreken. Enkel de notulist blijft. Hij praat de nieuwe subgroep eerst bij over wat er bij de vorige subgroep gezegd is. Er wordt doorgeschoven todat elk team elk van de 4 topics heeft behandeld. Timings 25’ per topic (4x25’) 20’ selecter en van de belang- rijkste werkpun ten (max.3) & quick wins 40’ voor topic 1&2 40’ voor topic 3&4 40’ in totale team: Presentatie & discussie De 2 subgroepen presenteren aan elkaar per topic de 2 belangrijkste werkpunten en belangrijkste quick wins. Als totale team kies je uit de 8 gepresenteerde werkpunten 3 prioriteiten. 30’ voor topic 1 15’ voor topic 2 15’ voor topic 3 15’ voor topic 4 15‘ terug naar topic 1: Kies de 2 belangrijkste werkpunten &belangrijkste quick wins. 30’ in totale team: Presentatie & discussie van de geselecteerde werkpunten. Selecteren van 3 prioriteiten uit alle werkpunten.

29 Carrousel Workshop In 1 groep (3 deelnemers) Gedeelde visieWederzijds vertrouwenEfficiënte organisatieTeamleren Het team wisselt van topic als tijd is verstreken –25’ per topic (4x25’) 20’ selecteren van de belangrijkste werkpunten (max.3) & quick wins

30 Carrousel Workshop In 2 subgroepen (4- 7 deelnemers) De subteams wisselen van topics als de tijd is verstreken. –40’ voor topic 1&2 (2 x 20’) –40’ voor topic 3&4 (2 x 20’) 40’ in totale team: Presentatie & discussie –De 2 subgroepen presenteren aan elkaar per topic de 2 belangrijkste werkpunten en de belangrijkste quick wins. –Als totale team kies je uit de 8 gepresenteerde werkpunten 3 prioriteiten. Gedeelde visie Wederzijds vertrouwenEfficiënte organisatie Teamleren

31 Carrousel Workshop In 2 subgroepen (8-11 deelnemers) De subteams wisselen van topics als de tijd is verstreken. Enkel de notulist blijft zitten. Hij praat na het doorschuiven de nieuwe subgroep eerst bij over wat er bij de vorige subgroep gezegd is. –40’ voor topic 1&2 (2 x 20’) –40’ voor topic 3&4 (2 x 20’) 40’ in totale team: Presentatie & discussie –De 2 subgroepen presenteren aan elkaar per topic de 2 belangrijkste werkpunten en de belangrijkste quick wins. –Als totale team kies je uit de 8 gepresenteerde werkpunten 3 prioriteiten. Gedeelde visie Wederzijds vertrouwenEfficiënte organisatie Teamleren

32 De subteams schuiven door naar het volgende topic als de tijd is verstreken. Enkel de notulist blijft bij zijn topic. Hij praat de nieuwe subgroep eerst bij over wat er bij de vorige subgroep gezegd is. –30’ voor topic 1 –15’ voor topic 2 –15’ voor topic 3 –15’ voor topic 4 15‘ terug naar topic 1: Kies de 2 belangrijkste werkpunten & belangrijkste quick wins. 30’ in totale team: Presentatie & discussie van de geselecteerde werkpunten. Selecteren van 3 prioriteiten uit alle werkpunten. Carrousel Workshop In 4 subgroepen (12-20 deelnemers)

33 Wat zijn de shock-factoren? Wat is het meest verassend? Dit kan zowel positief als negatief zijn. Wat zijn de grootste uitdagingen? (rode en oranje vlaggen) Wat zijn jullie grootste werkpunten? Wat houdt jullie tot nu toe tegen in het realiseren van die uitdagingen? Wat zijn de Quick wins? Wat kan je nu onmiddellijk ondernemen om jullie grootste uitdagingen te bewerkstellingen? Wat zijn de doelen op lange en middellange termijn? Wat is jullie aanpak om jullie grootste uitdagingen aan te pakken? Carrousel Workshop 4 vragen voor de ‘deep dive’

34 Stap 1 (30’): Verdeel het team in een subgroepjes van 3 tot 5 personen. Elke subgroep krijgt de opdracht om op basis van het rapport de volgende vragen te beantwoorden: –2 grootste krachten in kernwoorden op groene kaartjes. Geef 1 illustratie van een concreet moment waarop die kracht zichtbaar werd.. –Grootste taboe op rood kaartje: Wat blijft verborgen in het rapport, of welk taboe wordt net boven water gehaald? –2 grootste uitdagingen in kernwoorden op gele kaartje Stap 2 (15’): Per subgroepje presenteert 1 persoon de kaartjes. Deze worden op een muur geplakt of op een pinwand geprikt en geclusterd. Stap 3 (5’): Elke persoon van het team krijgt een stift en mag op 2 kaartjes een streepje trekken of op 1 kaartje 2 streepjes trekken. Dit is het kaartje waar deze persoon verder aan wil werken. Op basis van de streepjes worden 2 tot maximum 4 kaartjes met de meeste streepjes geselecteerd. Focus workshop – Alternatieve workshop met meer focus

35 Stap 4 (30’): Er worden op nieuw een # subgroepjes gevormd. Elk subgroepje krijgt een Flip-over en 1 van de geselecteerde kaartjes met de volgende opdracht: Welke kerngewoontes moet dit team ontwikkelen of veranderen om dit kaartje aan te pakken? Kies er 1 uit en stel een plan voor om deze kerngewoonte tot leven te brengen met dit team? Een goed plan voor het ontwikkelen van een gewoonte bevat: 1.Cue: op welke momenten zullen we deze gewoonte uitvoeren? 2.Simpele en concrete routine: Wat houdt deze gewoonte precies in? 3.Scoreboard: Hoe houden we de score bij om te checken of we het echt doen? Wat levert het ons op als we het doen? Wanneer evalueren we en passen we aan? 4.Context: Welke zaken moeten we aanpassen in onze (fysieke) omgeving om het gemakkelijker te maken deze gewoonte tot leven te 5.Owner: Wie zal de eigenaar van deze gewoonte? Wie neemt het initiatief? Focus workshop – Alternatieve workshop voor meer focus

36 Stap 5 (40’): Terugkoppeling van het plan aan het team en feedback van het team. Op het einde komt er ook een Go, Experiment of No Go van het team. – ‘Go’ wil zeggen we dat deze gewoonte er kost wat kost moet komen en dat iedereen achter het gekozen plan staat. Het team kan feedback geven om de owner extra tools te geven dit plan in de realiteit om te zetten. We bouwen samen een actieplan waar we in geloven. – ‘Experiment’ wil zeggen dat er twijfels zijn, maar dat het team bereid is dit voor minstens 3 keer uit te proberen. Daarna wordt er geëvalueerd of er verder mee wordt gedaan. We bouwen een actieplan waar we mee willen experimenteren. – ‘No Go’ wil zeggen dat het plan wordt afgevoerd.

37 Teamlid profielen Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

38 Teamlid profielen Mensgericht Taakgericht Rustig Energiek

39 Teamlid profielen Mensgericht Taakgericht Rustig Energiek Rustpunt Analist Trekker Sfeermaker

40 Elk profiel is een goed profiel, met eigen krachten en uitdagingen. Niemand bezit alle elementen van één profiel. Mensen zijn complexer dan dat. Elk teamlid bezit elementen uit de verschillende profielen. Afhankelijk van de context komt het ene aspect meer naar boven dan het andere. Teamlid profielen Nuance

41 Besluitvaardig, competitief, assertief, veeleisend, zelfstarter, doortastend, gedreven, wilskrachtig, etc. Dominant, ongeduldig, rusteloos Sturend Direct Resultaatgericht Falen Teamlid profielen Trekker Kwaliteiten Valkuilen Leiderschapsstijl Communicatiestijl Waarde voor het team Basisangst

42 Volhouder, loyaal, verzoenend, betrouwbaar, bedachtzaam, goede luisteraar, volhardend, geduldig, respectvol, invoelend, etc. Afwachtend, koppig Organisator Luisterend Ondersteunend Onzekerheid Teamlid profielen Rustpunt Kwaliteiten Valkuilen Leiderschapsstijl Communicatiestijl Waarde voor het team Basisangst

43 Optimistisch, enthousiast, gezellig, overtuigend, verbaal, communicatief, flexibel, invloedrijk, positief, etc. Impulsief, rusteloos Coachend Verkopen Motivator Uitsluiting Teamlid profielen Sfeermaker Kwaliteiten Valkuilen Leiderschapsstijl Communicatiestijl Waarde voor het team Basisangst

44 Zorgvuldig, voorzichtig, meegaand, methodisch, systematisch, accuraat, beleefd, hoffelijk, gereserveerd, etc. Gesloten, paralyse, verloren in details Leiden vanuit expertise Schrijver Kwaliteitsbewaker Conflicten en fouten Teamlid profielen Analist Kwaliteiten Valkuilen Leiderschapsstijl Communicatiestijl Waarde voor het team Basisangst

45 Overzicht Teamlid profielen

46 Overzicht kritische attitude

47 1.Lees het individuele luik uit jouw rapport (15’) –Teamlid profiel –Boekje met toelichting over Teamlid profiel –Jouw kritische attitude: verschil in groeiwens op de 4 kernen tussen jou en de rest van het team & algemene kritische attitude 2.Bespreek jouw bevindingen met een buddy (15’) 3.Elk buddy-koppeltje concludeert met een aantal… Bedenkingen/opmerkingen/vragen Conclusies …betreffende de Teamlid profielen en de kritische attitudes in het team. 4.Presentatie van de bedenkingen/opmerkingen/vragen & conclusies in de totale groep (30’) Aan de slag met het individuele rapport!

48 Team Ontwikkelingsplan (TOP) Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Feedback Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

49 1.Selecteer het/de team werkpunt(en) die jullie echt willen omzetten naar actie en ontwerp hiervoor een dashboard. Bepaal voor elk werkpunt WIE WAT tot WANNEER (deadline) gaat doen. 2.Creëer een soft support systeem: Welke gedragsafspraken hebben wij in dit team nodig om op een meer effectieve manier samen te werken? 3.Bringing it home: Wat is de boodschap die jullie als team gaan uitdragen naar het thuisfront? Wat gaan jullie over deze sessie vertellen? Team Ontwikkelingsplan (TOP)

50 Einde dag 1

51 Feedback Workshop Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

52 Afhankelijk van de groepsgrootte en het maturiteitsniveau* van het team hebben we 3 versies van de RoddelWorkshop uitgewerkt. Kies deze versie die het best aansluit bij jouw team. –Versie 1 Groepsgrootte: max. 8 personen Hoge maturiteit –Versie 2 Groepsgrootte: 9-20 personen Hoge maturiteit –Versie 3 Groepsgrootte: geen beperking Lagere maturiteit *maturiteitsniveau beoordelen: is dit team matuur genoeg om open en eerlijke persoonlijke feedback te geven op een confronterende maar respectvolle manier, zonder dat het ‘bedreigend’ of ‘gevaarlijk’ is voor (sommige) teamleden? Info voor de facilitator

53 Een persoon verlaat de ruimte en beantwoordt de volgende vragen: –Wat is mijn persoonlijke grootste uitdaging in dit team om als team te groeien? –Welke support vraag ik van mijn teamleden om deze grootste uitdaging te realiseren? Als ondersteuning krijg je een aantal reflectievragen mee. Neem zeker ook je individueel rapport mee. Ondertussen beantwoordt de rest van het team de volgende vragen over deze persoon: –Wat zijn zijn/haar grootste kwaliteiten? –Wat is zijn/haar grootste uitdaging in dit team om als team te groeien? –Welke support kunnen wij hem/haar bieden om deze uitdaging te realiseren? Conclusies aan elkaar presenteren Unicorn Roddel Workshop – Versie 1

54 1.Het totale team verdeelt zich in subteam A en subteam B. (60’) Subteam A beantwoord onderstaande vragen over iedereen van subteam B. Subteam B beantwoord onderstaande vragen over iedereen van subteam A. –Wat zijn zijn/haar grootste kwaliteiten? –Wat is zijn/haar grootste uitdaging in dit team om als team te groeien? –Welke support kunnen wij hem/haar bieden om deze uitdaging te realiseren? Zorg ervoor dat elk teamlid uit subteam A notulist is voor één iemand uit subteam B. Zorg ervoor dat elk teamlid uit subteam B notulist is voor één iemand uit subteam A. 2.Vervolgens reflecteert iedereen individueel over: (10’) –Wat is mijn grootste uitdaging in dit team om als team te groeien? –Welke support vraag ik van mijn teamleden om deze grootste uitdaging te realiseren? 3.Conclusies aan elkaar presenteren:(75’) –Het teamlid presenteert zijn/haar individuele reflectie. –De notulisten presenteren het resultaat over ‘hun’ teamlid. Unicorn Roddel Workshop – Versie 2

55 Iedereen neemt een leeg flippapier, schrijft zijn naam hierop, en legt/hangt dit papier ergens in de ruimte. Loop individueel rond en plak op iedereen zijn poster –Een post-it met daarop een kwaliteit van die persoon –Een post-it met daarop een uitdaging van die persoon Poster Promenade –Overloop vervolgens alle posters in het totale team & bespreek FeedbackWorkshop – Versie 3

56 Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

57 Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) Beschrijf jouw belangrijkste ontwikkelingsprioriteit Schrijf een concreet trainingsplan uit voor deze prioriteit –Bepaal concrete trainingsmomenten –Bepaal hoe je over jouw trainingsplan zal communiceren –Selecteer mensen van wie je soft support verwacht Zit samen met een buddy om jouw trainingsplan te bespreken en spreek 2 momenten af wanneer jullie nog eens samen zitten om elkaar op te volgen in de uitvoering van jullie plannen.

58 Evaluatie Introductie Refresh Theorie Het rapport Carrousel Workshop Teamlid profielen Unicorn Roddel Workshop Team Ontwikkelingspla n Evaluatie Persoonlijk Ontwikkelingspla n

59 In welke mate zou je deze workshop aanbevelen aan anderen? –Welk aspect / moment van de workshop heeft het meeste impact op jou gehad & waarom? In welke mate bracht het rapport een toegevoegde waarde aan de workshop? –Welk aspect / onderdeel van het rapport heeft het meeste impact op jou gehad & waarom? Welke score geef je aan de facilitator? –Welke feedback / sterke punten / tips ter verbetering wens je met de facilitator te delen? In welke mate kunnen jullie als team morgen concreet aan de slag met jullie Team Ontwikkelingsplan? In welke mate kan jij als teamlid morgen concreet aan de slag met jouw Persoonlijk Ontwikkelingsplan? Evaluatie

60


Download ppt "Team Mirror Workshop Unicorn. Ontdekken van sterktes en groeiprioriteiten, zowel voor jezelf als het team. Creëren van een helder Team Ontwikkelingsplan."

Verwante presentaties


Ads door Google