De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa."— Transcript van de presentatie:

1 Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa

2 Wat gaan we deze workshop doen?  Even voorstellen  Waarom wel/niet flippen?  Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken?  Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

3 Even voorstellen  Laura van de Raa de Souza – de Veer  32 jaar, getrouwd, 4 kinderen

4 Even voorstellen  Docent scheikunde (en NLT)  Willem van Oranje College in Waalwijk  Bovenbouw havo/vwo  Dit jaar: 4 vwo en 5 havo  Youtube: https://www.youtube.com/user/veertjelhttps://www.youtube.com/user/veertjel

5 Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen  Waarom wel/niet flippen?  Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken?  Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

6 Waarom wel/niet flippen? Voordelen  Meer persoonlijk tijd in de les  Zwakke/zieke leerlingen kunnen de les nogmaals bekijken/inhalen  Sterke leerlingen kunnen stukken overslaan  Als docent meer inzicht op het vastlopen van leerlingen (omdat het in de les gebeurt)  Uitleg kan meerdere keren bekeken worden Nadelen  Veel voorbereiding (zelf filmpjes maken)  Het juiste filmpje vinden bij je les (niet zelf filmpjes maken)  70 minuten les  Kijken ze de filmpjes wel?

7 Huiswerk: Hoe zorg je dat ze ‘kijken’?  Doel: een klas vol leerlingen die de uitleg al een keer gehoord/gezien/gelezen heeft  Leerlingen moeten huiswerk als zinvol ervaren  Er moet een consequentie aan vast zitten

8 Huiswerk: consequenties  Positief:  Je kan meedoen met de les.  Je kunt extra uitleg krijgen.  Je kunt al een stuk overslaan (en leukere dingen doen)  Negatief:  Je ervaart dat je wat gemist hebt.  Je moet het alsnog doen.  Je hebt geen mogelijkheid tot extra hulp.  Je kunt niet meedoen aan het practicum.  Je moet nakomen

9 Huiswerk: tips & tools  Kijk de eerste keer klassikaal en leg uit wat je van je leerlingen verwacht  Maak simpele controle vragen, laat ze de “A” vragen uit het boek ook maken  Laat leerlingen een samenvatting maken van het filmpje en op papier meenemen  Gebruik online tools om te checken

10 Huiswerk: tips & tools Online tools:  Google-formulieren  Zaption, Edpuzzle, Verso  Socrative (tijdens de les)  Edmodo

11 Google formulieren  Makkelijk en gratis  Via google-drive (google account nodig)  Drive.google.com

12 Google formulieren: voorbeelden  Standaard formulier Standaard formulier  Opdrachten evaluatie (geen flip) Opdrachten evaluatie  Reacties Reacties  Makkelijk controleren, handige sorteerfuncties  Je weet waar je in de les op terug moet komen  Mogelijkheid voor differentiatie tijdens de les  Nadeel: leerlingen kunnen hun antwoorden niet terugzien, geen feedback

13 Google-formulieren: mogelijkheden  Youtube filmpje “embedden”  Eenvoudige vragen die de basis-inhoud dekken  Vinden leerlingen dat ze het begrepen hebben?  Keuze-opties voor tijdens de les  Universele basis-vragen:  Noem 3 dingen die je al wist  Noem 3 dingen die nieuw zijn  Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd

14 Huiswerk: tips & tools Online tools:  Google-formulieren  Zaption, Edpuzzle, Verso, Knowmia, etc…  Socrative (tijdens de les)  Edmodo

15 Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools  Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

16 Wat gaan we deze workshop doen? Even voorstellen Waarom wel/niet flippen? Huiswerk: Hoe zorg je dat ze kijken? Tips en tools Ideeën uitwisselen  De les: hoe ga je de vrijgekomen tijd benutten?  Aan de slag  Mastery leren

17 Differentiatie in de les  Leerlingen hebben de les voorbereid  Leerlingen die extra uitleg nodig hebben apart zetten  Eventueel korte check vragen (socrative)  Mogelijkheid tot vooruit werken (nieuw filmpje)  Extra uitleg / verdiepende opdracht  Extra practicum / praktische opdracht  Zelf filmpje laten maken  Activerende werkvormen

18 Samen flippen  Na deze workshop ook enthousiast geworden ?  Samen flippen voorkomt dat we allemaal steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden  Meld je aan door een mail naar te sturen met je google-account (voor het delen van google-  Filmpjes en google-formulieren delen via een gezamenlijke google-drive.  Ook als je niet bij de workshop aanwezig bent geweest, maar wel mee wilt doen

19 Extra: mastery model  De volgende pagina’s bevatten een idee dat ik ooit heb opgeschreven, maar nooit heb uit kunnen voeren  Het kost tijd om dit op te zetten, maar het lijkt mij wel een soort ideaal-plaatje om de verantwoordelijkheid van het leren weer terug bij de leerlingen te leggen  Het hele document is op te vragen via:

20 Mastery model  Stof opdelen in leerdoelen (gebaseerd op syllabus?)  Per leerdoel een mastery toets/test  Toets/test moet met 75-80% gehaald zijn voordat de leerling verder mag  Zelfde les mag de toets niet opnieuw gemaakt worden (serieuze voorbereiding)  Veel versies van een toets nodig om opnieuw te kunnen maken (digitaal  moodle)  Weinig klassikale instructie  filmpjes met uitleg, vooral om thuis te bekijken

21 Mastery: thuis activiteiten Voornamelijk:  instructiefilmpjes bekijken  korte (diagnostische) vragen maken (ter verwerking van het instructiefilmpje)  inschrijven voor:  extra uitleg  practicum/project  toetsen/testen Eventueel ook:  diagnostische toetsen maken (methode site?)  extra oefenen (methode site?)

22 Mastery: les activiteiten  mastery toetsen/testen (bij voorkeur digitaal)  gedifferentieerd groepswerken  ondersteuning  samen extra uitleg krijgen  verdieping  doel: op hetzelfde niveau werken  practica (verplicht en optioneel)  projecten (optioneel, verdiepend/verbredend)

23 Mastery: beoordeling  Toetscijfer: 50% toets en 50% “Mastery” Mastery cijfer: 6 = alle leerdoelen op tijd afgerond (en op 75-80%) 7 = 6 + klein project (+/- 2 lessen) 8 = alle leerdoelen minimaal 90% gescoord + klein project of: 6 + project met goed verslag (3-4 lessen) 9 = 6 + groot project met uitstekend verslag (5-6 lessen) Of 90% + project met goed verslag (3-4 lessen) Of 100% met klein project 10=90% + groot project met uitstekend verslag Of 100% met goed verslag (3-4 lessen)

24 Achtergrond ideeën  Het idee is dat iedereen de leerdoelen behaald moet hebben voordat de schriftelijke toets wordt gegeven. De zwakkeren zullen daar alle tijd en extra uitleg voor nodig hebben  De sterkeren kunnen kiezen om snel door de stof te gaan en daarna een groot project te doen, of om heel “perfectionistisch” door de stof te gaan en zo een hogere score op de toetsen te halen. Daar hoort altijd een klein project bij, omdat leerlingen niet alleen maar moeten focussen op de beheersings-toetsjes, maar hun opgedane kennis ook anders moeten leren in te zetten.  Een gehaalde toets (75-80%) mag opnieuw gemaakt worden om de score te verbeteren, maar niet tijdens dezelfde les.  Dit geldt ook voor een niet gehaalde toets. Reden: goed voorbereid zijn moet natuurlijk wel lonen.


Download ppt "Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa."

Verwante presentaties


Ads door Google