De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SCHIPHOL: GOUDEN DRIEHOEK OF GRIJZE MASSA? Jan Veldhuis Schiphol, 12 november 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SCHIPHOL: GOUDEN DRIEHOEK OF GRIJZE MASSA? Jan Veldhuis Schiphol, 12 november 2015."— Transcript van de presentatie:

1 SCHIPHOL: GOUDEN DRIEHOEK OF GRIJZE MASSA? Jan Veldhuis Schiphol, 12 november 2015

2 Jan Veldhuis  1968 – 1975: Studie algemene econometrie (Tilburg)  1975 – 1979: Vervoerseconomisch onderzoek (NEA, Rijswijk)  1979 – 1986: Centraal Planbureau (Den Haag)  1986 – 1991: Schiphol (Afd. Strategische Zaken)  1991 – 2001: Rijksluchtvaartdienst (V&W, Den Haag)  2001 – 2014: SEO Economisch Onderzoek (Amsterdam) 2

3 De Gouden Driehoek  Strategisch verband tussen Schiphol, KLM en Rijk  Belangen grotendeels congruent  Marktomstandigheden bepaald door bilaterale verdragen  “Vlag-carriers” verdeelden de markt  Concurrentie was beperkt  Hoge vliegtarieven  Kernmerkend tot begin 90-er jaren 3

4 Liberalisatie in Europa  Vanaf begin 90-er jaren: één interne Europese markt  Vrijheid voor Europese maatschappijen om overal binnen Europa te vliegen zonder prijsrestricties  Opkomst van prijsvechters  Toenemende concurrentie  Druk op prijzen en dus op kosten  Belangen binnen gouden driehoek beginnen uiteen te lopen 4

5 De belangen  Overheid behartigt belang gebruikers van Schiphol  Zakelijke passagiers: voldoende frequenties op (zakelijke) bestemmingen en daarmee goed vestigingsklimaat  Niet-zakelijke passagiers: veel (vakantie-)bestemmingen, voldoende concurrentie en lage prijzen  Overheid behartigt ook belang omwonenden  Niet altijd in lijn met KLM-belang  Maar overheid blijft ook oog houden voor belang KLM  KLM is banen-motor in de regio (30 duizend arbeidsplaatsen)  Bereikbaarheid door de lucht  Schiphol  Vervoers- en verkeersvolume tegen adequate luchthaventarieven  “Non aviation revenues”  Ook niet in belang van KLM (“…..van wie is de passagier…”)  Maar KLM is grootste klant van Schiphol 5

6 “Nieuwe” issues  Ontwikkeling hub Schiphol  Belang bereikbaarheid door de lucht  Milieu-belang  Luchthaventarieven  Prijsvechters  Nieuwe hub(carrier)s  KLM in de knel 6

7 Ontwikkeling hub Schiphol  In de jaren negentig heeft Schiphol zich ontwikkeld tot hubluchthaven van KLM en partners  KLM consolideert transferpassagiers vanuit Europa op Schiphol en vervoert deze van daaruit verder naar de rest van de wereld  Elke intercontinentale KLM-vlucht bestaat momenteel voor 70% uit transferpassagiers, die per vliegtuig uit de rest van Europa worden aangevoerd ….  ….. en ‘slechts’ voor 30% uit passagiers uit het achterland van Schiphol 7

8 Aandeel transfer verschilt per intercontinentale KLM-bestemming 8

9 Bereikbaarheid dankzij KLM  Deze transferpassagiers stellen KLM in staat een veel uitgebreider netwerk aanbieden dan mogelijk zou zijn op basis van alleen de lokale markt  De “lokale passagier” kan hierdoor een groot aantal bestemmingen direct vanaf Schiphol bereiken  Zonder die hub-functie kunnen veel bestemmingen niet meer direct worden aangeboden of alleen tegen een lagere frequentie 9

10 Hub-operaties genereren extra connectiviteit Connectiviteits-winst bovenop Potentieel van lokale markt 10

11 Milieu-belang: het geluid 11 Geografische verdeling van “klagers” na ingebruikname Polderbaan

12 Verschil tussen hoeveelheid lawaai en perceptie daarvan 12

13 Luchthaventarieven 13

14 Prijsvechters 14  Opkomst in Europa rond 2000 met nieuw business concept  Point-to-point vervoer tegen lage prijzen  Gebruik “eigen” luchthavens in de periferie van agglomeraties  Passagier: langere afstanden over land in ruil voor lagere tarieven  Snelle groei marktaandeel tussen 2000 en 2010  Na 2010: hybriede business concepten  Ook netwerk-maatschappijen werden low cost  Prijsvechters richten zich ook op de hubs (eerst  “Point-to-point” en “hub-netwerk” blijft fundamenteel onderscheid  2015: Point-to-point maatschappijen zijn toonaangevend in Europa

15 KLM-vloot (7 nov 2015, 12:10 uur) KLM 15

16 KLMRyanair KLM- en Ryanair-vloot (7 nov 2015, 12:10 uur) 16

17 Nieuwe hub(carrier)s: succesformule  Oneerlijke subsidies ??  Emirates: “Completely un-subsidised. We campaign against airline subsidies”  Lage kosten ??  Personeel uit ‘goedkope landen’  Belasting ??  A380  1 mei 2010: komst Emirates: grote impact, geen nieuwswaarde  1 augustus 2012: komst A380: meer van hetzelfde, grote nieuwswaarde  Geografische lokatie  Vrijwel hele wereld non-stop bereikbaar vanaf Golf  Kruispunt tussen Europa, Afrika en Azië  Slim business concept  Verbinden kleine markten met slechts één overstap (bv. Edinburgh-Brisbane)  Kleine, maar vele markten en bovendien dominante positie daarin 17

18 Impact van nieuwe hub-carriers  Nieuwe hub-carriers dragen bij tot betere bereikbaarheid door de lucht  Meer bestemmingen (India, Azië en Australië…..)  Meer concurrentie en dus lagere prijzen op bestaande bestemmingen in deze regio’s  Negatief effect voor KLM  Niet zozeer door komst nieuwe hub-carriers zelf, maar…  Door potentiële prijsdumping  Langere termijn: mogelijke erosie van KLM’s hub-en-spoke systeem en dus:  Slecht voor intercontinentale bereikbaarheid van Nederland en dus vestigingsklimaat  Slecht voor arbeidsmarkt: KLM genereert 30 duizend banen 18

19 KLM in de knel  Prijsvechters knagen aan de Europese wortels van het KLM- hub systeem  Nieuwe hub-carriers tasten intercontinentale netwerk van KLM aan  Vecht-relatie met Air France  Kosten nog steeds te hoog  Zorgen bij de overheid: bereikbaarheid en arbeidsmarkt  Gehoord in Singapore: “if you can’t compete, you don’t deserve to live” 19

20 KLM in de knel: mogelijke toekomstbeelden  Status quo  Geen structurele netwerkveranderingen  Wel doorgaande marktgroei  Consolidatie: deel van KLM-vluchten wordt overgeheveld naar Parijs  Markten met onvoldoende potentieel voor twee dagelijkse vluchten  Vluchten waarvan lokale markt op Parijs groter is dan op Amsterdam  Voorbeelden: Abu Dhabi, Dallas, Kuwait/Damman  Netwerk-rationalisatie  Hub-carrier krimpt netwerk met 50% in  Minst rendabele vluchten verdwijnen  Hub verdwijnt  Geen hub-operaties op Schiphol meer  KLM verdwijnt van Schiphol 20

21 Status quo: Passagiers Schiphol in Economisch Scenario (Centraal Planbureau)

22 Jaarlijkse groei Schiphol Passagiers Vracht Vliegtuigbewegingen Pax per vliegtuigbeweging 22

23 Vervoersproduct Schiphol, Europees Intercontinentaal Totaal Europees Intercontinentaal Totaal KLM+ partners Overige mij’en TotaalBestemmingen Frequenties KLM+ partners Overige mij’en Totaal 23

24 Scenario: Schiphol verliest hub-status % -80% -82% -84% -80% -83% Europees Intercontinentaal Totaal Europees Intercontinentaal Totaal KLM+ partners Overige mij’en TotaalKLM+ partners Bestemmingen Frequenties KLM+ partners Overige mij’en TotaalKLM+ partners 24

25 Scenario: Schiphol verliest hub-status % -80% -82% -84% -80% -83% +22% +16% +20% +48% +33% +45% -6% -26% -16% -39% -38% -39% Europees Intercontinentaal Totaal Europees Intercontinentaal Totaal KLM+ partners Overige mij’en TotaalKLM+ partners Overige mij’en TotaalBestemmingen Frequenties KLM+ partners Overige mij’en TotaalKLM+ partners Overige mij’en Totaal 25

26 Schiphol verliest hub-status  “Grijze massa”: mix van luchtvaartmaatschappijen  Point-to-point maatschappijen  Zelfstandige regionale maatschappijen of onder-aannemers van andere hub- carriers  Spaak in netwerk van andere hub-carriers (Europa, maar ook intercontinentaal)  Vele precedenten in Europa  Brussel en Zürich (faillissement hub-carrier, maar later herstart)  Kopenhagen (na toetreding SAS in STAR-alliantie)  Milaan en Barcelona (concentratie resp. Alitalia en Iberia op resp. Rome en Madrid)  Budapest en Athene (faillissement resp. hub-carriers) 26

27 BBP en werkgelegenheid  Samenvatting resultaten BBP en werkgelegenheid 27

28 Economische effecten: waar en wanneer?  Verlies doet zich vooral in de Schiphol-regio voor  Directe werkgelegenheid overwegend in regio  Indirecte (toeleveranciers en gebruikers) ook in rest van Nederland  Verlies doet zich vooral op korte termijn voor  Op langere termijn ook herstel  Kosten van bedrijfsvestiging worden lager  Geleidelijke herstructurering economie naar andere kansrijke sectoren  Verschillende precedenten in Nederland (Twente, Zuid-Limburg en Eindhoven) 28


Download ppt "SCHIPHOL: GOUDEN DRIEHOEK OF GRIJZE MASSA? Jan Veldhuis Schiphol, 12 november 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google