De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013."— Transcript van de presentatie:

1 Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013

2 Even voorstellen...  George Pluimakers, informatie architect bij NS geass. partner Informatie Management Nederland (IMN);  > 25 jaar ervaring in ICT, waarvan >15 jaar in diverse consultancy functies; huidige functie: informatie architect  Specialismen: business-IT alignment, architectuur, informatie management, opzetten en verbeteren van ICT-beheer en service management

3 Agenda  Werkvormen  Projectomgeving en toetsing  Overzicht en uitleg opdrachten  Spelregels  Uitleg  Owp2: Trends & Development  Owp2: Innovatie & Concept development

4 Owp2  Module CMIAIT1TML Trends & Development  Mobiele strategie en mobiel maken van bedrijfsprocessen  2*2 contacturen maandagavond  Module CMIAIT3TML Innovatie & Concept Development  Mobiele diensten en dienstverlening  2*2 contacturen maandagavond  Opdracht owp2  modulewijzer  Brief minoren, groepen

5 Trends & Development  Mobiele strategie en mobiel maken van bedrijfsprocessen  Vertrekpunt uit owp1:  Mobile Device Management en BYOD maken een mobiele strategie noodzakelijk….  … om business operatie efficiënter te maken  … om medewerkers productiever te maken  … om bedrijfsinformatie veilig te houden  … om mobiele IT kosten in de klauwen te houden

6  Policy elementen “instellen”  Wanneer, waar bepaald device gebruikt mag worden  Voor welke resorces heeft gebruiker met dat device toeganng  Welke diensten en applicaties mag gebruiker vanaf dat device starten  Hoeveel bandbreedte mag een bepaald device of applicatie gebruiken?  Policy gebaseerd op device en op rol van gebruiker  Bv. engineer, controleer (finance), …  Herkend vs. niet-herkend device  Automatische checks met persistent en dissolvable agents Policy

7  Sinds juni milj smartphones in NL  2,8 miljoen tabletgebruikers in NL  Mobiel wordt meer gebruikt dan PC  Mobiele verkopen nemen toe  Weinig bedrijven denken mobiel (16% van 350 ondernemers)  Mobiel is alles en overal, ieder bedrijf kan IETS met een mobiel apparaat (sensoren  locatie en gezicht van klanten) Belang van mobiele strategie Bron: MT 9 okt 2012

8 1. Mobile collaboration 2. Mobiel workforce 3. Mobiel ondernemen 4. Werkplek van de toekomst 5. Het Nieuwe Werken Onderwerpen

9  Vraagt nieuwe app benadering  “an architecture of native apps on smart mobile devices linked to cloud-based services that provide a context-rich experience anytime, anywhere”  … ontworpen om op elk mobiel device te draaien  … geleverd als cloud dienst  Typen:  document-based collaboration  webconferencing  videoconferencing  activity streams 1. Mobile Collaboration Bron: Forrester Wave, Mobile Collaboration, Q3 2011

10  Collaboration:  platform alignment  product kenmerken  Mobiel:  vendor’s “enterprise readiness”  platform ondersteuning  cloud reach Karakteristieken

11 Producten-voorbeelden

12 Selectiecriteria leveranciers  …en van producten:  Huidige aanbod  Strategie  bepaald door vendor strategie voor cloud reach en mobile app architectuur, aantal jaar met mobiele oplossing en commitment  Marktaandeel

13 Selectiecriteria producten  Huidige aanbod  Strategie  bepaald door vendor strategie voor cloud reach en mobile app architectuur, aantal jaar met mobiele oplossing en commitment  Marktaandeel

14 Scores leveranciers “Skype wint op architectuur en # jaren in markt. Cisco wint op cloud reach en mobiele architectuur. Yammer wint op mobiele app architecture.”

15  Drempels in gebruik op het werk  Applicatie ontwikkeling  Nog nauwelijks apps voor ERP suites  Impact aan zijde ERP server (back end)  Onzekerheid over BYOD  Beveiligingsrisico’s 2. Mobile Workforce

16  … aan mobiele apps die bij uitstek geschikt zijn voor de mobiele workforce, en  gebruikmakend van cloud technologie  altijd beschikbaar  makkelijker beheerd  eenvoudig te koppelen aan ERP systemen Mobile Workforce-Behoefte

17  IFS Touch Apps: innovatieve concepten en cloud technologie  Drempels omzeilen in gebruik en ondersteuning van BYOD  Native voor iOS en Android  “Minder tempo”; upgrade werkt soms niet met ERP back-end  Apps praten direct tegen diensten/services in de cloud (dus bereikbaar via Internet) Mobile Workforce- Voorbeeld Oplossing-1

18 Mobile Workforce-Oplossing-2

19  Self-provision apps door gebruikers op hun mobiele devices  Geen VPN nodig, werkt bv. ook gedurende een vlucht  Secure storage en secure communicatie in apps  Ondersteuning meerdere mobiele platforms Mobile Workforce-Oplossing-3

20  Eerste 2 business applicaties van IFS:  TripTracker - expense reporting application  NotifyMe - IFS application notification program, respectively; authoriseren purchase requisitions, purchase orders en travel expenses  Connectie via de cloud  Mobile Workforce-Oplossing-4

21 .. vraagt om een mobiele strategie met ʻ universal’ apps  Okt 2012: 43 procent van alle telefoons in Nederland is een smartphones. Gaat verder toenemen de komende jaren.   Mobiel Internet, zowel B2C als B2B  Belangrijk element van mobiele strategie: technologie 3. Mobiel Ondernemen..

22  Meerdere apps ontwikkelen en onderhouden  Schermgroottes  Specifieke functionaliteit toestel, bv camera als barcodescanner en GPS-locatie  Steeds nieuwe versies mobiele besturingsystemen Veel verscheidenheid…

23  Native voor één platform  Goede gebruikservaring, maar …  Slechts 20 procent van de ontwikkelde native functionaliteit herbruikbaar  Web  Ook grafisch, met HTML5, CSS3 en Javascript ipv Flash  Mindere gebruikservaring  Hybride: Combi van native en web  Minimale set aan applicatiefunctionaliteit in native app die vrij statisch is, zoals een openingsscherm, navigatiemenu  Dynamische functionaliteit wordt gemaakt met de web app, waarvan het scherm wordt getoond binnen de native app.  Mogelijk om te bepalen welke toestelspecifieke functionaliteit, bijvoorbeeld camera, gps, in native of in web app worden geplaatst.  Trager, want ook pagina’s via 3G/Wifi ophalen App Ontwikkelprincipes

24  Ontwikkelen van applicaties voor zowel desktop, tablet als smartphone.  Gebruik maken van modelgedreven ontwikkeltools zoals het OutSystems Agile Platform en een gelaagde applicatie- architectuur  Mogelijk om functionaliteit 100 procent herbruikbaar te maken  Per platform eenmalig de styling gedefinieerd voor desktop, tablet en smartphone applicaties. Inhoud van applicatie, bv. tonen van een klantenlijst, wordt eenmaal ontwikkeld.  IT-kosten voor het ontwikkelen en onderhouden blijven beperkt  Universal App Strategie zorgt voor eenvoudigere ontwikkeling en onderhoud dankzij herbruikbare componenten, lagere exploitatie- en beheerkosten  Universal App Strategie

25  BYOD faciliteren  Veilige toegang tot bedrijfsnetwerk  Beleid voor privé devices nodig! (consumerization)  Veiligheid en beheersbaarheid  Wanneer werkplek van eindgebruiker zich in een private of hybride cloud bevindt, gebruikt een werknemer zijn device alleen om in de cloud te komen en zal alle zakelijke data daar ook in opgeslagen worden  Op het device zelf staan dus geen zakelijke gegevens. Lokaal opslaan strookt immers niet met locatie- en tijdonafhankelijk werken. 4. Werkplek van de toekomst

26  Altijd bij gegevens kunnen komen  centraal opgeslagen  Beveiligde mobiele verbinding via speciale tools  Verbinding staat los staat van het privé-device van de werknemer Werking

27  Business verlegt deel verantwoordelijkheid naar werknemer  Begeleiden keuze apparaat  HR- en juridische aspecten  Intern: Vaststellen acties die volgen als werknemers zich niet aan de regels houden  Extern: Bv. Hoe zit het met de verantwoordelijkheid wanneer er een (hack-)aanval heeft plaatsgevonden? Mag je als bedrijf dan het privé-device confisqueren voor onderzoek?  Houd pilot programma’s, kies uit alle verschillende groepen die te maken krijgen met de nieuwe manier van werken goede vertegenwoordigers.  Plan grotere uitrol Impact op organisatie

28  Draait om mobiliteit en virtualisatie ( bron: Forrester, in opdracht van Cisco )  Bedrijfstrends:  Genetwerkte bedrijfsmodellen en gedeelde ecosystemen resulteren in een mobiel en verspreid personeelsbestand  Een mobiel, verspreid personeelsbestand vereist nieuwe soorten werkovereenkomstmodellen  Flexibele mobiele apps die downloadbaar of cloudgebaseerd zijn  Gegevens en apps synchroniseren om een brug te slaan tussen de traditionele werktijden wereldwijd.  Jonge medewerkers met een actief sociaal netwerk maken gebruik van openbare en interne technologieën om samen te werken. 5. Het Nieuwe Werken

29  Mobiel werken: nieuwe arbeidsmodel met specifieke eisen  laten ondertekenen?!  Consumerization herdefinieert de verwachtingen van hoe interactie via de computer werkt  De IT-afdeling bepaalt niet meer welke apparaten worden gebruikt  Een nieuwe generatie sociale zakelijke apps herdefinieert samenwerking (bv. Yammer)  Veiligheid, prestaties en management vormen een uitdaging voor de bestaande vaardigheden van de IT- medewerkers Technologie ondersteunt mobiel personeel

30 Wat vinden 325 IT-besluitvormers?

31  Strategieën voor het gebruik van meerdere apparaten zullen de boventoon voeren  Desktopvirtualisatie zal de complexiteit van BYOD inperken  Cloudgebaseerde as-a-service-oplossingen zullen een oplossing vormen voor aanvullende BYOD-uitdagingen Mobiliteit en desktopvirtualisatie

32

33 Bron: 109 senior IT-besluitvormers met een BYOD-programma

34  Virtuele werkplekoplossingen bieden bedrijven diverse voordelen  Virtuele werkplekken bieden mogelijkheden voor beheer en beveiliging  De voordelen van een virtuele werkplek gaan verder dan het ondersteunen van mobiele medewerkers  Lagere IT-kosten, hogere productiviteit, meer samenwerking en flexibiliteit  De leveringsmodellen voor virtuele werkplekken zijn echter niet in alle gevallen geschikt; uitdagingen o.a. kosten van infrastructuur, complexiteit van de implementatie, gebruikerservaring op mobiele apparaten met verschillen formaten, de behoefte aan permanente beschikbaarheid van netwerkverbinding Mobiele medewerkers en hun devices dwingen herinrichting van de werkplek af

35  Veranderende karakter van bedrijfsvoering, klanten, partners en medewerkers dwingt bedrijven de interactie met deze partijen opnieuw vorm te geven  Maak mobiele apparaten en oplossingen tot een belangrijk platform voor de interactie met klanten, medewerkers en partners  Anticipeer op de ondersteuning van een breed scala aan intern en extern aangeboden mobiele apparaten en oplossingen  Bereid voor op het feit dat de grenzen van beleid, beveiliging en prestatie zullen verschuiven als gevolg van complexiteit en verscheidenheid. “Klassieke” praktijk van opdragen-en-beheren werkt niet meer. Herdefiniëren beleidsregels en procedures om beveiliging te garanderen binnen de nieuwe, verminderd beheerbare omgeving. Conclusie en Adviezen

36 Minor-webstekomgeving  Mobile Life of link via  Alle (gedeelde) documenten, bv.  Modulewijzer met weekrooster  Checklist mondeling presenteren  Achtergrondartikelen


Download ppt "Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013."

Verwante presentaties


Ads door Google