De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs."— Transcript van de presentatie:

1 TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs

2 PROGRAMMA 1.Vragen? Onderwerpen helder? 2.Hoe schrijf ik een paper? 3.Trends!

3 TIPS NAV JULLIE VOORLOPIGE STUKKEN  Kies EEN onderwerp, specificeer!!! Zo klein mogelijk...  Besteed aandacht aan het vinden van een geschikte vraag of probleemstelling. Dit helpt je bij het richting vinden tijdens schrijven.  Kies eventueel op basis van beschikbare LITERATUUR. Een geweldig onderwerp kan moeilijk uitpakken door weinig geschikte literatuur. Ontdek dit tijdig.  Let op bronvermelding, vermeld ook IN de tekst welke bron je gebruikt (volgens APA!)  Kopieer NIET.  Doe geen knip/plak, maak één doorlopende gestructureerde tekst in eigen woorden.  Gebruik ZELF LEREN SCHRIJVEN  Gebruik de handleiding uit Leiden (van dr. I Hovig) dat voor je klaar staat op mijn site of, nog beter, gebruik het artikel uit Gent: http://www.arteveldehogeschool.be/studielicht/paper http://www.arteveldehogeschool.be/studielicht/paper

4 VRAGEN? Heeft iedereen een onderwerp naar tevredenheid?

5 WAT IS EEN PAPER? Een paper is een uitwerking van een goed onderbouwde (onderzoeks)vraag of probleemstelling waarop je het antwoord zoekt in een objectieve literatuurstudie. Je werk omvat een inleiding, een beschrijving, en een ‘besluit’. Dat wordt allemaal weergegeven in een wetenschappelijke stijl. Zie ook de overige eisen in de SHL!!

6 HOE SCHRIJF JE EEN PAPER? ALGEMEEN  DENK NA! zie VIP 6 uit ‘Zelf leren schrijven’ : Argumentatie (93-106) ‘Helder schrijven is helder denken!’. Vorm eerst een beeld van waar je het over wilt hebben.  De paper is geen opsomming van feiten, maar een kritisch stuk. Je moet de lezer overtuigen.  op internet veel goede richtlijnen te vinden (zie eerder genoemde links)  eerst denken!!!/ bronnen, dan schrijven, dan aanpassen.

7 1. ZOEK BRONNEN EN STRUCTUREER Zoek bronnen! Objectief en zoveel mogelijk wetenschappelijk. Structureer: schrijf een tekst over één thema. Orden je alinea’s logisch. Elk draagt bij tot het thema en tot de volgende alinea. Schrijf voor de lezer! Die wil zo snel mogelijk een antwoord op de W-vragen.... Wat? Hoe? Wie? Wanneer? Waarom? Maak evt. een raamwerk van je tekst.

8 2. ARGUMENTEER (ZIE ZELF LEREN SCHRIJVEN DEEL 2 EN 3) Argumenteer. Gebruik verschillende argumentatietechnieken.

9 3. FORMULEER CORRECT! (ZELF LEREN SCHRIJVEN VIP 7) http://www.paper.ugent.be/legverbanden Een goed geschreven paper bevat: samengestelde zinnen met veel connectoren (bv. bovendien, daarentegen, hoewel, maar, want); veel variatie in zinsstructuur; afwisselend passief (bv. dit werd onderzocht, wordt bevraagd) en actief (bv. we hebben gepubliceerd); kernachtige formuleringen (bv. de klemtoon ligt op, men gaat ervan uit dat); onpersoonlijke zinnen (bv. dit essay gaat na, er wordt gezocht naar). Vermijd:  nietszeggende woorden (bv. ze denken dat, X gaat over);  lege argumenten (bv. Ik ben ervan overtuigd dat, Iedereen weet dat, Het is echt onzin wat X zegt!);  Spreektaal.

10 EN VERDER... Let op de structuur (goede opbouw) en lay-out. In de shl zijn de aanvullende eisen genoemd: - max. 1400 woorden (!) - min. 70 pagina’s literatuur - min. één Engelstalige bron En qua structuur: - internationale context - bredere maatschappelijke context - kritische blik.

11 TE WEINIG AANDACHT VAN JEUGDPROFESSIONAL VOOR LHBT-JONGEREN http://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-over-de-jeugdsector/2014/2014-Jeugdprofessional-heeft-weinig-oog-voor- LHBTi?utm_source=27+november+2014%2c+nummer+41&utm_medium=email&utm_campaign=NieuwsbriefJeugd &cid=F0C5E588-EE3D-45DB-8F47-DA9FBFA0A337

12 HUIDIGE VORMEN VAN LEREN Zelfstandig leren of in groepjes Docent is instructeur op afstand ipv leraar Zo min mogelijk klassikaal lesgeven Probleemgestuurd onderwijs Informatie opzoeken op internet ipv leren

13 KRITIEK:

14 TOENEMENDE KRITIEK OP DEZE VORMEN VAN LEREN Marcel de Jong (2011): Geen les meer http://www.nationaleboekenblog.nl/interviews/dinosaurusdocent-uitgerangeerd-in-denkbeeldig- roc/ Ad Verbrugge van BON = Beter Onderwijs Nederland (2011): De Onderwijsbubbel http://www.youtube.com/watch?v=Ns5tRDfMFwU

15 Huidige leren (2 de fase VO) pakt slechter uit voor jongens: http://www.roa.unimaas.nl/pdf_publications/2011/ROA_R_2011_2.pdf Oplossingen? Trends?  Alleen leraren met master voor de klas  Hoger loon voor leraren  Klassen verkleinen  Terug naar meer traditioneel onderwijs  Meer gezag voor de leraar: Furedi

16 Frank Furedi (2009): Wasted  over toenemende pedagogisering i/h onderwijs en aantasting van de professionaliteit van de docent

17 ANDERE ONTWIKKELINGEN Prestatiedruk leerlingen, opbrengstgericht werken (& kritiek !: http://www.nieuworganiseren.nu/opinie/fastfood-education-2/ )http://www.nieuworganiseren.nu/opinie/fastfood-education-2/ Meer aandacht voor pesten, ook internationaal: http://www.film1.nl/films/42586-Despues-de-Lucia.html Schoolverzuim blijft moeilijk aan te pakken (veel zorgleerlingen, straat / criminaliteit trekt meer dan school, ouders straffen helpt niet)  belang intercultureel vakmanschap ? http://www.intercultureelvakmanschap.nl/home/Actualiteiten Samenvoegen VMBO – MBO (‘ambachtsscholen’)  Zie vergelijkbare trends in VS: http://www.parenthood.com/article- topics/five_top_trends_in_education.html/page/1

18 ONDERWIJS STAAT TER DISCUSSIE Onderwijs moet vernieuwen, maar hoe? Terugkeer van het gezag en traditie, maar hoe precies? Of moeten we heel anders gaan denken over onderwijs en lesmateriaal ?: Flipping the classroom http://www.youtube.com/watch?v=Gb-cS6_Sw2U http://www.leraar24.nl/video/3288 Humor & interactiviteit http://www.onderwijsvanmorgen.nl/studenten-design-academy-ontwikkelen-nieuwe- onderwijsvorm School buiten school: samenwerken met samenleving & fouten maken mág http://geenschool.squarespace.com/

19 TRENDS EN JONGEREN De narcistische levensstijl http://www.kennislink.nl/publicaties/generatie-ik Invloed sociale media Invloed internet - seksualiteit Toenemende schuldenproblematiek Trends 2014 volgens jongeren zélf

20 JONGEREN EN SOCIAL MEDIA Veel informatie (ook over andere onderwerpen!) via marketing/communicatiebureaus voor jongeren: http://www.kidsenjongeren.nl/trends/trends-young-creators- jongeren-the-future-we-create/ Invloed van technologie op jongeren: http://www.frankwatching.com/archive/2014/02/24/hoe- bereiden-we-jongeren-voor-op-de-technologie-van-de- toekomst  veel is nog niet uitgekristalliseerd….

21 INTERNET EN SEKSUALITEIT: http://mijnkindonline.nl/artikelen/feiten-over-jongeren-seks-en-internet http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/236897 Discussie over invloed van porno op jongeren Relatie media – seksualiteit ligt genuanceerd: http://www.hu.nl/los/Seks%20op%20school/~/media/HU- CURSUSSEN/docs/Onderwijs%20en%20Opvoeding/Seks%20op%20school/L ezing%20Mediagebruik%20en%20Seksualiteit.ashx http://www.kennislink.nl/publicaties/porno-kijken-leidt-niet-tot-verkrachting

22 TOENEMENDE SCHULDENPROBLEMATIEK Toenemende schuldenproblematiek onder jongeren: http://www.nicis.nl/Wat_doen_wij/Verspreiding/Nicis_TV/Armoedebestrij ding/Gemeente_Dordrecht_Voorlichting_Schuldhulpverlening http://www.youtube.com/watch?v=WdxQLAoYvf4

23 TRENDS 2014 VOLGENS JONGEREN ZELF: http://www.kidsenjongeren.nl/trends/trends-young-creators-jongeren- the-future-we-create/ http://youngcreators.co/future http://blog.youngworks.nl/trends/jongerentrends-2014-de-nieuwe- status Positiviteit, ondanks de crisis Tonen van je zelfbewustzijn, eigenzinnigheid en authenticiteit (vervangt geld en macht) Grenzeloos samenwerken


Download ppt "TRENDS 4 (WEEK 5) TRENDS IN ONDERWIJS & ADOLESCENTIE Madeleine Meurs."

Verwante presentaties


Ads door Google