De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Solliciteren! Een vak op zich.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Solliciteren! Een vak op zich."— Transcript van de presentatie:

1 Solliciteren! Een vak op zich

2 Waarom solliciteren Welke reden kan je hebben..
Wat is belangrijk in een baan?

3 Recept voor een sollicitatiecake
Men neme een cv, men voegt een snufje brief toe en men voert een gesprek..simpel toch… Niet dus solliciteren is lastig en is iets wat men al doende leert..maar Een cv en brief is te doen

4 Voordat je je cv maakt, moet je twee dingen doen:
De vacature bestuderen waarop je solliciteert. Wat voor vaardigheden vragen ze, welke studies, welke werkervaring? Jezelf afvragen hoe jouw werkervaring en opleiding aansluiten op de vacature. Wat zijn jouw sterke punten? En welke van deze punten is belangrijk voor de baan waarop je solliciteert? Het is belangrijk hierover na te denken, want: een goed cv is een gericht cv. Dat betekent dat je elk cv dat je stuurt, aanpast op de functie. Je wilt nu solliciteren op een baan als perswoordvoerder. Spits je cv daarop toe. Geef geen uitputtende lijst van al je taken en verantwoordelijkheden in je vorige baan, maar noem alleen die taken die betrekking hebben op je nieuwe functie en diep die verder uit. In dit geval focus je dus op het aspect 'woordvoering'. Ook bijbaantjes die je tijdens je studie hebt gehad, bijvoorbeeld kelneren in een restaurant, zijn in dit geval niet relevant (een uitzondering wordt gemaakt voor sollicitanten met weinig werkervaring. Zie "Bijbaantjes: wel of niet vermelden?"). Wat zijn jouw kwaliteiten? Los van de taken die je in je vorige functies vervulde, moet je je ook afvragen welke eigenschappen en vaardigheden je daarvoor nodig had en hoe je deze in kunt zetten voor de functie waarop je solliciteert. Dit geldt zeker voor sollicitanten met weinig of geen werkervaring, sollicitanten die een radicale carrièreswitch willen maken of sollicitanten die een open sollicitatie versturen. Voorbeeld: Je hebt tien jaar lang gewerkt als managementassistente en je wilt nu solliciteren als juridisch medewerker. Ook al heb je geen enkele juridische ervaring, een aantal vaardigheden heb je in beide functies nodig. Denk aan nauwkeurig werken, verantwoordelijkheid dragen, omgaan met mensen en stressbestendigheid. Bedenk wat je sterke kanten zijn en welke persoonlijke eigenschappen goed aansluiten op de functie waarop je solliciteert. Ook kun proberen je cv als geheel eens met een totaal andere blik te bezien. Bekijk je cv door de ogen van iemand anders. Je partner, je vriendin, een werkgever, of, als je een echt creatief cv wilt maken: een kunstenaar of een musicus. Wat zou hij van jouw cv denken? Wat zou hij veranderen? Deze'virtuele' raadgevers kunnen je helpen je cv te verbeteren en meer op te laten vallen.

5 cv

6 Personalia Naam: Hendrik Kloet (*1) Adres: Kerkstraat 1, 3555 AM  Dordrecht Geboortedatum: 11 april 1971 Telefoonnummer:  / (*2) (*3) 1 Als je voorletters vermeldt, noem dan wel één keer voluit je roepnaam. 2 Vermeld alleen telefoonnummers waarop je daadwerkelijk te bereiken bent. 3 Gebruik geen 'rare' adressen als Vroeger was het gangbaar dat je ook een kopje 'burgerlijke staat' opnam en nog steeds zijn er sollicitanten die vermelden of ze al dan niet getrouwd of samenwonend zijn. Dit is achterhaald, want deze privé-informatie is niet van belang voor het uitoefenen van je werk. Ook je nationaliteit hoef je tegenwoordig niet meer te vermelden.

7 Opleidingen, cursussen en vaardigheden
Hier som je op wat je aan opleidingen en cursussen hebt gedaan. Je begint met je laatst genoten opleiding en werkt zo terug. Let erop dat je eventuele specialisaties vermeldt, de plaats van de school en of je een diploma hebt behaald. Maak een splitsing tussen cursussen en opleidingen, zo voorkom je dat een minder relevante, maar recent gevolgde cursus boven je universitaire studie komt te staan. Tenslotte kun je ook specifieke vaardigheden opnoemen. Voorbeeld Opleidingen   : Hogere Hotelschool in Den Haag. Specialisatie: management. Diploma: ja. (of: Diploma behaald in 1996) : Havo in Rotterdam. Diploma: ja.   Cursussen  1997: Cursus 'Omgaan met lastige klanten'. Certificaat: ja.1995: Cursus: 'Vijf stijlen van leidinggeven'. Certificaat: ja.1996: Cursus Spaans. Certificaat: ja.Vaardigheden Vloeiend Frans en Engels in woord en geschrift PowerPoint en Excel

8 werkervaring Dit is het belangrijkste deel van je cv, althans als je werkervaring hebt. Hier som je in chronologische volgorde op voor welke werkgever je hebt gewerkt, hoe lang, in welk functie, en wat jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren. Aandachtspunten Gebruik bij voorkeur de officiële functienaam die je had en maak zaken niet mooier dan ze zijn. Noem jezelf bijvoorbeeld geen communicatiemanager als jecommunicatiemedewerker was. Je beschrijft altijd je verantwoordelijkheden, daar draait het om in je cv. Probeer kort, krachtig en zo concreet mogelijk een beeld te schetsen van het werk dat je deed, de verantwoordelijkheden die je had, en vooral wat je bereikt hebt. Is de omzet dankzij jou gestegen? Of heb je een heel succesvol project geleid: vertel het. Gebruik hierbij positieve bewoordingen en vermijd jargon en afkortingen. Heb je binnen een bedrijf meerdere functies vervuld, meld dat dan onder het zelfde kopje, bijvoorbeeld door een extra aandachtstreepje, en houd dezelfde chronologische volgorde aan

9 Voorbeeld : Restaurantmanager in Hotel Mama Mia, Bonaire. Ik droeg de eindverantwoordelijkheid voor het restaurantdeel van het hotel en stuurde hierbij twintig man personeel aan. Het was mijn taak om binnen een jaar zowel het niveau van de keuken te verbeteren als om de kosten te drukken. In beide ben ik ruimschoots geslaagd. : Restaurantmanager bij Restaurant De Bloedworst in Rotterdam. Als manager was ik verantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen van het restaurant, de omzet, het personeel en de gasten. In deze functie gaf ik leiding aan vijftig mensen. Ik wist binnen een jaar de omzet met veertig procent te verhogen. : Assistent-restaurantmanager bij Hotel Bom in Rotterdam. Ik was verantwoordelijk voor het reservering- en betalingssysteem, dat ik aanzienlijk efficiënter heb gemaakt. Ook fungeerde ik als eerste aanspreekpunt voor de medewerkers. Daarnaast stelde ik - in overleg met de chef-kok - het weekmenu vast en nam ik het bedienend personeel aan. : Talloze bijbaantjes om mijn studie te bekostigen en ervaring op te doen in de horeca. Onder meer kelner bij Hotel Europa, Restaurant Maxim en Restaurant Holle Bolle Gijs, alle gevestigd in Rotterdam.

10 Ontslag: wel of niet vermelden?
Moet je je ontslag of reden van vertrek bij en vorige werkgever nu wel of niet vermelden? Onder werkgevers en recruiters heerst verdeeldheid over dit punt. Het lijkt beter om in je cv niets te zeggen (dus ook niet te liegen) en in je sollicitatiegesprek eerlijk antwoord te geven als daarnaar gevraagd wordt. Een bijkomend probleem is dat je gaten in je cv krijgt. Dit laatste geldt overigens ook voor Bereid je voor op vragen over die gaten in je cv of kijk of je die anderszins op kunt vullen. Weinig werkervaring Als je om wat voor reden dan ook weinig werkervaring hebt, leg dan de nadruk op bijvoorbeeld stages die je hebt gelopen, of andere activiteiten zoals bijbaantjes. Jobhopper Ben je te vaak van baan veranderd, probeer dan verschillende korte banen onder één noemer te brengen en geef een goede verklaring voor je grillige carrièrepad. Bijbaantjes: wel of niet vermelden? Er zijn drie dingen waar je rekening mee moet houden als jevakantiewerk of een bijbaantje wilt noemen: Hebben ze een relatie met de baan waarop ik wil solliciteren. Nee? Dan niets melden. Heb ik wel genoeg werkervaring? Als je starter bent op de arbeidsmarkt, dan is het beter om iets dan niets te vermelden, ook als is het minder relevant. Als je wegens werkloosheid een baantje hebt aangenomen dat eigenlijk niet relevant is voor deze functie, vermeld dat dan toch. Het is voor de werkgever goed om te weten dat je alles aan wilt pakken, ook als is het een functie onder jouw niveau. Ook vinden sommige werkgevers het belangrijk dat je niet al te lang uit het arbeidsproces bent geweest.

11 Dan ziet het er zo uit

12 Sollicitatiebrief: de voorbereiding
Het grondig analyseren van het bedrijf of de instelling en de vacature helpt je een beter beeld te krijgen van de functie. Tevens helpt het je om een aansprekende sollicitatiebrief te schrijven die aansluit bij de werkgever en de desbetreffende functie. Het is heel verstandig om extra informatie in te winnen over de functie en de organisatie voordat je de brief gaat schrijven. Dit kan op meerdere manieren: Lees publicaties en jaarverslagen over de organisatie Bezoek de website van de organisatie Bel vrienden en kennissen en vraag of ze mensen kennen die bij je toekomstige werkgever werken Probeer op andere manieren in contact te komen met huidige werknemers om erachter te komen wat de organisatie belangrijk vindt bij het aannemen van nieuwe mensen De meest voorkomende en praktische manier is echter zelf even bellen met de organisatie

13 Bel het bedrijf Je moet je goed voorbereiden voordat je belt. Hoe pak je dat het beste aan? Enkele belangrijke zaken om mee te nemen: Maak voordat je belt een lijstje met vragen die je graag wil gaan stellen Vraag of het gesprek gelegen komt Spreek duidelijk je naam uit Vraag naar de kerntaken van de functie Vraag naar de belangrijkste vaardigheden en competenties Houd het gesprek vriendelijk maar toch zakelijk Probeer een goede indruk van jezelf achter te laten Vraag of je in je sollicitatiebrief kan verwijzen naar het gesprek Sluit het gesprek netjes af door te bedanken voor de gegeven informatie Leg de gegeven informatie schriftelijk vast met datum en met de naam van de contactpersoon

14 Brief

15 Sollicitatiebrief: de layout
Houd rekening met de volgende punten rondom de layout van je sollicitatiebrief: Gebruik een traditionele indeling van de brief: Begin met je eigen naam, adres, postcode en woonplaats, gevolgd door de naam van het bedrijf of instelling waar je wilt solliciteren. Vergeet niet om duidelijk te vermelden aan wie je de brief richt: Vermeld de plaats waar je de brief schrijft gevolgd door de datum. Vermeld achter het kopje ‘Betreft’ de omschrijving van de functie. Gebruik niet meer dan 3 of 4 alinea's voor je brief. Eindig met 'Met vriendelijke groet' en je handtekening Zorg daarnaast voor de volgende punten: Laat de brief een toonbeeld zijn van orde en netheid (geen vlekken of vouwen). Zorg dat de brief foutloos is. Vergeet je spellingscheck niet en laat hem altijd nalezen door iemand die daar oog voor heeft. Lettertype!!!

16 Sollicitatiebrief: de inhoud
De ideale sollicitatiebrief is een helder geschreven uitleg over je motivatie. Het moet de werkgever na afloop duidelijk zijn waarom je solliciteert voor deze functie en bij deze organisatie. Hieronder volgen tips waar je op moet letten. Je sollicitatiebrief moet aansluiten op de vacature waarop je solliciteert. Een standaardbrief is nooit genoeg. Houd de brief kort. Maak 'm niet langer dan één pagina. Zorg dat je weet aan wie je de brief richt en gebruik zijn of haar naam! Als je solliciteert bij een formeel bedrijf, begin dan altijd met ‘Zeer geachte Mevrouw ...’ of 'Geachte Heer ...'. Houd de volgende indeling aan:

17 Inleiding. Probeer in de inleiding de interesse van de lezer te wekken
Inleiding. Probeer in de inleiding de interesse van de lezer te wekken. Probeer met een originele zin te beginnen. Verwijs eventueel naar het eerder gevoerde telefoongesprek. Je motivatie voor de baan. Schrijf niet alleen dat de functie of organisatie jou aantrekt maar leg ook uit waarom. Onderbouwing van jouw geschiktheid. Denk aan relevante werkervaring, vaardigheden en eigenschappen. Benadruk al die zaken waarom men jou zou moeten aannemen. Wat maakt jou uniek? Mocht je niet helemaal aan de eisen voldoen (wat in 9 van de 10 gevallen zal zijn), wat kun je dan over jezelf vertellen ter compensatie? Wees enthousiast, zelfbewust, niet te bescheiden en formuleer je brief positief. Als je de vereiste diploma's niet bezit hoef je dat niet te noemen. Zeg wat je wél brengt aan kennis, ervaring en ambitie. Afsluiting De laatste alinea kun je gebruiken als formele afsluiting van de brief. Je kunt ook een 'uitsmijter' gebruiken. Lees daarvoor de advertentie nog eens goed door. Misschien staat daar een bepaalde uitspraak in. In de laatste alinea kun je de brief in één zin samenvatten en toespelen op een persoonlijk gesprek. Bijvoorbeeld "Graag kom ik in een persoonlijk gesprek mijn motivatie toelichten". Je kunt afsluiten met "Hoogachtend" of "Met vriendelijke groet", afhankelijk van hoe je de sollicitatiebrief gestart bent.

18 Naast bovenstaande indeling zou je de sollicitatiebrief kunnen schrijven aan de hand van het AIDA-model. Je begint met de Aandacht trekken en Interesse te wekken van de lezer. Daarna dient verlangen (Desire) opgeroepen te worden met als voornaamste doel de toekomstige werkgever aan te zetten tot Actie. Adresseer je brief aan een specifieke persoon. Wanneer je geen naam hebt, bel de organisatie met de vraag aan wie je de sollicitatiebrief kunt richten. Trap geen open deuren in, zoals "Ik schrijf u om te solliciteren naar de functie...", of "Zoals u kunt zien in mijn cv..."'. Begin elke alinea liever met andere bewoordingen om vervolgens direct ter zake te komen, bv. "Ik heb er alle vertrouwen in dat mijn juridische ervaring me een geschikte kandidaat maakt voor deze functie en voeg mijn cv bij voor nadere informatie."' Als starter op de arbeidsmarkt heb je vaak weinig werkervaring om in je brief op terug te vallen. In plaats daarvan kun je je verhaal onderbouwen met je afstudeerproject, buitenlandervaring, een stage of activiteiten voor een studenten- of studievereniging. Probeer urenlang te slijpen aan je brief. Uiteindelijk vind je je eigen stijl.

19 steekwoorden Waarheid Arrogant Lettertype Organisatie Noodzaak

20 Solliciteren per e-mail
Het wordt steeds gangbaarder om sollicitatiebrieven en cv's  per   te versturen. Vooral bij vacaturebanken is het vaak mogelijk om te solliciteren via of via het web. Ook zetten steeds meer werkgevers sollicitatieformulieren online. Waar moet je op letten als je via mail of via het web solliciteert? Technische mogelijkheden Als je online solliciteert heb je meerdere mogelijkheden: Je maakt een bestand of twee bestanden, liefst in Word, met daarin je sollicitatiebrief en cv. Deze voeg je als attachment bij een . Deze bevat een begeleidende tekst voor je brief en cv. Je schrijft een sollicitatiebrief direct in de en voegt je cv als attachment toe. Het bedrijf waar je wilt solliciteren heeft een webformulier op de bedrijfswebsite gezet dat je moet invullen. Soms kun je daarbij ook nog een cv uploaden

21 Begeleidende tekst bij online sollicitatie
Als je per solliciteert is het verstandig om je sollicitatiebrief en cv als bijlagen bij een te versturen. Zo weet je zeker dat de ontvanger de bestanden in de juiste opmaak te zien krijgt. Net als de tekst van je sollicitatiebrief moet de tekst in de begeleidende  foutloos en duidelijk zijn. Vergeet er niet in te zetten op welke functie je solliciteert. Een voorbeeld van zo'n mailtje: Geachte mevrouw Pietersen, Graag reageer ik op de vacature van personeelsfunctionaris uit de Volkskrant van 30 september jl. In de bijlagen vindt u mijn sollicitatiebrief en cv. Met vriendelijke groet, Tom Drupsteen Bijlagen:    sollicitatiebrief                   curriculum vitae Natuurlijk is zo'n tekst nogal droog. Je kunt ervoor kiezen om het mailtje wat pakkender te maken. Dat is zeker van belang als je een open sollicitatie verstuurt. Je moet de aandacht van de lezer zien te trekken en ervoor zorgen dat hij de bijlagen ook echt zal openen. Geef bijvoorbeeld een voorschotje op wat je in je brief schrijft of zet alvast de (pakkende) openingszin van je sollicitatiebrief in de mail. Ook in dit geval geldt: vermeld in ieder geval de (soort) functie waarop je solliciteert.

22 Solliciteren deel 2 Het gesprek

23 Gefeliciteerd… Je bent uitgenodigd voor het gesprek..wat nu..
Gesprek voorbereiden Gesprek voeren Na het gesprek

24 Sollicitatiegesprek voorbereiden
Een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek is belangrijk. Bereid u voor op de vragen die u kunt krijgen. Kies uw kleren alvast uit en zoek uit hoe u bij het bedrijf komt.

25 Kleding als u op solliciatiegesprek gaat
Zoek ruim van tevoren de kleren uit die u wilt aantrekken bij uw sollicitatiegesprek. Denk ook aan sokken, panty's, stropdas, jas en tas. Strijk van te voren uw kleding. Draag kleding die prettig zit, maar er wel verzorgd uitziet. Doe geen te kleine, te blote of versleten kleding aan. Vergeet ook niet om aandacht te besteden aan uw schoenen. Poets deze eventueel voordat u op gesprek gaat. Zorg ervoor dat uw kleding past bij de baan en het bedrijf. Om dit te kunnen bepalen, bekijkt u de bedrijfsinformatie die u voor uw sollicitatie heeft verzameld. Moet de kleding heel netjes zijn (pak en stropdas of jasje en rok/broek) of mag het wat losser?

26 U kunt maar een keer een eerste indruk maken….
Uiterlijke verzorging als u op sollicitatiegesprek gaat Zorg voor een frisse adem tijdens het solliciatiegesprek Poets uw tanden voordat u op sollicitatiegesprek gaat. Heeft u een snoepje of kauwgom in uw mond? Vergeet die dan niet voor het sollicitatiegesprek weg te gooien.

27 Voorkom transpiratiegeur tijdens het sollicitatiegesprek
Een sollicitatiegesprek is altijd spannend. Zorg ervoor dat u zich niet hoeft te haasten en dat u niet te warme kleding aan heeft. Daardoor kunt u extra gaan transpireren. Transpireert u snel? Douch dan voordat u weggaat, trek luchtige kleding aan en doe altijd deodorant op. Overige tips voor uiterlijke verzorging Make-up kan heel verzorgd zijn. Maar te veel make-up kan afleiden en storend zijn. Maak u daarom naturel op en gebruik geen felle kleuren. Zorg ervoor dat u nagels schoon zijn en netjes geknipt. Was en kam uw haar voordat u op sollicitatiegesprek gaat. Een geurtje opdoen kan zelfvertrouwen geven. Spuit niet te veel parfum of aftershave op.

28 Waar is het solliciatiegesprek?
Zorg ervoor dat u op tijd bent. Te laat komen is een slechte start. Zoek van tevoren uit waar u moet zijn en hoe u daar komt. Het is handig om de reis alvast een keer op proef te maken. Zo weet u wat u kunt verwachten en dat scheelt stress op de dag zelf. Wat neemt u mee naar het sollicitatiegesprek? Leg van tevoren de volgende dingen klaar en neem ze mee naar het sollicitatiegesprek: advertentie/vacature; belangrijkste bedrijfsinformatie; uw brief en cv; de vragen die u heeft bedacht; blocnote en een pen; uw agenda; diploma's, getuigschriften, certificaten, referenties (als daarom is gevraagd); de uitnodigingsbrief (voor het adres, het telefoonnummer en de naam van uw gesprekspartner). Zorg dat u een nette tas heeft om de spullen mee te nemen. Gebruik hiervoor geen plastic tas of boodschappentas.

29 Houding http://www.youtube.com/watch?v=fvLoNzIrRc8

30 Onderdelen van het sollicitatiegesprek
Het sollicitatiegesprek bestaat uit de volgende onderdelen: Inleiding De inleiding is bedoeld om u op uw gemak te stellen. Meestal is het een vraag of opmerking over het weer, het verkeer of uw reis. Bijvoorbeeld: heeft u het gemakkelijk kunnen vinden? Voorstellen Uw gesprekspartner stelt zichzelf en het bedrijf aan u voor. U stelt uzelf aan uw gesprekspartner voor. Informatie over het bedrijf en het cv Uw gesprekspartner vertelt over het bedrijf en over de functie. Daarna neemt hij of zij uw cv door en stelt daar vragen over. Die vragen kunnen ook gaan over uw privé-situatie. Vragen over om te kijken of u geschikt bent voor de functie U krijgt vragen over uw kwaliteiten. Bijvoorbeeld hoe u een bepaalde situatie zou aanpakken of een bepaald probleem zou oplossen. Vragen over de motivatie voor de functie en het bedrijf Uw gesprekspartner vraagt u uit te leggen waarom u juist in deze functie wilt werken en waarom u voor dit bedrijf heeft gekozen. Overige vragen U kunt nu zelf vragen stellen over zaken waarover u meer wilt weten. Afsluiting De gesprekspartner sluit het gesprek af en vertelt hoe het verder gaat. Bijvoorbeeld of er een tweede ronde gesprekken volgt of dat de sollicitanten een test moeten doen. Hij vertelt ook wanneer u hoort of u de eerste ronde bent doorgekomen of de baan heeft gekregen.

31 Moeilijke vragen beantwoorden
Tijdens een sollicitatiegesprek is bijna iedereen zenuwachtig. Dat is normaal. Maar van sommige situaties en vragen kunt u meer gespannen raken dan anders. Het helpt als u zich hierop voorbereidt. Neem rustig de tijd om na te denken over moeilijke vragen en schrijf positieve antwoorden op. Krijgt u tijdens het sollicitatiegesprek zo’n vraag, dan heeft u een antwoord klaar. Bedenk het volgende: Van welke vragen word ik zenuwachtig? Waarom? Wat is onduidelijk in mijn verleden? Welke moeilijke vragen kan ik verwachten over mijn cv? Welke situaties vind ik vervelend? (lang wachten, vijf mensen tegenover u)

32 Er zijn een aantal vragen die tijdens sollicitatiegesprekken vaak naar voren komen..
1.    Vertel eens iets over jezelf  Op 1 staat de vraag “Vertel eens iets over jezelf?”. Probeer op deze vraag niet je hele levensverhaal te gaan vertellen; houd het gerelateerd aan de baan waarop je solliciteert. Je krijgt met deze vraag de vrijheid om zelf wat te vertellen. Wees spontaan, laat blijken wat je leuk vindt (en waarom je dat leuk vindt). Natuurlijk mag je iets over jouw hobby’s vertellen.  2.    Wat weet je over onze organisatie?  Kijk voordat je een sollicitatiegesprek hebt even op de website van het desbetreffende bedrijf. Zo laat je je interesse blijken en kan je gerichte vragen stellen over het bedrijf.  3.    Waarom wil je bij dit bedrijf werken?  Gebruik de research die je voor vraag 2 al gedaan hebt. Heb je wat gehoord van andere werknemers? Maak je zelf gebruik van de producten? Ben je op zoek naar een creatieve baan en is dit precies wat zij bieden? Vertel dit!  4.    Wat denk je dat deze functie inhoudt?  Vertel wat je weet op basis van wat de vacature bijvoorbeeld vermeld. Als je al iets hebt gehoord van andere werknemers kan je wellicht een nog gedetailleerdere beschrijving geven. Zeg het niet als je het echt niet zeker weet – straks denken ze nog dat je solliciteerde naar een taak die niet in het pakket zit en lijk je niet geïnteresseerd. 5.    Wat spreekt je in deze functie wel/niet aan?  Noem (natuurlijk) meer positieve als negatieve punten. 

33 6.    Wat zijn jouw sterktes?  Bedenk voor het gesprek alvast een aantal sterktes die je kan onderbouwen met een voorbeeld.  7.    Wat zijn jouw zwaktes?  Je kan natuurlijk je zwaktes een positieve draai geven (“Ik ben perfectionistisch”), maar er is ook niks mis met het toegeven dat je niet perfect bent en graag iets zou willen leren.  8.    Hoe functioneer je in een team?  Vertel in wat voor omgeving jij het liefste werkt, wat je kan storen aan collega’s.. Dit klinkt misschien als het graven van je eigen graf, maar als de omgeving en je collega’s niet bij je passen wil je deze baan misschien niet hebben.  9.    Wat maakt jou geschikt voor deze functie?  Onderbouw waarom jij geschikt bent voor deze functie. Heb jij kennis die zij nodig hebben? Kom je net uit school en ben je nog fris? Heb je veel ervaring opgedaan op een bepaald gebied?  10.    Wat onderscheidt jou van anderen?   Noem alle positieve punten met betrekking tot jou en deze functie. Onderstreep nog een keer jouw sterktes, vertel nog eens waarom deze functie jou zo aanspreekt en laat nog eens blijken dat deze werkgever jou erg leuk lijkt. 

34 opdrachten Bereid het gesprek voor wat je straks gaat voeren , wijs iemand aan uit je groep en get the job done… Maak de verschillende testen, ook handig voor slc en praktijk…

35

36 Beter dan dit…


Download ppt "Solliciteren! Een vak op zich."

Verwante presentaties


Ads door Google