De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 7 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg. 3.Opdracht. 4.Opdracht bespreken. 5.Quiz. 6.Afsluiting.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 7 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg. 3.Opdracht. 4.Opdracht bespreken. 5.Quiz. 6.Afsluiting."— Transcript van de presentatie:

1 Les 7 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg. 3.Opdracht. 4.Opdracht bespreken. 5.Quiz. 6.Afsluiting.

2 H4B Antwoorden kijkvragen bij histoclip 1.Regenwater uit de bergen stroomt naar de lager gelegen Nijl. Het slib bleef achter. Als de Nijl overstroomde in de zomer en later zich weer terugtrok, was de slib vruchtbare grond voor de landbouw. 2.Stenen gemaakt van slib. 3.Sjadoef. 4.Rijkdom door irrigatielandbouw en een groot leger. 5.Horus: lucht. Re: zon. Osiris: dodenrijk. Isis: moederschap. 6.Met de belasting die de gewone Egyptenaren moesten betalen.

3 7.Touw, matten, boten en papier. 8.Eten, bekers, goud, vervoermiddelen en dienaren jaar met mensen. 10. Sarcofaag. 11. Het was een huisdier, een heilig dier of als voedsel voor in het dodenrijk. 12. Je had het nodig als toegang tot het dodenrijk. Anubis woog het, waarna bleek of je goed of slecht had geleefd. Als je goed had geleefd, mocht je van Osiris naar het dodenrijk, anders werd je verscheurd. Antwoorden kijkvragen bij histoclip

4 Polytheïsme = het vereren van meerdere goden. Sesjat, de godin van het schrift.

5 Isis (!), Egyptische vruchtbaarheidsgodin en meesteres van de magie. Dit hoort bij de Egyptische cultuur.

6 De Egyptische prinses Neferetiabet.

7 De tempel van farao Hatsjepsoet.

8 Hatsjepsoet en Cleopatra

9 Egyptische tapijtweefsters en een bierbrouwster.

10 Een harpspeler, een luitspeler en een dame met een frame-drum.

11 Een instructie uit het Nieuwe Koninkrijk (ca voor Christus) Controleer uw echtgenote niet in haar huis, Wanneer je weet dat ze efficiënt is; Zeg niet "Waar is het? Haal het!", Wanneer ze het op de juiste plaats gelegd heeft. Laat je ogen haar observeren in stilte, Dan zal je haar vaardigheid erkennen: Er is vreugde wanneer je hand bij haar is, Weinigen weten dit.

12

13 Bijna 3000 jaar lang kenden vrouwen in Egypte een mate van vrijheid die pas in de moderne tijd is overtroffen.

14 VOGGP Verschijnsel = polytheïsme. Ontwikkeling = Gebeurtenis = de dood van Cleopatra. Gedachtegang = de gelijkheid van man en vrouw voor de wet. Persoon = farao Hatsepsoet.

15 Antwoorden bronnenopdracht 1.Bij de jagers- verzamelaars hadden de vrouwen recht op bezit, maar bij de landbouwers werd de bewegingsvrijheid van vrouwen minder. 2.Bij de landbouwers waren de vrouwen niet langer verplicht voedsel te verzamelen (wat gevaarlijker was geworden), ze hoefden hun kinderen niet meer met zich mee te dragen en kregen meer tijd voor hen. Ook kregen ze meer rechten voor zichzelf. 3.Bij de landbouwers moesten vrouwen hard en zwaar werken door alle nieuwe werkzaamheden. 4.Bij de jagers- verzamelaars waren mannen en vrouwen behoorlijk gelijk omdat ze moesten samenwerken om te overleven. Bij de landbouwers kregen mannen meer macht op economisch gebied. Toen de samenleving complexer werd, werd de ongelijkheid groter. 5.Dat komt doordat er geen geschreven bronnen over zijn; het blijft giswerk. Op bepaalde vragen is geen sluitend antwoord. 6.Bron 4, omdat die het meest recent is/ Bron 3, omdat die uitgaat van botonderzoek en de duidelijkste uitleg heeft (en geen zinnen met ‘denk ik’).

16 Quiz Zie andere PowerPoint

17 Les 7 Huiswerk Maak op blz. 28 van het tekstboek de 8 leerdoelen van hoofdstuk 1. Werk ze uit in je schrift.


Download ppt "Les 7 Wat gaan we doen? 1.Terugkoppeling vorige les. 2.Uitleg. 3.Opdracht. 4.Opdracht bespreken. 5.Quiz. 6.Afsluiting."

Verwante presentaties


Ads door Google