De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten."— Transcript van de presentatie:

1 Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten. 6.Afsluiting.

2 De 10 tijdvakken: 1.Tijd van jagers en boeren 0- 3000 v. Chr. 2.Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v. Chr. - 500 3.Tijd van monniken en ridders 500-1000 4.Tijd van steden en staten 1000-1500 5.Tijd van ontdekkers en hervormers 1500-1600 6.Tijd van regenten en vorsten 1600-1700 7.Tijd van pruiken en revoluties 1700-1800 8.Tijd van burgers en stoommachines 1800-1900 9.Tijd van wereldoorlogen 1900-1950 10.Tijd van televisie en computers 1950-nu

3 Kenmerken tijdvak 1 Tijdvak 1 De tijd van jagers en boeren (0- 3000 v. Chr.) Kenmerken: 1. De levenswijze van jagers- verzamelaars. 2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen. 3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen.

4 Tijdvak 1: De tijd van jagers en boeren

5

6 Charles Darwin en vinken van de Galapagoseilanden.

7

8

9

10 Jagers- verzamelaars gebruikten werktuigen van steen, been (van botten) en hout.

11

12 Wat zeggen deze feiten over Ötzi’s levenswijze en cultuur? -In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees -Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden -Hij had een heel slecht gebit en waarschijnlijk altijd kiespijn -Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën -Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen) -In zijn kleding zijn twee vlooien gevonden, maar hij had geen luizen -Hij had een kostbare koperbijl en een berenmuts -Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich.

13 Antwoorden -In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees  zowel jager-verzamelaar als boer -Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden  jachtongeluk of gewapend conflict -Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën  vooral nomadisch leven -Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen)  wellicht gelovig / behandeling tegen artrose -Hij had een koperbijl en een berenmuts  hij had status -Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich  waarschijnlijk op de vlucht.

14 Wat aten de jagers- verzamelaars? Hoe maakten ze hun eten klaar? Welk voedingspatroon zou gezonder zijn: dat van de jagers- verzamelaars of dat van ons?

15 Mensen die tegenwoordig grotendeels leven zoals de jagers- verzamelaars dat deden.

16 Huiswerk les 1 1.Maak een samenvatting van paragraaf 1.1. Lever die via de ELO in. 2.Koop een 23- rings map, waar je al je samenvattingen en bijlagen in kunt doen.


Download ppt "Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten."

Verwante presentaties


Ads door Google