De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten."— Transcript van de presentatie:

1 Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie Opdrachten. 6.Afsluiting.

2 De 10 tijdvakken: 1.Tijd van jagers en boeren v. Chr. 2.Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v. Chr Tijd van monniken en ridders Tijd van steden en staten Tijd van ontdekkers en hervormers Tijd van regenten en vorsten Tijd van pruiken en revoluties Tijd van burgers en stoommachines Tijd van wereldoorlogen Tijd van televisie en computers 1950-nu

3 Kenmerken tijdvak 1 Tijdvak 1 De tijd van jagers en boeren ( v. Chr.) Kenmerken: 1. De levenswijze van jagers- verzamelaars. 2. Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen. 3. Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen.

4 Tijdvak 1: De tijd van jagers en boeren

5

6 Charles Darwin en vinken van de Galapagoseilanden.

7

8

9

10 Jagers- verzamelaars gebruikten werktuigen van steen, been (van botten) en hout.

11

12 Wat zeggen deze feiten over Ötzi’s levenswijze en cultuur? -In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees -Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden -Hij had een heel slecht gebit en waarschijnlijk altijd kiespijn -Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën -Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen) -In zijn kleding zijn twee vlooien gevonden, maar hij had geen luizen -Hij had een kostbare koperbijl en een berenmuts -Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich.

13 Antwoorden -In zijn maag zaten resten van edelhertvlees, eenkoorn (tarwe) en steenbokvlees  zowel jager-verzamelaar als boer -Hij stierf een gewelddadige dood; er zat een pijlpunt in zijn borstkas en hij had diverse wonden  jachtongeluk of gewapend conflict -Hij wandelde veel: hij had peesontstekingen in zijn knieën  vooral nomadisch leven -Hij had wel 58 tatoeages (simpele lijnen, kruisjes en stippen)  wellicht gelovig / behandeling tegen artrose -Hij had een koperbijl en een berenmuts  hij had status -Hij had een complete jacht- en overlevingsuitrusting bij zich  waarschijnlijk op de vlucht.

14 Wat aten de jagers- verzamelaars? Hoe maakten ze hun eten klaar? Welk voedingspatroon zou gezonder zijn: dat van de jagers- verzamelaars of dat van ons?

15 Mensen die tegenwoordig grotendeels leven zoals de jagers- verzamelaars dat deden.

16 Huiswerk les 1 1.Maak een samenvatting van paragraaf 1.1. Lever die via de ELO in. 2.Koop een 23- rings map, waar je al je samenvattingen en bijlagen in kunt doen.


Download ppt "Les 1 Wat gaan we doen? 1.Voorstellen docent + opstellen plattegrond. 2.De regels doornemen. 3.Uitleg planning + werkwijze. 4.Introductie 1.1. 5.Opdrachten."

Verwante presentaties


Ads door Google