De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toepassingen 5L week 3: ‘Kinderen in de wereld’ In een klas zijn 10 jongens en 15 meisjes. De verhouding van de aantallen is 10 tegen 15, maar we kunnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toepassingen 5L week 3: ‘Kinderen in de wereld’ In een klas zijn 10 jongens en 15 meisjes. De verhouding van de aantallen is 10 tegen 15, maar we kunnen."— Transcript van de presentatie:

1 Toepassingen 5L week 3: ‘Kinderen in de wereld’ In een klas zijn 10 jongens en 15 meisjes. De verhouding van de aantallen is 10 tegen 15, maar we kunnen dat vereenvoudigen naar 2 tegen 3 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

2 In een klas van 20 leerlingen zijn er vier die melk drinken en 16 die chocolademelk drinken. Zoek de verhouding. De verhouding melkdrinkers tegen chocolademelkdrinkers is 1 tot 4. A. 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

3 In Egypte werkt 1 op de 10 kinderen. Bereken het aantal kinderen op een totaal van 250. Op 250 kinderen zijn er 25 die aan kinderarbeid doen. A. 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

4 In Portugal werken 2 op de 100 kinderen. Bereken het aantal kinderen op een totaal van 250. Op 250 kinderen zijn er 5 die aan kinderarbeid doen.A. 2 op de 100 = 1 op de 50 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

5 In Azië werkt 1 op de 5 kinderen kinderen. Bereken het aantal kinderen op een totaal van 250. Op 250 kinderen zijn er 50 die aan kinderarbeid doen. A. 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

6 Op 20 leerlingen zijn er 2 op de 10 die ‘s middags thuis eten. Hoeveel kinderen zijn dat? Er eten ‘s middags vier kinderen thuis.A. 10 kan 2 keer in twintig 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

7 In Kinshasa, de hoofdstad van Congo, gaan 33 op de 100 meisjes niet naar het eerste leerjaar. Dat is een verhouding van ongeveer 1 op 3. Hoeveel van 450 meisjes gaan er niet naar het eerste leerjaar? Op 450 meisjes gaan er 150 niet naar het eerste leerjaar. A. 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

8 We kunnen verhouding ook noteren in de vorm van een tabel. Hier zie je een verhouding van 1 op 3. Kun je de lege cellen invullen? L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

9 1. Lees en los op. In een ontwikkelingsland is 1/5 van de inwoners onvoldoende gevoed. Hoeveel kinderen op een groep van 175 kinderen zijn er onvoldoende gevoed? 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

10 Hoeveel kinderen op een groep van 175 kinderen zijn er onvoldoende gevoed? V. 175 kinderen / verhouding 1 op 5 G. B. 175 : 5 = 35T. A.Dat zijn 35 kinderen op de L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

11 2. Lees en los op. Op Madagascar, een eiland ten oosten van Afrika, beëindigen slechts 4 op de 10 kinderen de lagere school. Hoeveel kinderen zijn dat op 7000? 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

12 Hoeveel kinderen zijn dat op 7000?V kinderen / verhouding 4 op de 10 G. B. 10 gaat 700 keer in 7000T. A.Dat zijn 2800 kinderen op de L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

13 3. Lees en los op. In Congo gaan slechts 4 meisjes op 25 naar het eerste leerjaar. Hoeveel meisjes op een groep van 100 gaan niet naar het eerste leerjaar? 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

14 Hoeveel meisjes op een groep van 100 gaan niet naar het eerste leerjaar? V. 100 kinderen / verhouding 4 op de 25 G. B. 25 gaat 4 keer in 100T. A.Dat zijn 84 kinderen op de – 16 = 84 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

15 4. Lees en los op. Unicef is de belangrijkste kinderrechtenorganisatie van de wereld. Unicef besteedt 93 cent van elke euro aan programma’s die kinderen helpen. Hoeveel is dat op 100 euro? En op 5000 euro? Los het op met een tabel! 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

16 Hoeveel is dat op 100 euro? En op 5000 euro?V. 93 cent per euro/ per 100? / per 5000? G. B. 93 cent = 0,93 euroT. A.Dat is € 93,00 op de € 100,00 en € 4650,00 op de € 5000,00. 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

17 5. Lees en vul de tabel aan. Met 25 euro koop Unicef één set onderwijsmateriaal. Dankzij uw steun krijgen kinderen potloden, schriften, krijtjes, schoolborden, boeken... sets prijs € € 1000 € 250€ 100 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

18 6. Lees en los op. In Bombay, een stad in India, stierven in 5 jaar tijd (2001 tot 2005) mensen aan tbc (tuberculose: een besmettelijke longziekte). Bijna de helft van hen waren kinderen. Hoeveel mensen stierven er in Bombay in die periode gemiddeld per jaar aan tbc? 5L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

19 Hoeveel mensen stierven er in Bombay in die periode gemiddeld per jaar aan tbc? V mensen / 5 jaar Het gegeven over de kinderen is overbodig!! G. A.Dat zijn gemiddeld 9000 mensen per jaar. B : 5 = L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL

20 7. Vul de tabel aan. De tabel zegt hoeveel mensen er wel of geen toegang hebben tot drinkbaar water (voor de hele wereld) L week 3: Kinderen in de wereld’ © JL


Download ppt "Toepassingen 5L week 3: ‘Kinderen in de wereld’ In een klas zijn 10 jongens en 15 meisjes. De verhouding van de aantallen is 10 tegen 15, maar we kunnen."

Verwante presentaties


Ads door Google