De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schrijven in de 21 ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) F ORUM T AALBELEID EN T AALONDERSTEUNING – 19 mei.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schrijven in de 21 ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) F ORUM T AALBELEID EN T AALONDERSTEUNING – 19 mei."— Transcript van de presentatie:

1 Schrijven in de 21 ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) F ORUM T AALBELEID EN T AALONDERSTEUNING – 19 mei 2015

2 Schrijven en leren schrijven “Writing is a form of thinking” (Kellog 1999) Sterke cognitieve inspanning Complex geheel van temporeel verdeelde cognitieve processen + interactie daartussen Rijlaarsdam et al. 2005

3 Schrijven en leren schrijven

4 Observerend leren Albert Bandura observerend leren / sociale leertheorie imitatio of modeling handelingen + gedachten  metacognitieve processen model-observer similarity

5 Verschillende toepassingen Lezer observeren Smikkelcasus Experiment uitschrijven Schrijver live observeren Laptop aan de beamer Schrijver observeren via film Onderzoek M. Raedts Workshops TaalVaST (Rijlaarsdam & Braaksma 2004, Raedts 2008, Raedts et al. 2009, )

6 Modellen Mastery Weak Coping Combinatie Braaksma et al. 2004, Ferrari et al. 1998

7 Scripts Basis: authentieke tekst (zwak) - zelfgeschreven tekst (sterk) Reconstructie van schrijfproces > literatuur Similarity hypothesis  (beperkte) vrijheid acteurs Montage: richtvragen observatietaak

8 De observatietaak 3 delen: Voorbereiden: Taak van de modellen bespreken Richtvragen Observeren Enkel observeren en noteren wat opvalt Analyseren Analytische vragen Vertrekken vanuit één bepaald model

9 Video Screen Capture Software Student ‘denkt’ hardop

10 Conclusies voor observeren Metacognitieve strategieën ↑ Task schemes (Hayes 1996), SRSD (Harris & Graham 1996) Geloof in eigen vaardigheden en motivatie ↑ Taakkennis ↑ Model-observer similarity Vertrekken vanuit startsituatie

11 Belangrijk Variatie in schrijfstrategieën en processen Vele wegen leiden naar een goede tekst (Rijlaarsdam et al. 2005)


Download ppt "Schrijven in de 21 ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) F ORUM T AALBELEID EN T AALONDERSTEUNING – 19 mei."

Verwante presentaties


Ads door Google