De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VLOT 2015-2016 Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VLOT 2015-2016 Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015."— Transcript van de presentatie:

1 VLOT Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015

2 Inhoud Doelen voor vandaag Kennismaking Vrijstellingen Doelen en mogelijkheden komende jaar: Wat is onderwijskunde? Wat ‘moeten’ we doen en wat ‘kunnen’ we doen? Leerwerkplan & Bardokit Planning en afspraken volgende bijeenkomst

3 Doelen voor vandaag Aan het einde van de bijeenkomst… …weet iedereen wat hij/zij moet doen om vrijstellingsaanvraag compleet te maken. …kun je in eigen woorden uitleggen wat onderwijskunde is wat de toegevoegde waarde is voor het docentschap. …kun je vertellen welke stappen je moet zetten om je leerwerkplan te maken en kun je het doel van het leerwerkplan vertellen.

4 Kennismaking Wat was jouw meest inspirerende docent en waarom inspireerde hij/zij jou? Contactgegevens docent OnderwijskundigeMyrte Legemaate Telefoon Kamer2.43 (naast Engels) Werkdagenma t/m vrij

5 Vrijstellingen Check op wat er in Alluris nog open staat o.b.v. tabel. Mail print screen naar Myrte vult aanvraag in, documentatie vorige aanvraag hoeft niet opnieuw aangeleverd te worden.

6 Wat is onderwijskunde?

7 Definitie onderwijskunde? Generieke kennisbasis (klik hier)klik hier Onderwijskunde wordt beschouwd als een wetenschap die leren, opleiden en ontwikkelen in onderwijs en bedrijfsleven wil beschrijven, begrijpen en verklaren. Deze wetenschap levert daarmee een bijdrage aan de verbetering van het onderwijssysteem en opleidings- en leertrajecten. De onderwijskunde wil een wetenschap zijn die leerprocessen helpt ondersteunen, organiseren en ontwikkelen (Wikipedia, 2015).wetenschap2015 Onderwijskunde wordt beschouwd als een wetenschap die leren, opleiden en ontwikkelen in onderwijs en bedrijfsleven wil beschrijven, begrijpen en verklaren. Deze wetenschap levert daarmee een bijdrage aan de verbetering van het onderwijssysteem en opleidings- en leertrajecten. De onderwijskunde wil een wetenschap zijn die leerprocessen helpt ondersteunen, organiseren en ontwikkelen (Wikipedia, 2015).wetenschap2015

8 Wat is onderwijskunde? Wat weten we eigenlijk over leren? Wist je bijv. dat…. Relativiteit van modellen en concepten Nut van modellen en concepten

9 Wat is HBO-niveau? Startbekwaam voor docentschap anno 2015 reflective practitioner Dit houdt in dat je continu de koppeling kunt maken tussen….

10 Wat ‘moeten’ we doen? Iedereen:  Integrale toets niveau 3: startbekwaamheidsassessment  Leertaak pedagogische driehoek (onderdeel van deze owe) Studenten met PABO-diploma:  Leertaak adolescent in ontwikkeling in de klas (ILSEnD633/1)  Kennistoets ontwikkelingspsychologie en puberbrein (ILSEnD633/1)

11 Wat ‘kunnen’ we doen?  Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar?  Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?)  Minilessen?  Expertmethode  Combi van theorie en samen uitproberen  Bumpy moments Inhoud Proces  Leerwerkplan opstellen  Voorbereiden Integrale toets  APA-richtlijnen  Reflectietools

12 Leerwerkplan Doel van het leerwerkplan Video met toelichting maken leerwerkplan (klik hier)klik hier Benodigde documenten: Format leerwerkplan + beoordelingsformulier leerwerkplan Ruggengraat van de lerarenopleiding (klik hier)klik hier A B C

13 Leerdoelen formuleren geen doel (maar actie of intentie) te vaag (= te weinig specifiek) te breed (= meerdere doelen in een) te (weinig) ambitieus (= te laag/hoog niveau) te veel beschrijving

14 Bardokit Dit voer ik uitDit kan ik onderbouwen Dit doe ik al…………… …………… Dit probeer ik…………… …………… Dit wil ik ooit nog doen…………… ……………

15 Hoe nu verder? Planning  Volgende bijeenkomst stellen we conceptplanning van de inhoud van dit jaar samen vast. Overwegingen voor jullie:  Wat wil je leren op onderwijskundig gebied? Waar ben je nieuwsgierig naar?  Hoe wil je dat leren? (theoretische onderbouwing, voorbeelden, samen uitproberen?)

16 Hoe verder? Afspraken Iedereen Iedereen: z.s.m. checken Alluris a.d.h.v. overzicht onderwijseenheden. Uitkomsten mailen naar Myrte. Iedereen: Iedereen: Leerwerkplan maken en mailen naar Myrte op woensdag 7 oktober. Incl. wensen m.b.t. invulling bijeenkomsten. Myrte: Myrte: vult vrijstellingenformulier in, verzamelt handtekeningen van betrokkenen en levert formulier in na overleg met student bij examencommissie. Myrte: Myrte: plaats powerpoint 25/9 op scholar incl. link naar wiki.


Download ppt "VLOT 2015-2016 Onderwijskunde Bijeenkomst 1 – 24 September 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google