De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: Masterclass VSO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: Masterclass VSO."— Transcript van de presentatie:

1 Politiek Online Prinses Mariestraat KG Den Haag T: F: E: Masterclass VSO Social media als input voor beleids- onderzoek 3 juni

2 Trend I: Het sociale web wint aan invloed Huffington Post, Barackobama.com, data.gov

3 Trend II:Social media versterkt beeld(vorming) Oud-ministers Vogelaar en Cramer; Agnes Kant; Femke Halsema

4 Trend III: Social media is communicatieversneller Turkish Airlines, Belgische treinramp

5 Trend IV: Oude & nieuwe media verknopen Francisco van Jole, Frits Wester en #deval

6 Veranderende samenleving  Gemeenschapszin: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) Drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’) Glocalisering & veiligheid (Saskia Sassen in: ‘Global Networks, Linked Cities’ en Ulrich Beck ‘Risikogesellschaft’

7 Beïnvloeding: Nederland, Europa & VS

8 micromobilisatie & mesomobilisatie (via maatschappelijke organisaties) snelheid, omvang en onzichtbaarheid stelt beleidsmakers voor strategische verrassingen (Henri Beunders (2008) in: Lont in het kruitvat) Mobilisatie door oude en nieuwe media

9 Bestuurders zeer zichtbaar: status ongewis “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) “Low status group members versus high status” (Christine Hine (2000)

10 Lokaal protest: ai!amsterdam Quincy James (art director) en Rogier van Kralingen (communicatiebureau) mix van , fysieke bijeenkomsten, een website, Twitter (571 followers), Hyves (3.943 vrienden), Facebook (7.443 friends) en LinkedIn. inmiddels een netwerk met meer dan Amsterdammers

11 Mobilisatie: anti-RIVM campagne Marlies Geers is drijvende kracht is actief met andere sites waaronder Bratz & Bitches, Goodfeeling.nl Is actief als internetbureau Digital Dice en als Back It Up Online

12 Theoretische duiding van social media Gedachte achter gatekeepers, functies en indeling

13 Vier functies social media 1.Communicatiekanaal: “een infrastructureel online netwerk voor informatie” (links, rss-feeds, trackbacks)” 2.Informatiearchief: “Informatie kan online in theorie oneindig lang bewaard blijven” 3.Nieuwskatalysator: “als een netwerk van bloggers, op meerdere manieren in contact” 4.Ontmoetingsplek: “weblogs met een bepaald inhoudelijk profiel trekken inhoudelijk bezoek”

14 Gatekeepers & wisselwerking on- & offline

15

16 De Nederlandse praktijk Voorbeelden van slim luisteren en kwalitatieve analyse

17 Vormen van luisteren en analyse Discussie volgen: inrichten social media dashboard Permanente monitoring en analyse incluis woordvoerings- en beleidslijnen Inrichten forum: stellen van vragen, verduidelijken en bestuderen interactie Analyse van bestaande netwerken + platforms Gebruik maken van expertkennis: LinkedIn groups

18 Slim luisteren & slim zenden: Q-koorts

19 Slim luisteren: volg de verkiezingen

20 Slim luisteren & slim zenden: klimaat

21 Gatekeepers:

22 Analyse & woordvoerings+ beleidslijnen:

23 Monitoring: Europaforum Frans Timmermans

24 lastige groepen: melkquotum.startpagina.nl

25 Lastige groepen: jongeren

26 Verschillende belangen: amstelverandert.nl

27 LinkedIn: Innovatie 2.0

28 Social mediacampaign: vvw

29 Kern van de aanpak: social media campaign Online omgevingsanalyse = basis Levert Top 100 ‘relevante’ blogs, sites, LinkedIn groepen, etc. Elders en op eigen platform (mee)praten 15 belangrijkste discussieplekken identificeren Meeste platforms op ‘zichzelf’ gericht Eigen platform: mix van open en gesloten discussie

30 Vijf stelregels: 1.Onderzoeksopzet is maatwerk: iedere ‘kwestie’ kent zijn eigen ‘gatekeepers’, netwerken en ‘code of conduct’ 2.Altijd: slim luisteren, slim zenden en slim in dialoog 3.Daarom: essentieel om netwerk in kaart te brengen 4.Ons advies: eerst brengen, dan halen (niet andersom!) 5.In iedere casus tot nu toe: er is altijd al een set aan netwerken beschikbaar


Download ppt "Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: Masterclass VSO."

Verwante presentaties


Ads door Google