Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan Beckers Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Politiek Online Prinses Mariestraat 36 2514 KG Den Haag T: 070 362 97 97 F: 070 345 45 41 E: info@politiekonline.nl www.politiekonline.nl Masterclass VSO Social media als input voor beleids- onderzoek 3 juni 2010 1
2
Trend I: Het sociale web wint aan invloed Huffington Post, Barackobama.com, data.gov
3
Trend II:Social media versterkt beeld(vorming) Oud-ministers Vogelaar en Cramer; Agnes Kant; Femke Halsema
4
Trend III: Social media is communicatieversneller Turkish Airlines, Belgische treinramp
5
Trend IV: Oude & nieuwe media verknopen Francisco van Jole, Frits Wester en #deval
6
Veranderende samenleving Gemeenschapszin: community lite & one-issue (Duyvendak/Hurenkamp (2005) in: Kiezen voor de kudde) Drama-democratie & symbolische samenleving (Mark Elchardus in: ‘We lopen een culturele revolutie achter’) Interventiefuik & dubbele moraal (Mirko Noordegraaf in: ‘Management in het publieke domein’ en Willem Schinkel in: ‘gedroomde samenleving’) Glocalisering & veiligheid (Saskia Sassen in: ‘Global Networks, Linked Cities’ en Ulrich Beck ‘Risikogesellschaft’
7
Beïnvloeding: Nederland, Europa & VS
8
micromobilisatie & mesomobilisatie (via maatschappelijke organisaties) snelheid, omvang en onzichtbaarheid stelt beleidsmakers voor strategische verrassingen (Henri Beunders (2008) in: Lont in het kruitvat) Mobilisatie door oude en nieuwe media
9
Bestuurders zeer zichtbaar: status ongewis “…in postmodern times the notion of "backstage" vanishes” (Czarniawska (2005) in: Global ideas) “Low status group members versus high status” (Christine Hine (2000)
10
Lokaal protest: ai!amsterdam Quincy James (art director) en Rogier van Kralingen (communicatiebureau) mix van e-mail, fysieke bijeenkomsten, een website, Twitter (571 followers), Hyves (3.943 vrienden), Facebook (7.443 friends) en LinkedIn. inmiddels een netwerk met meer dan 20.000 Amsterdammers
11
Mobilisatie: anti-RIVM campagne Marlies Geers is drijvende kracht is actief met andere sites waaronder Bratz & Bitches, Goodfeeling.nl Is actief als internetbureau Digital Dice en als Back It Up Online
12
Theoretische duiding van social media Gedachte achter gatekeepers, functies en indeling
13
Vier functies social media 1.Communicatiekanaal: “een infrastructureel online netwerk voor informatie” (links, rss-feeds, trackbacks)” 2.Informatiearchief: “Informatie kan online in theorie oneindig lang bewaard blijven” 3.Nieuwskatalysator: “als een netwerk van bloggers, op meerdere manieren in contact” 4.Ontmoetingsplek: “weblogs met een bepaald inhoudelijk profiel trekken inhoudelijk bezoek”
14
Gatekeepers & wisselwerking on- & offline
16
De Nederlandse praktijk Voorbeelden van slim luisteren en kwalitatieve analyse
17
Vormen van luisteren en analyse Discussie volgen: inrichten social media dashboard Permanente monitoring en analyse incluis woordvoerings- en beleidslijnen Inrichten forum: stellen van vragen, verduidelijken en bestuderen interactie Analyse van bestaande netwerken + platforms Gebruik maken van expertkennis: LinkedIn groups
18
Slim luisteren & slim zenden: Q-koorts
19
Slim luisteren: volg de verkiezingen
20
Slim luisteren & slim zenden: klimaat
21
Gatekeepers:
22
Analyse & woordvoerings+ beleidslijnen:
23
Monitoring: Europaforum Frans Timmermans
24
lastige groepen: melkquotum.startpagina.nl
25
Lastige groepen: jongeren
26
Verschillende belangen: amstelverandert.nl
27
LinkedIn: Innovatie 2.0
28
Social mediacampaign: vvw
29
Kern van de aanpak: social media campaign Online omgevingsanalyse = basis Levert Top 100 ‘relevante’ blogs, sites, LinkedIn groepen, etc. Elders en op eigen platform (mee)praten 15 belangrijkste discussieplekken identificeren Meeste platforms op ‘zichzelf’ gericht Eigen platform: mix van open en gesloten discussie
30
Vijf stelregels: 1.Onderzoeksopzet is maatwerk: iedere ‘kwestie’ kent zijn eigen ‘gatekeepers’, netwerken en ‘code of conduct’ 2.Altijd: slim luisteren, slim zenden en slim in dialoog 3.Daarom: essentieel om netwerk in kaart te brengen 4.Ons advies: eerst brengen, dan halen (niet andersom!) 5.In iedere casus tot nu toe: er is altijd al een set aan netwerken beschikbaar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.