De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling Jan van Tartwijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling Jan van Tartwijk"— Transcript van de presentatie:

1 Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling Jan van Tartwijk

2 Dit college Expertise & Expert performance –Automatiseren –Kennis en expertise –Transfer: Wisselen van domein Ontwikkelen van expertise –Deliberate practice Adaptive expertise Modellen voor professionele ontwikkeling van leraren Assessment –Portfolio/dossier –Feedback Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

3 EXPERTISE & EXPERT PERFORMANCE Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

4 Expertise K. Anders Ericsson Ericsson, Charness, Feltovich, & Hoffman (Ed.), 2006 Ericsson (Ed.), 2009 Expertise: An adaptation to task constraints Expert: consistent superior performance of representative tasks, “Automaticity is central to the development of expertise...” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.53 ”Domain specific skills and knowledge were also found to influence even basic cognitive abilities.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.47 “There is little transfer from high-level proficiency in one domain to proficiency in other domains - even when the domains seem, intuitively, very similar.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006 p.47 "Becoming an expert in almost anything requires literally years of work.” Hunt, 2006 p.36 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

5 AUTOMATISEREN “Automaticity is central to the development of expertise...” (Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.53) Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

6 Automaticity is central Working memory Baddeley, 2003 Van Gog, Ericsson, Rikers & Paas, chunks Chunk (kan zijn) schema Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

7 Automaticity is central Pattern recognition Adriaan de Groot De Groot, 1978/1946; Gobet & Charness, 2006 Berliner, 2001; Sabers, Cushing & Berliner, 1991 van den Bogert, van Bruggen, Kostons, & Jochems, 2014 David Berliner Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

8 Waar heb jij naar gekeken? Sabers, Cushing & Berliner, 1991 van den Bogert, van Bruggen, Kostons, & Jochems, 2014 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment Novices - Experts

9 KENNIS EN EXPERTISE ”Domain specific skills and knowledge were also found to influence even basic cognitive abilities.” Feltovich, Prietula, & Ericsson p.47 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

10 Knowledge and expertise Geneeskunde Miller, 1990 Shows Knows Knows how Does Intermediates (final year medical students) appear to consistently recall more information than novices or experts. Schmidt & Boshuizen, 1993 Experts synthesize all the details into a brief but coherent problem formulation Norman, Eva, Brooks, & Hamstra, 2006 Experts may not mention the basic mechanisms in their case explanation, they have the information available and can recall it on demand. (…) The knowledge is encapsulated but available with specific probes. Norman, Eva, Brooks, & Hamstra, 2006; Schmidt & Boshuizen, 1993 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

11 Knowledge and expertise Hoesten Hoffman & Lintern, 2006 Vink, 2014 (Group concept mapping) Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

12 Strategieën van 12 Expert leraren. Omgaan met leerlingen in multiculturele stadsschool Strategieën Klaar zijn voor heftige Emoties 2(2) Soms negeren 8(26) Kleinst mogelijke maatregel 8(20) Door humor correcties minder ‘zwaar’ 4(4) Liever rationele argumenten dan macht 6(13) Positief reageren op terechte kritiek 2(3) Controleren 5(12) Aanpak aanpassen aan leerling 6(9) Flexibel zijn in toepassen Regels 6(10) Leerlingen de regels ‘leren’ 5(7) Duidelijke regels en procedures 11(48) Bij de regels blijven 7(18) Waarschuwen 7(10) Straffen 9(18) Laten zien dat je het ziet 3(4) Irritatie tonen 5(8) Herinneren aan de regels 6(8) Goede relaties creëren 3(5) Samen met leerlingen regels opstellen 3(5) Escalatie voorkomen12(68) Escalatie voorkomen12(68) Duidelijk zijn 12(73) Duidelijk zijn 12(73) Grenzen stellen 11(48) Grenzen stellen 11(48) Flexibel zijn 6(19) Controleren 5(12) Controleren 5(12) Commitment creëren 5(10) Commitment creëren 5(10) Ordeladder Van Tartwijk, den Brok, Veldman, & Wubbels, 2009 (video stimulated interview) Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

13 TRANSFER: WISSELEN VAN DOMEIN “There is little transfer from high-level proficiency in one domain to proficiency in other domains - even when the domains seem, intuitively, very similar.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.47 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

14 Transfer across domains Eisenstadt and Kareev studied the memory for brief displays for expert Go and Gomolo players. Even though these two games are played on the same board and use the same pieces, GO players showed quite poor performance on Gomoko displays, and vice versa.” Feltovich, Prietula, & Ericsson, 2006; p.47 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

15 Transfer across domains JaapCees Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

16 ONTWIKKELEN VAN EXPERTISE "Becoming an expert in almost anything requires literally years of work.” Hunt p.36 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

17 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar:Log δFactor Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

18 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar:Log δFactor 14gebruikt de leertijd efficiënt–.16Organisatie 8zorgt voor een doelmatig klassemanagement–.75Organisatie 6gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren–1.04Organisatie 5zorgt voor wederzijds respect–1.32Klimaat 4ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen–1.33Klimaat 3zorgt voor een ordelijk verloop van de les–1.82Organisatie 2zorgt voor een ontspannen sfeer–1.87Klimaat 1toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen–2.14Klimaat Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

19 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar:Log δFactor 18zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen1.13Activeren 16hanteert werkvormen die leerlingen activeren.60Activeren 14gebruikt de leertijd efficiënt–.16Organisatie 13geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten–.31Instructie 12gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen–.33Instructie 11geeft feedback aan de leerlingen–.49Instructie 10betrekt alle leerlingen bij de les–.53Activeren 9bevordert dat leerlingen hun best doen–.72Activeren 8zorgt voor een doelmatig klassemanagement–.75Organisatie 7geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten–.89Instructie 6gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren–1.04Organisatie 5zorgt voor wederzijds respect–1.32Klimaat 4ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen–1.33Klimaat 3zorgt voor een ordelijk verloop van de les–1.82Organisatie 2zorgt voor een ontspannen sfeer–1.87Klimaat 1toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen–2.14Klimaat Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

20 Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar:Log δFactor 22stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen1.87Afstemmen 21stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen1.65Afstemmen 20biedt zwakke leerlingen extra leer- of instructietijd1.65Afstemmen 18zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen1.13Activeren 16hanteert werkvormen die leerlingen activeren.60Activeren 15stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen.57Afstemmen 14gebruikt de leertijd efficiënt–.16Organisatie 13geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten–.31Instructie 12gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen–.33Instructie 11geeft feedback aan de leerlingen–.49Instructie 10betrekt alle leerlingen bij de les–.53Activeren 9bevordert dat leerlingen hun best doen–.72Activeren 8zorgt voor een doelmatig klassemanagement–.75Organisatie 7geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten–.89Instructie 6gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren–1.04Organisatie 5zorgt voor wederzijds respect–1.32Klimaat 4ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen–1.33Klimaat 3zorgt voor een ordelijk verloop van de les–1.82Organisatie 2zorgt voor een ontspannen sfeer–1.87Klimaat 1toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen–2.14Klimaat Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

21 Observaties door de inspectie Vanaf de basis naar leren van leerlingen De leraar:Log δFactor 24vraagt leerlingen na te denken over oplossingsstrategieën2.07Strategieën 23moedigt kritisch denken van leerlingen aan2.06Strategieën 22stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen1.87Afstemmen 21stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen1.65Afstemmen 20biedt zwakke leerlingen extra leer- of instructietijd1.65Afstemmen 19leert leerlingen hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen1.27Strategieën 18zorgt voor interactieve instructie- en werkvormen1.13Activeren 17laat leerlingen hardop denken.82Strategieën 16hanteert werkvormen die leerlingen activeren.60Activeren 15stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen.57Afstemmen 14gebruikt de leertijd efficiënt–.16Organisatie 13geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten–.31Instructie 12gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen–.33Instructie 11geeft feedback aan de leerlingen–.49Instructie 10betrekt alle leerlingen bij de les–.53Activeren 9bevordert dat leerlingen hun best doen–.72Activeren 8zorgt voor een doelmatig klassemanagement–.75Organisatie 7geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten–.89Instructie 6gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren–1.04Organisatie 5zorgt voor wederzijds respect–1.32Klimaat 4ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen–1.33Klimaat 3zorgt voor een ordelijk verloop van de les–1.82Organisatie 2zorgt voor een ontspannen sfeer–1.87Klimaat 1toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen–2.14Klimaat Fuller & Bown, 1975; Van de Grift, van der Wal & Torenbeek, 2010 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

22 Becoming an Expert Requires Years of Work Teacher influence + _ Nabijheid + _ Invloed Wubbels, Brekelmans, den Brok, Levy, Mainhard & van Tartwijk, 2012 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

23 Becoming an Expert Requires Years of Work Teacher influence Ervaring (jaren) _ Invloed Brekelmans, Wubbels & van Tartwijk, 2005 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

24 Becoming an Expert Requires Years of Work Expert Others Bronkhorst, Meijer, Koster & Vermunt, 2014 Choudry, Fletcher, Soumerai, 2005 Ericsson, 1998, 2006 Korthagen, Kessels, Koster, Lagerwerf & Wubbels, Ervaring (jaren) Reflectie Deliberate practice “The length of experience has been frequently found to be a weak correlate of job performance beyond the first two years.” (Ericsson, 2006 p.691) “Overall 32 out 63 (53%) evaluations reported decreasing performance with increasing years of practice for all outcomes assessed. (…) Physicians who have been in practice longer may be at risk for providing lower- quality care. Therefore, this subgroup of physicians may need quality improvement interventions. (Choudhry, Fletcher, & Soumerai, 2005) De valkuil van automatiseren De valkuil van automatiseren “Postpone encapsulation.” Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

25 ADAPTIVE EXPERTISE While some people quickly overcome changes in work requirements by inventing new procedures and using their expert knowledge in novel ways, others do not possess this ability and find themselves thrown back performing as a novice. This ability to quickly get accustomed to change has been called adaptive expertise. Bohle Carbonell, Stalmeijer, Könings, Segers,, & van Meriënboer, 2014 p.15 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

26 Efficiency Innovation Adaptive expertise Bransford, Brown, & Cocking, 2005 Hatano & Inigaki, 1984 Optimal innovation corridor Adaptive expert Routine expert Frustrated novice Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

27 Consultant Efficiency Innovation Adaptive expertise Bohle Carbonell, Stalmeijer, Könings, Segers,, & van Meriënboer, 2014 Bransford, Brown, & Cocking, 2005 Optimal innovation corridor Adaptive expert Routine expert Frustrated novice Declarative knowledge (more abstract) Contextual knowledge Drill and practice Problem solving Abstract reasoning Use of analogies Factual knowledge Task exploration Error encouragement Management support Patronen herkennen Contextualiseren De- contextualiseren Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

28 MODELLEN VOOR PROFESSIONELE ONTWIKKELING Leraren Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

29 Curricula: Geneeskunde Boshuizen, 2009 H Z Tonen Weten Weten hoe Doen Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

30 Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Het impliciete model Opleiding Change in Knowledge and Beliefs Change in Knowledge and Beliefs Change in Classroom Practice Change in Student Learning Outcomes Vergelijk bijvoorbeeld Kirkpatrick, 1993 Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

31 External Source of Information or Stimulus External Source of Information or Stimulus External domain Professional Experimentation Domain of practice Knowledge Beliefs And Attitude Knowledge Beliefs And Attitude Personal domain Salient Outcomes Salient Outcomes Domain of consequence Clarke & Hollingsworth, 2002 Reflection: Enactment: Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Een descriptief model Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

32 Terugkijken 2 Analyseren 3 Plan maken voor nieuwe aanpak 4 Uitproberen 1 Opnieuw proberen 5 Korthagen, Koster, Lagerwerf & Wubbels, 2001; van Tartwijk & Driessen, 2009 Evaluatie Zelfbeoordeling is lastig (Eva & Regher, 2008) Triangulatie: Meerdere bronnen (Feedback & “Materiaal”) (van Tartwijk & Driessen, 2009) Heldere doelen ‘Uitdagende’ taak Zone naastgelegen ontwikkeling Deliberate practice (Ericsson, 2006) Per taak analyseren Consistentie met feedback & materiaal Decontextualiseren Patronen herkennen en koppelen aan theorie Heldere doelen SMART Contextualiseren Theorie vertalen naar praktijk Modellen voor opleiden en bijscholen van docenten Een prescriptief model Expertise Automatiseren – Kennis – Transfer – Ontwikkelen Expertise – Adaptive Expertise – Modellen Professionele Ontwikkeling - Assessment

33 Verwijzingen Berliner, D. C. (2001). Learning about and learning from expert teachers. International Journal of Educational Research, 35, Bohle Carbonell, K., Stalmeijer, R. E., Könings, K. D., Segers, M., & van Merriënboer, J. J. G. (2014). How experts deal with novel situations: A review of adaptive expertise. Educational Research Review, 12(1), Boshuizen, H. P. A. (2009). Teaching for expertise: Problem-based methods in medicine and other professional domains. In K. A. Ericsson (Ed.), Development of professional expertise: Towards measurement of expert performance and design of optimal learning environments (pp ). Cambridge: Cambridge Unievrsity Press. Bransford, J., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Eds.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school (Expanded ed.). Washington D.C.: National Academy Press. Bransford, J., Derry, S., Berliner, D. C., Hammerness, K., & Beckett, K. L. (2005). Theories of learning and their roles in teaching. In L. Darling-Hammond, J. Bransford, P. LePage, K. Hammerness & H. Duffy (Eds.), Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do (pp ). San Francisco: Jossey- Bass. Brekelmans, M., Wubbels, T., & van Tartwijk, J. (2005). Teacher-student relationships across the teaching career. International Journal of Educational Research, 32(1-2), Bronkhorst, L., Meijer, P. C., Koster, B., & Vermunt, J. D. (2014). Deliberate practice in teacher education. European Journal of Teacher Education, 36(1), Choudhry, N. K., Fletcher, R. H., & Soumerai, S. B. (2005). Systematic review: The relationship between clinical experience and quality of health care. Annals of Internal Medicine, 142, Clarke, D., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher Education, 18(8), De Groot, A. (1978). Thought and Choice in Chess (original published in 1946). The Hague, The Netherlands: Mouton. Ericsson, K. A. (Ed.). (2009). Development of professional expertise. New York: Cambridge University Press. Ericsson, K. A., Charness, N., Feltovich, P. J., & Hoffman, R. R. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of expertise and expert performance. New York: Cambridge University Press. Eva, K. W., & Regehr, G. (2005). Self-assessment in the health professions: a reformulation and research agenda. Academic Medicine, 80(10 Suppl), S Gibbs, G. (2010). Using assessment to support student learning. Leeds: Leeds Met Press. Hatano, G., & Inagaki, K. (1984). Two courses of expertise Research and clinical center for child development (pp ). Hokkaido, Japan: Hokkaido University. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), doi: / Hoffman, R. R., & Lintern, G. (2006). Eliciting and representing the knowledge of experts. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp ). New York: Cambridge University Press. Kirkpatrick, D. L. (1994). Evaluating training programs: The four levels San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publishers. Miller, G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine, 65(9 Suppl), S Norman, G., Eva, K. W., Brooks, L., & Hamstra, S. (2006). Expertise in Medicine and Surgery. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich & R. R. Hoffman (Eds.), The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp ). New York: Cambridge University Press. Sabers, D. S., Cushing, K. S., & Berliner, D. C. (1991). Differences among teachers in a task characterized by simultaneity, multidimensionality and immediacy. American Educational Research Journal, 28, Schmidt, H. G., & Boshuizen, H. P. A. On the origin of intermediate effects in clinical case recall. Memory & Cognition, 21(3), van den Bogert, N., van Bruggen, J., Kostons, D., & Jochems, W. M. G. (2014). First steps into understanding teachers' visual perception of classroom events. Teaching and Teacher Education, 37(1), van Gog, T., Ericsson, K. A., Rikers, R. M. P. J., & Paas, F. (2005). Instructional design for advanced learners: Establishing connections between the theoretical frameworks of cognitive load and deliberate practice. Educational Technology Research and Development, 53(3), van Tartwijk, J., den Brok, P., Veldman, I., & Wubbels, T. (2009). Teachers' practical knowledge about classroom management in multicultural classrooms. Teaching and Teacher Education, 25(3), van Tartwijk, J., & Driessen, E. W. (2009). Portfolios for assessment and learning: AMEE guide no. 45. Medical Teacher, 31(9), doi: / Vink, S. (2014). Mapping for meaning: Using concept maps to integrate clinical and basic sciences in medical education (PhD), Leiden University, Leiden. Wubbels, T., Brekelmans, M., Den Brok, P., Levy, J., Mainhard, T., & Van Tartwijk, J. (2012). Introduction to: Interpersonal Relationships in Education. In T. Wubbels, P. Den Brok, J. Van Tartwijk & J. Levy (Eds.), Interpersonal Relationships in Education: An Overview of Contemporary Research (pp ). Rotterdam: Sense Publishers.


Download ppt "Experts, Expertise en Professionele Ontwikkeling Jan van Tartwijk"

Verwante presentaties


Ads door Google