De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Sessie 5 - groep 4.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Sessie 5 - groep 4."— Transcript van de presentatie:

1 GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Sessie 5 - groep 4

2 Overzicht Tussenevaluatie Persoonlijke motivatie Systematisch evalueren

3 Evaluatie van onderwijs(vernieuwing) Hoe weet/meet je of het werkt? Met dank aan Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren – UU

4 Evalueren van onderwijs(vernieuwing) IO-model Interventie -> Outcome Bijvoorbeeld: Formatieve feedback -> beter leerresultaat Stemkastjes -> betere repetitiecijfers

5 CIMO methodiek 1.Welk probleem ga je oplossen? Wat wil je bereiken? Outcome 2.Hoe ga je dat bereiken? Wat ga je doen? Intervention 3.Waarom denk je dat je daarmee je doel bereikt? Mechanism 4.Zou dat werken in alle situaties? Context CONTEXT(C): INTERVENTIE(I)  MECHANISME(M)  OUTCOME(O) In context C, kun je interventie I inzetten, om mechanisme M in werking te zetten, zodat outcome O bereikt wordt.

6 Toepassing INTERVENTIEMECHANISMEOUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn onderwijssituatie? Aantal leerlingen, Leeftijd / Studiefase, Niveau/Richting, etc. Type leerdoelen, achtergrond docent etc.

7 Toepassing INTERVENTIEMECHANISMEOUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Interventie 1Mechanisme 1Outcome 1 Interventie 2Mechanisme 2Outcome 2 Interventie 3Mechanisme 3Outcome 3 CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc.

8 Toepassing INTERVENTIEMECHANISMEOUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Verdiepend leren tijdens werkcollege mogelijk CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc.

9 Toepassing INTERVENTIEMECHANISMEOUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Verplichte online zelfstudie en –toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les Verdiepend leren tijdens les mogelijk CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc.

10 Toepassing INTERVENTIEMECHANISMEOUTCOME (2) Wat ga je aan je onderwijs veranderen? (3) Wat wordt er in gang gezet waardoor die interventie tot die uitkomst gaat leiden? (1) Wat wil je bereiken? Verplichte online zelfstudie en –toets met standaardfeedback voorafgaand aan de les Door de zelfstudie en feedback op de zelftoets, kunnen studenten gerichtere vragen stellen tijdens les obv bestudeerde stof Verdiepend leren tijdens les mogelijk CONTEXTBESCHRIJVING Wat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn cursus? Aantal studenten, Leeftijd / Studiefase, Studierichting, etc. Type leerdoelen, aantal docenten, achtergrond docenten, etc. Is activerend onderwijs een Outcome of een Mechanisme? Hoe meet je of onderwijs activerend is?

11 Data verzamelen over onderwijs Student activiteiten/studeergedrag thuis: trackingsdata, zelfrapportage bijv. met korte vragenlijstjes (aantal uur voorbereiding, aard van voorbereiding, voorbereiding van medestudenten, etc. Student activiteiten tijdens contacturen: zelfrapportage studenten, peer beoordelingen, perceptie docenten, video-opnamen, etc. Studentbeleving: tevredenheid, motivatie, alg. cursusevaluatie, studielast Leerprestaties student: (eerder) behaalde cijfers, zelfrapportage, etc. Docentbeleving: tevredenheid, verschillen met eerdere jaren Werkdruk docent: uren voorbereiding, geven van feedback, etc.

12 Aan de slag! Zelf in tweetallen/groepjes een CIMO-tabel invullen. Welke interventie had je in gedachten?

13 Format evaluatierapport Zie ook workshop documenten op BlackBoard


Download ppt "GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Sessie 5 - groep 4."

Verwante presentaties


Ads door Google