De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school."— Transcript van de presentatie:

1 Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school

2 Levensbeschouwelijk kringgesprek  We gebruiken Ik-boodschappen. Vb. Ik ben van mening dat …  We blijven in het heden.  We blijven bij het aangebrachte thema.  We respecteren elkaars meningen en veroordelen bijgevolg niemand.  We staan in dienst van de groep en zorgen ervoor dat iedereen aan bod komt.  We luisteren écht naar elkaar en willen niet alleen onze eigen inbreng doen.  We gebruiken verbale en non-verbale leerwegen, we reageren vanuit hoofd en hart.  We nemen actief deel aan het kringgesprek. (Actief luisteren maakt hier ook deel van uit.) G roepsafspraken

3 Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school  Concrete casus als vertrekpunt : CARNAVALSFEEST in een multiculturele school  In de afgelopen jaren wordt deze lagere school geconfronteerd met een deel van de schoolgaande kinderen die bewust eten van varkensvlees wil vermijden. De school wil hier proactief actie ondernemen.  Tijdens het jaarlijkse carnavalsfeest, de apotheose van een projectweek rond ridders, wil deze school met alle kinderen samen een riddermaaltijd organiseren: “Frikadellen met krieken”  Reflectievragen die het startpunt vormen:  Hoe staan we ten opzichte van leerlingen die enkel halal vlees willen eten? Wat doen we hiermee?  Als we meegaan in hun ‘verhaal’: Hoe ver gaan we dan mee?  Hoe onze eigen identiteit blijven uitdrukken vb. met carnaval in het achterhoofd?

4 De werken van Barmhartigheid – Barmhartigheid*: Blijk geven van erbarmen, van medelijden met mensen die het moeilijk hebben; barmhartig zijn is je met woord en daad inzetten voor diegenen die er nood aan hebben, zonder dat je er zelf voordeel aan hebt. K-stoel: “Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik zat in de gevangenis en gij zijt tot Mij gekomen.” (Mt 25, 35-36)  Hoe interpreteer jij ‘barmhartig zijn’*?  Wat betekent voor jou “Ik was vreemdeling en je hebt Mij opgenomen”?  Hoe iemand echt ‘opnemen’ zonder je eigenheid te verliezen?  Hoe deze moslimkinderen ‘opnemen’ in de school?


Download ppt "Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school."

Verwante presentaties


Ads door Google