De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SQM binnen Enexis De nieuwe marktstandaard Door: Mari Reimert & Laurent Waterval Contractorsdag 26-06-2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SQM binnen Enexis De nieuwe marktstandaard Door: Mari Reimert & Laurent Waterval Contractorsdag 26-06-2013."— Transcript van de presentatie:

1 SQM binnen Enexis De nieuwe marktstandaard Door: Mari Reimert & Laurent Waterval Contractorsdag

2 Even voorstellen

3 Deelnemers werkgroepen AE&I Bernhard Bronsema Teammanager Groningen/Drenthe Klaas JagerTeammanager Overijsel Hans Zantman Teammanager Friesland Frank Braam Teammanager Limburg Robert Aerts Teammanager Brabant-Oost Adwin van As Teammanager Brabant –West Laurent Waterval Kartrekker Zuid Mari Reimert Kartrekker Noord

4 Deelnemers werkgroep Aansluitingen Dirk van de Reepe / Stef EbensManager Aansluitingen Mattie DackusUitvoerder Limburg Jos RuiterUitvoerder Overijssel Wim VisserUitvoerder Overijssel John VranckenTeammanager Brabant-Oost Martijn SnijdersUitvoerder Brabant-Oost Anja Vink-de KooterTeammanager Brabant-West Cees MauritsUitvoerder Brabant-West Johan RekkersUitvoerder Brabant-West Laurent Waterval Supplier Quality Manager

5 AANLEIDING. WERKWIJZE. RESULTAAT

6 Tevreden klanten Door een betrouwbaar energienetwerk

7 Tevreden klanten Tevreden klanten krijgen we door het leveren van goede producten en het geven van een betrouwbare dienstverlening. Enexis wil deze continue optimaliseren. Ingekochte goederen en diensten spelen een belangrijke rol in de processen die de gewenste producten en dienstverlening moeten bewerkstelligen.

8 Een betrouwbaar netwerk is mede afhankelijk van aannemers

9 Inzicht In de aannemersperformance is cruciaal

10 Inzicht  Doordat de klanttevredenheid terug te leiden is naar aannemersperformance, is inzicht hierin van groot belang  Er is een besturingsmodel nodig voor ontwikkeling, handhaving, verbetering en evaluatie van de afgesproken kwaliteits- en veiligheidscriteria  De bestaande methodiek was behoorlijk arbeidsintensief. De nadruk lag voornamelijk op de algemene/afzonderlijke kwaliteitsmeting en er was te weinig focus op het signaleren en opvolgen van trends en verbeterpunten (continu verbetering)

11 Doelstelling SQM

12  Enexis stelt zich tot doel de processen betreffende inkoop, levering en uitvoering van producten en diensten continue te optimaliseren en stimuleren.  Goede leveranciers- en contractmanagementprocessen worden gezien als elementair voor het bereiken van deze doelstelling

13 Opdrachtomschrijving SQM vanuit PROSA  Huidig model als basis  Beoordeling moet wederzijds plaatsvinden  Op projectniveau herleidbaar  Opzetten stimuleringsbeleid

14 AANLEIDING. WERKWIJZE. RESULTAAT

15 Samenwerking

16  Samenwerking tussen  Inkoop  Infra Services & ContractManagement  Aannemers  Combi partners (sYnfra – Noned)  Indien we het SQM proces niet baseren op de behoeften en wensen van onze in- en externe klanten, zal onze Process Improvement niet geheel succesvol zijn.  De nauwe samenwerking heeft voor een door de gebruikers gedragen resultaat gezorgd. Ook de aannemers zijn betrokken bij elke fase van het project. Hierdoor hebben ze zelf meegewerkt aan hun eigen beoordelingssysteem.

17 Inzet innovatieve IT

18  Op cloud technologie gebaseerde oplossing  Eenvoudig op te schalen naar combipartners  Automatische interface naar SAP systeem voor project en aannemersgegevens

19 SQM app Mobiel beschikbaar

20 SQM app  Overal toegang tot de SQM app voor registratie evaluatie  Toegang op smartphones, tablets, laptops en ‘traditionele’ werkplekken  Wederzijdse beoordeling mogelijk  Enexis beoordeelt aannemer  Aannemer beoordeelt Enexis

21 SQM proces Definiëren & Communicatie KSF’s / KPI’s Verzamelen data Evaluatie met de Aannemer Opstellen beoordeling en rapportage Ontwikkeling met de Aannemer

22 AANLEIDING. WERKWIJZE. RESULTAAT

23 Gebruikersvriendelijkheid

24 SQM Evaluatie app

25 SQM Cloud ‘App’ voor onze aannemers Om te komen tot een betrouwbaar en objectieve beoordeling van de aannemer over de werkzaamheden van Enexis wordt dezelfde applicatie kosteloos ter beschikking gesteld. De vragenlijst (KPI’s die voor aannemers van belang zijn) is door enkele aannemers zelf opgesteld.

26 Stuurinformatie Centraal beschikbaar

27 Stuurinformatie centraal beschikbaar  Dashboards voor interne sturing  Benchmarken aannemers performance  Volledig geautomatiseerd

28 Transparantie Elke door Enexis ingevulde projectevaluatie zal ook naar de aannemer in kwestie gestuurd worden (PDF). Zodoende is er over en weer volledige transparantie over de ingevulde evaluaties. In het SQM dashboard (Enexis intern) is zowel de prestatie van de aannemers als Enexis zichtbaar.

29

30 Rapportages

31 SQM Rapportages Naast het dashboard is er ook een management summary voor Enexis en een rapport voor de aannemer gemaakt. De rapportages kunnen elke maand naar de aannemers worden gestuurd zonder dat Enexis hier nog handmatige handelingen voor hoeft te doen.

32 Stimuleringsbeleid Enexis wil aannemers die goede resultaten leveren en dus bijdragen aan het verbeteren van de klanttevredenheid, stimuleren door een beloning te geven in de vorm van een uitbreiding van het werkpakket. Deze beloning zal gebaseerd worden op een objectieve meetmethode zoals beschreven in het SQM proces

33 Toekomst

34 SQM binnen Enexis Automatische workflow vanuit SAP om projectgegevens in de SQM App te laden. Tussentijds opslaan van de evaluaties wordt ook mogelijk.

35 SQM informatiebronnen binnen Enexis HSE (Veiligheid) Netbeheer (Kwaliteit) WION (Kwaliteit) Servicenormen (Service) KTO (Service)

36 SQM in de markt Inmiddels zijn demonstraties van de SQM methodiek en de SQM app gegeven aan de overige netbeheerders in Nederland, die verenigd zijn in combi organisaties voor de gezamenlijke uitvoer van projecten. Meerdere partijen hebben inmiddels aangegeven deze methodiek ook te willen doorvoeren en de SQM App zal de komende tijd bij deze partijen geïmplementeerd worden.

37 “Ik heb ervaren hoe jullie de markt een spiegel voorhouden en daarbij de inbreng gebruiken om gezamenlijk naar een hoger niveau te komen. Deze omgang brengt het beste in zakelijke partners boven waarbij kwalitatieve prestaties tevens in MVO een positieve bijdrage leveren.” Jan Boerhoef, Bedrijfsleider Noord-Oost Nederland Van Gelder Kabel-, Leiding- en Montagewerken B.V.

38 “Vernieuwend karakter zit in moderne technologie toegepast op vrij conventioneel vakgebied, waardoor barrières opgeheven worden Hoge implementatie en acceptatiesnelheid en een voorbeeld voor veel andere bedrijven.” Hadewij van de Kamp - Slootweg Director The Sourcing Experience.

39

40 Vragen.


Download ppt "SQM binnen Enexis De nieuwe marktstandaard Door: Mari Reimert & Laurent Waterval Contractorsdag 26-06-2013."

Verwante presentaties


Ads door Google