De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casus meneer Meijer Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken; veel plaque en tandsteen. Het frame.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casus meneer Meijer Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken; veel plaque en tandsteen. Het frame."— Transcript van de presentatie:

1

2 Casus meneer Meijer

3 Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken; veel plaque en tandsteen. Het frame past daardoor niet goed en bij aandrukken doet het pijn.

4 Wat is de oorzaak van de candida-infectie? Antwoord Meneer heeft een antibiotica-kuur gehad; heeft last van een droge mond; de mondhygiene is onvoldoende

5 Invloed algehele gezondheid op de mondgezondheid Antwoord Door CVA is meneer minder in staat zijn mond goed te reinigen; hij is halfzijdig verlamd: linkerzijde (daardoor bewegingen moeizaam); vergeet makkelijk de linkerzijde van de mond

6 Wat zijn de problemen in de mond? Antwoord Slikproblemen Droge mond Aanslag tong; candida-infectie Tandplaque en tandsteen Ontstoken tandvlees Afgebroken tanden; cariës

7 Welk doel stel je jezelf om de problemen op te lossen Antwoord Schone mond: pijnvrij en comfortabel

8 Hoe ziet het mondverzorgingsplan eruit? Antwoord Afspraak met tandarts/mondhygiënist voor behandeling cariës en professionele mondreiniging Starten met mond verzorging; de candida-infectie in de gaten houden; eventueel contact opnemen met specialist ouderengeneeskunde

9 Vervolg Antwoord Na professionele reiniging en behandelen van cariës een definitief mondverzorgingsplan opstellen: Lippen invetten Dagelijks 2 x reinigen met elektrische tandenborstel Frame goed schoonmaken/ ‘s nachts uitdoen Tong in het begin 2x daags reinigen met lauw water Mond vochtig houden

10 Welke disciplines betrek je hierbij? Antwoord tandarts mondhygiënist eventueel specialist ouderengeneeskunde eventueel logopedist/ergotherapeut verzorgende

11 Slikproblemen en mondverzorging Normaal slikken bestaat uit 4 fasen: 1.Voorbereiding: kauwen ->voedselbolus 2. Inzet slikbeweging: middels tong wordt voedsel naar keelholte gebracht 3.Keelfase: neusholte wordt gesloten en strotteklepje wordt gesloten 4.Slokdarmfase: voedsel gaat naar de maag

12

13 Meneer heeft slikproblemen. Welke adviezen geef je aan de verzorgenden? Voorkom dat de bewoner zich tijdens de mondverzorging verslikt in tandpasta en speeksel. Door de bewoner bijvoorbeeld rechtop te zetten of op de zij te leggen voorkom je dat er vloeistof achter in de keel loopt. Na het poetsen moet alle vloeistof uit de mond worden verwijderd. Laat de bewoner zoveel mogelijk uitspugen. Door middel van een spuitje met schoonwater kan de mond schoon gespoten worden. Een andere manier is het schoonmaken met gazen. Maak bij bewoners met slikproblemen nooit gebruik van een mondspray en laat de bewoner niet uit een glas of drinkbeker drinken. Controleer de mond na het eten om te zien of er voedselresten achterblijven in de wangzakken. Moedig de bewoner aan de mond met de tong te reinigen.

14 Welke standaardkaart ga je gebruiken? Antwoord Kaart nummer 2

15 Casus mevrouw Trees Hutjes

16 Waaruit kun je opmaken dat Trees mijdingsgedrag (afweergedrag) vertoont? Antwoord Trees wordt heel onrustig als ze hoort dat de Evv-er iemand meegebracht heeft om met haar te praten. Blijft slaan en blijft nee, nee roepen

17 Hoe zouden jullie gehandeld hebben als je de mondzorgcoach was? Antwoord …….. Wat valt op : -De mondzorgcoach raakt Trees niet aan -Trees is vertrouwd met de verpleeg- kundige -Trees reageert op een eenvoudige vraag: ‘hoe oud denk je dat ik ben’

18 Is er vooruitgang te constateren en waaruit bestaat die? Antwoord er ontstaat lijfelijk contact: eerst met het voelen van de nagels; daarna met het voelen van de lippen: eerst van de verpleegkundige en dan van Anne vet zelf haar lippen in samen drinken ze chocomel Wat valt op het poetsmodel en tandenborstel was teveel; ze gooit het weg

19 4. Wat denken jullie dat het belangrijkste is bij bewoners met zorgmijdend/afweer- gedrag? Antwoord Het is onmogelijk een vastomlijnd plan te gebruiken bij zorgmijders. Er zijn vele mogelijkheden

20 Strategieën bij zorgmijdend /afweer- gedrag Benadering Benader op ooghoogte, binnen het gezichtsveld Wees ontspannen en glimlach Benader de bewoner als volwaardig persoon Zachte aanraking ( handen, schouders, elleboog) Dit kan geruststellen

21 Omgeving Geef mondverzorging in rustige omgeving Kies voor een bekende ‘eigen’ omgeving Zo min mogelijk personen aanwezig Gebruik de badkamer / wastafel, dit maakt al duidelijk wat er gaat gebeuren ( soms nog een onbewuste herinnering ) Als je achter de bewoner gaat staan, zorg dan dat de bewoner in een spiegel kan kijken zodat hij/zij zichzelf en jou ziet

22 Gedrag / communicatie Vermijden van baby-talk zoals hoge tonen en zangerige cadans Kies een eenvoudige conversatie ‘ wat heeft u een mooi gebit’ Gebaren en uitbeeldingen zijn uitstekende communicatieve middelen, zij geven richting op een niet bedreigende manier Geef aanwijzingen stapsgewijs met eenvoudige opdrachten Geef complimenten Stimuleer tot zelfstandige uitvoering van de mondverzorging indien mogelijk

23 Bevordering van de zelfzorg Gebruik of zet beker met lauw-warm water klaar, vermindert schrikreactie Plaats tandenborstel voorzichtig in de hand Geef eenvoudige opdrachten, stapsgewijs Vermijd het gebruik van veel tandpasta, grootte van een erwt is voldoende Begeleid poetsbeweging door hand vast te houden en rustig mee te poetsen Wees voorzichtig met gebruik van dentaswabs, bij dichtbijten breekt plastic handvat snel af. Zorg voor routine, kies een vast tijdstip / omgeving / tandpasta ( geur )

24 Afleiding Indien mondverzorgingsactiviteit mislukt, kan er onderling gewisseld worden van hulpverlener. Er kan ook voor gekozen worden om de activiteit uit te stellen tot een later tijdstip Mondverzorging met twee personen waarbij één persoon praat, uitlegt en gerust stelt terwijl de andere persoon de handelingen uitvoert Bij dichtbijten op de tandenborstel niet gaan wrikken. Wacht tot cliënt borstel loslaat. Overweeg om familie in te schakelen of erbij te betrekken


Download ppt "Casus meneer Meijer Waarom draagt meneer Meijer het frame niet? Antwoord De plaats waar het frame zat is ontstoken; veel plaque en tandsteen. Het frame."

Verwante presentaties


Ads door Google