De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DMK – week 4. Onderwerpen week 4 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webvertising E-mailmarketing Affiliate marketing Behavioral.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DMK – week 4. Onderwerpen week 4 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webvertising E-mailmarketing Affiliate marketing Behavioral."— Transcript van de presentatie:

1 DMK – week 4

2 Onderwerpen week 4 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webvertising marketing Affiliate marketing Behavioral marketing Viral marketing Social media marketing Volgende bijeenkomst Mobile marketing (and touch) (zie ook week 10) Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Minor Digital Marketing

3 Rode draad in het digitale leven Tio Denk aan de logische cyclus Minor Digital Marketing Klant Levenscyclus Reach & attract Engage Convert Support & Retain Hoe bereiken we onze kerndoelgroepen? Hoe maken we onze bezoekers geïnteresseerd? Hoe laten we onze bezoekers participeren op onze website? Hoe converteren we kijkers in kopers? Hoe vergroten we het productbezit bij onze bestaande klanten Hoe kunnen we de klantcommunicatie verder personaliseren? Moeten we iets met social media marketing?

4 Webvertising Tio Minor Digital Marketing web/gamevertising marketing affiliate marketing social media marketing viral marketing profile marketing/behavioural targeting co-creation Marketingtechnieken (digital marketing tools) om contact te leggen en relatie op te bouwen (eCRM)

5 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Search engine advertising Belangrijke positionering via Search Engines Doel: positionering en Click Through Display advertising advertenties op relevante sites op basis van keyword search, traffic, interesse/gedrag doel: branding, front of mind positioning en Click Through

6 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Pay per click PPC Pay per view PPV Pay per mille PPM Cost per click CPC Cost per view CPV Cost per mille CPM Kijk voor opzetten SEAcampagne op bijvoorbeeld de volgende pagina’s en in het boek op pagina 10.5 en verder.

7 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Eigen statistieken dashboard Surf naar https://support.google.com/adwords/answer/ ?hl=nl https://support.google.com/adwords/answer/ ?hl=nl

8 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Display advertising

9 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Webvertising via Mobile

10 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Webvertising via games

11 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Webvertising via videos

12 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Webvertising via videos wees je bewust van het doel van de video en richt daar de uitingen op in. zorg dat de advertentie bij de doelgroep van de video past en het kanaal. als video wordt doorgestuurd, is de reclame- uiting dan nog van waarde? houd rekening met het feit dat video’s steeds vaker mobiel worden bekeken. de kracht van een reclameboodschap zit in herhaling. Zorg voor een uiting die ook bij herhaald afspelen nog een krachtige boodschap kent. geef de reclameboodschap een viraal karakter mee en gebruik het medium waar de video wordt geplaatst.

13 Webvertising Tio Minor Digital Marketing Webvertising via social media

14 Affiliate Marketing vergroten van bereik via partners prestatiegebonden afrekening per prestatie strategische partnerinzet kan hogere SE-ranking beïnvloeden site bereik Tio Minor Digital Marketing

15 Affiliate Marketing bereik Tio Minor Digital Marketing vergroten van bereik via partners prestatiegebonden afrekening per prestatie > PPC, PPL, PPO, PPS, strategische partnerinzet kan hogere SE-ranking beïnvloeden Een fysiek voorbeeld van een affiliates zijn krantenkiosken. Zij zijn de outlets van de uitgevers en ontvangen bij verkoop een commissie. Ook tussenpersonen in de verzekeringsbranche zijn eigen affiliates. Affiliates kunnen zijn: systeembeheerders. die op de eigen site(s) campagnes, banners, betaalde links, advertorials willen opnemen van andere aanbieders. webshops, die na de aankoop de koop doorzetten naar de feitelijke aanbieder. speciale vergelijk- en actiesites, die als extra outlet dienen voor grote webshops of de hoofdonderneming. Affiliates doen de inspanning die nodig is voor het opvangen van de doorklik, de lead of de koop.

16 ONDER andere…. bereik Tio Minor Digital Marketing informatief Actiesites/click trough/ lead veilingenBoekingen/saleOrder Lead/Click Through

17 Affiliate Marketing bereik Tio Minor Digital Marketing CPM, dit is het model dat afrekent per view. CPC staat voor Cost Per Click, het klikmodel dat afrekent per (unieke) klik. CPL staat voor Cost Per Lead. Bureaus die dit model hanteren worden leadbutlers genoemd. CPS staat voor de Cost Per Sales. CPO is de Cost Per Order en kent een gelijke definitie als CPS. Zie ook:

18 marketing Tio Minor Digital Marketing Periodiek informeren. Direct verkopen via marketing. Goodwill kweken bij de doelgroep. Klantenbinding of contactmomenten creëren. Buzzmails. Nieuwe klanten of prospects werven. Klantinventarisatie. Een bepaald segment bereiken met databasemarketing. Het opwekken van meer traffic naar de site. Doelstellingen

19 marketing Tio Minor Digital Marketing marketing is nauw verbonden met databasemarketing. Databasemarketing is het effectief managen, schoon houden, segmenteren, beheren en laten groeien van de lijst van e- mailadressen en mailprofielen. De databasemarketing kan de juiste segmenten samenstellen voor verzending en deze spiegelen aan marketingdoelen. De juiste vorm zorgt voor de juiste positionering van de mailing. Het massaal opslaan van klantgegevens - inclusief e- mailgegevens – wordt Big Data genoemd. Deze term is populair bij leveranciers van opslag- en CRM-systemen om zo CRM, , sociale media gedrags- en cliënt- servicedatabases te koppelen. De berg aan informatie moet de marketeer meer inzicht geven in klantgedrag en vraagvoorspelling. In de praktijk is maar 90% van de Big Datadatabases marketingwise gestructureerd.

20 marketing Tio Minor Digital Marketing Voordelen: Snel Directe en Meetbare response Goedkoop Hoge respons mogelijk Hoge conversie mogelijk Interactieve klantrelaties Front of mind positioning

21 Viral marketing Tio Minor Digital Marketing De do’s voor het laten slagen van virals zijn: 1. het concept is simpel en geschikt voor een brede doelgroep. 2. eenvoudige maar authentieke virals werken het beste. 3. geile, grove of grappige content werkt. 4. zorg voor een vorm van engagement, een binding met de gebruiker en doorstuurder. 5. zet eventueel bij de start van de campagne social media influencers in voor de eerste verspreiding.

22 Viral marketing Tio Minor Digital Marketing 6. zorg dat de boodschap of heel overtuigend of zeer onderscheidend is. 7. wees klaar voor snel succes en reageer met bijvoorbeeld een parodie of vervolg om de buzz zo in gang te houden. 8. gebruik geen technische belemmeringen zoals de meest actuele versie van Flash of een extra plugin die nodig is. 9. het gebruik van een korte video is vaak succesvol en eenvoudig te verspreiden in de sociale netwerken, zorg voor interactie en dialoog met de virale gebruiker of vraag influencers wat ze van de viral vinden. 10. houd doelstellingen realistisch, overschat de conversie naar een directe omzetverhoging niet.

23 Viral marketing Tio Minor Digital Marketing Een viral staat niet gelijk aan zomaar een hype of buzz. Bij virale marketing is de sturing en de boodschap sterk doordacht. Ter verduidelijking wat feiten op een rij om de nuance tussen de verschillende vormen te laten zien: een losstaande buzz wordt veel gebruikt in de offline reclamebranche en heeft betrekking op het creëren van een boodschap die prospects laat shaken, bewegen en dus buzzen. Buzzen betekent letterlijk trillen met een korte boodschap. Zo bestaat er een buzzer, een mobiel apparaatje, dat kort en snel trilt en na het trillen een boodschap laat zien op het minischerm. Buzz marketing is een natuurlijke vorm van mond-totmondreclame om een boodschap snel, prettig en met snelle acceptatie de doelgroep in te schieten. In de social media wordt buzz marketing veel gebruikt en worden daarbij social influencers gebruikt zoals beschreven in hoofdstuk 6.

24 Viral marketing Tio Minor Digital Marketing een hype is een mediaverschijnsel dat puur gericht is op het trekken van veel media-aandacht. Een hype komt snel en bombastisch, maar kan ook weer snel verdwijnen omdat de tijdsperiode te kort is om een juiste beleving (experience) bij de consument te bewerkstelligen. Ook kan de hype de uiteindelijke consumentenbelofte in de weg staan. Blijft een hype aan, dan wordt het een ‘rage’ genoemd. Een hype dient de vooraankondiging te zijn van een grote verkoopboost maar mist weleens sturing en een duidelijke boodschap om daarmee serieus genomen te worden

25 Viral marketing Tio Minor Digital Marketing Or here is the link:

26 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing S.O.C.I.A.L. staat voor: Snelheid van handelen, zoals met Twittercare of care via Facebook en de snelheid van het aanbieden en aanpassen van content in de social media. Antistructuur, een strakke dominante campagne-aanpak of organisatiestructuur zal niet tot succesvolle social media marketing leiden. Denk ook aan social media influentials die jouw boodschap sterk beïnvloeden. Zij hebben soms meer te zeggen over een bepaald merk of organisatie dan de organisatie zelf. Collaboratie is een vergaande vorm van crowdsourcing en het bewust samenwerken met de klant om bijvoorbeeld producten beter te maken. Intelligentie & Interactie slaan op het ontwikkelproces dat de social media een organisatie of persoon bieden. Interactie leidt tot meer kennis over de doelgroep en het gebruik van de aangeboden producten. Learning of Leren is het gevolg van de voorgaande onderdelen voor de organisatie. Stelt de organisatie zich open en lerend op, dan is een social business in zicht.

27 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing Vormen social media Toepassingen van social media marketing

28 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing

29 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing

30 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing social media marketing: vereist contentplan & tools

31 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing social media marketing: vereist contentplan & tools

32 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing

33 Social media marketing Tio Minor Digital Marketing social media marketing in een complex social web. Houd het goed in de gaten…….. ….weet wat je doet, wees interactief, zorg voor conversatie(management), wees pro actief en wees vriendelijk! Is fulltime presence and activity

34 Co-creation Minor Digital Marketing Kenmerk is samenwerking Blijkt geschikt voor het aantrekken van bezoekers Blijkt geschikt voor branding

35 Co-creation Minor Digital Marketing Kijk eens op deze site vijf-succesverhalen-van-retailers/ KPN 4G Auto’s ook Design ook En meer vormen Kijk maar eens rond op het web en denk eens na wat je kan toepassen

36 Opdrachten week 4 Tio Minor Digital Marketing 1. In kaart brengen van de customer journey van de doelgroep van het project; 2. Ontwikkelen een plan voor de inzet van de digitale marketingtoepassingen (tools); 3. In de rapportage bovenstaande koppelen aan de eerder opgezette strategische opzet; 4. Verder uitwerken Content voor website, social media en mogelijke andere geschikte digitale platformen ontwikkelen; 5. Opzetten en toepassen SEA/FBA (doorlopend) 6. Doorlopende opdrachten: content toevoegen, nieuw bereik creëren, analyseren gegevens en relateren aan KPI/targets, acties evalueren en verslaglegging op werkblog; 7. Webcare voor project beschrijven en waar mogelijk in de komende tijd toe passen.

37 Studie en referentie Tio Minor Digital Marketing  Hoofdstuk 5 De mix van middelen, conversie en het 5Rmodel in Handboek online marketing 4  Hoofdstuk 10 Zoekmachinemarketing in Handboek online marketing 4  Ter referentie: Hoofdstuk 16 Het strategisch marketingplan in Handboek online marketing 4  PowerPoint week 3  SEO beginnershandleiding van Google  SEA instructies van Google; Indien beschikbaar en van toepassing: relevante actuele en aanvullende publicaties en voorbeelden (docenten)


Download ppt "DMK – week 4. Onderwerpen week 4 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webvertising E-mailmarketing Affiliate marketing Behavioral."

Verwante presentaties


Ads door Google