De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale Rekrutering. Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale Rekrutering. Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale Rekrutering

2 Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden

3 HR-cyclus

4 “More companies are discovering that an über- connected workplace is not just about implementing a new set of tools — it is also about embracing a cultural shift to create an open environment where employees are encouraged to share, innovate and collaborate virtually.” - Jeanne Meister – Harvard Business ReviewHarvard Business Review

5 Alle soorten en gewichten

6

7 Voorwaarden converserende organisatie (met ipv over)

8 2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push  pull Desktop  mobile En jullie…? 2010: 64% bedrijven werft via sociale netwerken 2011: 90% bedrijven plant sociale rekrutering 2012: Push  pull Desktop  mobile En jullie…?

9 Impact sociale media grootst op: 1.Employer branding 2.Communicatie en samenwerken 3.Rekrutering van talent 4.Assessment van kandidaten 5.Professionele ontwikkeling van werknemers 6.Engagement werknemers 7.Innovatie (bron: Manpower)

10 Waarom sociale rekrutering? Brand = interacties + gevoelens = aantrekkelijkheid  Vlaamse overheid = minder aantrekkelijk voor – Mannen – Jongeren – Hoogopgeleiden (bron: Randstad)

11 Digitaal vaardig bedrijf = innovatief = aantrekkelijk voor pas afgestudeerden War for talent: ook passieve kandidaten Gebruik sociale media:  90% van 18-24 jarige actieve werkzoekenden  80% van 18-35 jarige passieve werkzoekenden Waarom?

12 Gen Y/Millenials/Digital natives = web first! – “statversations”  6 berichten per wakker uur – Nodig om werk te kunnen doen Hun werkprioriteiten: Waarom? FlexibiliteitPlezier MentorshipUitdagingen Werk met impact (PSM)Technologie (social & mobile) Persoonlijke ontwikkelingVoldoende carrièremogelijkheden

13 “We hebben het altijd zo gedaan. We zijn het nu zo gewoon.” Budgettaire bezorgdheden Regels en procedures Geen steun management, IT Niet goed weten hoe Innovatie niet gewaardeerd Waarom niet?

14 9 keer meer sollicitaties via LinkedIn dan via Facebook en 3 keer meer dan via Twitter (bron: Bullhorn)

15 Niet

16 Wel

17

18 Twitter: http://www.twitjobsearch.com/

19 Twitter: http://www.tweetmyjobs.com/

20 Twitter: stijgend succes – en toch relatief laag in aantal

21 Wie op Twitter? -Gezaghebbenden -Opiniemakers -Celebrities -Officiële instanties Waarom dan zoveel impact?

22 Linked In Facebook: bijna 5.500.000 leden Meer dan Twitter alleen

23 Linked In Linked In in België: bijna 2.000.000 leden Meer dan Twitter alleen

24 Voorzichtig starten kan…

25 Herinrichten jobsite Wat willen werkzoekenden zien op een jobsite? 1.Jobs 2.Hapklare feiten 3.Info over carrièrepaden 4.Bewijzen dat het er plezant werken is 5.Getuigenissen van werknemers 6.Foto’s van evenementen in de organisatie (bron: CareerBuilder Harris Interactive survey 2010)

26 Een stap verder De Standaard: “Brussels reclamebureau spamt Foursquare”Brussels reclamebureau spamt Foursquare http://youtu.be/FxK08EPdiMM

27 Branded apps

28 Apps “sponsoren” Partnership aangaan met app die doet wat jij wou doen  crowdsourcing/co-creatie

29 Stages 2.0

30 Ruimte voor vernieuwing

31 Ambassadeurs Personal branding onze rekruteerders Marketing/corporate branding Referral programma: “55% HR-professionals geeft WOM aan als beste bron voor kandidaten.” (bron: HRNext)

32

33 Want uw medewerkers hebben…

34 En dit is wat uw medewerkers en klanten verwachten

35 En dit is het alfabet dat zij kennen

36 “We don’t have a choice on whether we DO social media. The question is HOW WELL we DO it” (Erik Qualman – Amerikaans auteur van “Socionomics – How social media transorms the way we live and do business”) En dus…

37 Blik op de toekomst: vaardigheden (bron: Gautam Gosh) Bouwen en faciliteren van communities Creatie van content (inhoud) en anderen aanmoedigen hetzelfde te doen Storytelling

38 http://talent.linkedin.com/Referral-Engine

39 Het leven zoals het is… An inside look at Google: http://www.youtube.com/watch?v=aOZhbOhEunY Interviewing at Google: http://youtu.be/w887NIa_V9w

40 Sollicitanten googelen

41 Mediawijsheid

42 68% verwierp ooit kandidatuur na check sociale media! werfde ooit iemand aan na check sociale media! (bron: mashable.com)mashable.com

43 Het Sociale Interview

44 Effectmeting

45 Invloedmeting

46 Keyword-meting

47 Kleine addertjes Online is niet genoeg - referrals via sociale media minder goed t.o.v. uit “echte” vrienden- of kennissenkring digitaal analfabetisme sollicitatiebrief blijft cruciaal

48 Conclusie “Een marathon, geen sprint” Strategie = doelstellingen = ROI Denk als een marketeer Participeer in de conversatie Meet alles, plan zoveel mogelijk Zorg voor een werkgroep met interne partners Geen schrik maar plezier


Download ppt "Sociale Rekrutering. Sociale media  ontkokeren Klant centraal: sociale media gebruiken voor véél doeleinden."

Verwante presentaties


Ads door Google