De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?"— Transcript van de presentatie:

1 Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?

2 2 Wat gaan we straks doen?  Wat zijn Webrichtlijnen?  Hoe zit het met de Leidse gemeentesite?  Waar moet je als webredacteur op letten?  Zelf aan de slag met een oefening (tot ca )

3 3 Wat zijn de Webrichtlijnen?  Internationale standaarden voor toegankelijke website  Toegankelijk: site moet door iedereen te gebruiken zijn  Dus ook door mensen met functiebeperkingen (doof, blind) en mensen die surfen met mobiel apparaat of stokoude pc  Alle overheidssites moeten voldoen

4 4 De Leidse gemeentesite voldoet  Groot project geweest, begin 2012 test goed doorstaan  Techniek is aangepast; de meeste pagina’s voldoen  Webredacteuren moeten volgens richtlijnen werken  Na vandaag weet je waar je op moet letten

5 5 Dit jaar zelf getest  In 2013 zelfevaluatie gedaan; geen test meer door officieel testbureau (scheelt geld)  Officiële logo (groene mannetje met sterren) mogen we niet meer voeren, daarom zelfbedacht logo:

6 6 Waar let je op als webredacteur?  Als je je aan de 19 Leidse richtlijnen houdt, zit je goed (die ga ik zo toelichten)  Ze staan ook op  Bij vragen: bel de internethelpdesk op 5005

7 7

8 8 Geen lappen tekst 1. Korte teksten (mensen lezen niet, maar scannen) 2. Belangrijkste bovenin 3. Wees niet bang om tekst te schrappen

9 9 Gebruik tussenkopjes

10 10 Gebruik tussenkopjes Richtlijn 4  Verdeel een webpagina in hapklare brokken  Om de 1 of 2 alinea’s een tussenkop  Per alinea max. 6 regels en 1 onderwerp

11 11 Toegankelijke website?

12 12 Teksten zijn veel te moeilijk

13 13 Hou het simpel Richtlijnen 5 en 6  Korte zinnen, maximaal 12 à 14 woorden  Geen moeilijke en overbodige woorden  Actieve zinnen: liever ‘Een aannemer gaat de straat verbouwen’ dan ‘De straat wordt verbouwd’

14 14 Kopieren via Kladblok (nr. 7)

15 15 Tussenkoppen (nr. 8)  Duidelijke koppen en paginatitel  Concrete woorden (geen Inleiding of Praktische informatie)  Koppenstructuur: nodig voor zoekmachines en blinden met voorleesapparaat

16 16 Kopstructuur

17 17 Paginatitel in Typo3: kop 1

18 18 Hoofdkop op een pagina: kop 2

19 19 Subkopjes via de editor

20 20 Tekst markeren (nr. 9)  Als je iets wilt markeren, maak er dan een kopje van  Vet, cursief en onderstreept niet gebruiken  Die knoppen vind je dus ook niet in de editor

21 21 Links maken (nr. 10)  Korte betekenisvolle links:  Fout: Wilt u online een vergunning aanvragen, klik hierklik hier  Goed: U kunt uw vergunning online aanvragenvergunning online aanvragen  Link naar mailadres: adres uitschrijven: “Mail naar  Schrijf namen van websites voluit:

22 22 Linktitels (nr. 11)  Linktitel beschrijft wat er gebeurt als je op een link klikt  Gaat automatisch, varieert per linktype

23 23 Downloads (nr. 12)  Downloads in PDF (geen Word of Excel)  Geef het bestand een zinvolle naam vóór het uploaden; (niet _BOA_onderzoek27_versie3.4_comm.LvdK) Noem het soort bestand en tussen haakjes de omvang erna:

24 24 Afbeeldingen (nr. 13)  Verklein een afbeelding voor je hem uploadt (1 MB)  Vul bij Alternatieve label in wat er op de foto staat  Als de afbeelding ook een link is, vul dan ook de Titel in

25 25 Opsomming: via de editor (nr. 14)

26 26 Witregels (nr. 15)

27 27 Witregel: apart element

28 28 Witregel

29 29 Puntjes op de i (nrs )  Waak voor verouderde informatie (check regelmatig)  Gebruik u ipv je op de website  Contactgegevens: zo algemeen mogelijk (grootste kans op actuele gegevens)

30 30 Metadata ivm zoekmachines (19)

31 31 Metadata ivm zoekmachines

32 32 Meer weten?  Bel de internethelpdesk: 5005  Mail naar  Bel Kaspar als zij er niet uitkomen: 5167  


Download ppt "Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?"

Verwante presentaties


Ads door Google