De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DMK – week 2. Onderwerpen week 3 deel 2 Tio Persona’s Wat is een persona? Wat is het doel? Hoe pas ik een persona toe? Digitale marketingtoepassingen:

Verwante presentaties


Presentatie over: "DMK – week 2. Onderwerpen week 3 deel 2 Tio Persona’s Wat is een persona? Wat is het doel? Hoe pas ik een persona toe? Digitale marketingtoepassingen:"— Transcript van de presentatie:

1 DMK – week 2

2 Onderwerpen week 3 deel 2 Tio Persona’s Wat is een persona? Wat is het doel? Hoe pas ik een persona toe? Digitale marketingtoepassingen: zoekmachines Search Engine Marketing Search Engine optimalisatie (organisch) Search Engine Advertising (betaald) Google Adwords/Adsense/Displayadvertising Hulpbronnen van Google, zoals Insights en keyword generator Minor Digital Marketing

3 Persona Tio Personaonderzoek is geschikt voor digital research naar target audiences Minor Digital Marketing Zie ook Persona Archetype Persona’s zijn niet bestaande figuren, archetypes, waar we allerlei eigenschappen aan toe kennen om de klant beter te leren kennen. Eigenlijk zijn het op maat gemaakte klantprofielen om de kennis over doelgroepen inzichtelijk te maken. Het is een simpel, maar zeer krachtig middel om organisaties klantgerichter te maken. Persona’s zorgen ervoor dat het begrip ‘klant’ beter te begrijpen is. ze geven heel concreet aan hoe je klanten moet benaderen.

4 Persona Tio Voorbeeld uit scriptie student Margot van gelederen, Tio Amsterdam. Zelf ontwikkelde persona in haar personaonderzoek Minor Digital Marketing

5 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Marketing SEM Search Engine Optimization SEO Search Engine Advertising SEA Search Engine Positioning SEP We kijken eerst naar Google Search Engine Result Page

6 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Google Search Engine Result Page de aparte 'information silos', de verschillende 'verticale' zoekmachines van Google, worden geïntegreerd in de 'hoofd' zoekmachine van Google. Bron: dutchcowboys Goede SEO zorgt voor indexatie in verschillende databases.databases Universal Search keywords SEA adwords Organic results

7 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Google Search Engine Result Page special links met google zorgen voor nog meer resultaat: Google+ Google maps, Youtube, Google street view…… Universal Search

8 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing

9 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing 10 feiten over zoekmachinemarketing 1.Google wereldwijd marktleider (84% marktaandeel); 2.Google in Nederland grootste met ongeveer 95%; 3.Zoeken is een ongestructureerde markt: niet alles bekend over manie van indexeren; 4.Social media beïnvloeden de ranking; 5.SEM is een deel onbetaald > organisch > SEO 6.SEM is een deel betaald > adwords > SEA 7.SEM is direct meetbaar, goed te analyseren en te sturen; 8.SEM houdt verband met de indexering en de content van een site; 9.SEP is de vermelding en de positie in de zoekmachine. Steeds vaker meervoudige resultaten uit Google databases als Google +; 10.Onbetaalde SEM heet organic of natural search en SEO is been van de belangrijke factoren voor conversie online.

10 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Optimisation richt zich op het verkrijgen van een hogere ranking bij bepaalde keyword resultaten. Hoofdregels SEO zorg voor relevante content op de website, kopieer geen content; maak een site met een duidelijke snelle hiërarchische structuur; plaats scripts zoals Javascript zo veel mogelijk in externe bestanden; gebruik een sitemap die actueel wordt gehouden, Google biedt hiervoor gratis tools in de Webmasterhulp van Google; zorg ervoor dat de meta-tags, zoals en ALT-attributen (bij afbeeldingen)relevant, beschrijvend en nauwkeurig zijn; De meta-tags keywords en description zijn voor Google niet noodzakelijk.

11 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Hoofdregels SEO zorg voor relevante links naar de site die van hoge waarde zijn; dit zijn de inlinks van sites die ook een goede ranking kennen. wees relevant en slim aanwezig in andere toepassingen van Google zoals het vermelden van jouw locatie op Google Plus en gebruiken van Google Shopping. gebruik zoveel mogelijk kernwoorden op de website waar gebruikers daadwerkelijk naar zoeken in de zoekmachines en update de site regelmatig. Kernwoorden worden ook keywords genoemd. houd het aantal links op een pagina enigszins beperkt (maximaal 100) en koop niet te veel links naar de site.

12 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing SEO en consumentengedrag 98 % Nederlands internetters gebruikt regelmatig een zoekmachine; 85% oriënteert zich via het web voor een aankoop; Beoordelingen op sociale media spelen een steeds grotere rol; 90 % kijkt niet verder dan de top 20 van de zoekresultaten; De top 5 zijn resultaten “boven de vouw” en zijn de belangrijkste bij SEO; Bij mobile (klein scherm) is de top 5 van levensbelang!; Verwachting dat vanaf 2015 mobile search groter is dan desktop serach; Jongeren zien de top 10 resultaten als A-merk en dat maakt SEP belangrijk voor de online merkbeleving; 77% bezoekt een site via het web, waarvan de meesten via een zoekmachine; Men zoekt meestal met 2 a 3 keywords en zelden met 1; Social search groeit > google laat social activity steeds meer een rol spelen bij SEO; Google + linking heeft een streepje voor…….

13 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing

14 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing SEOanalyse door Google Google en andere zoekmachines geven mogelijkheden om de posities (SEP) en de geïndexeerde content te analyseren: Link; Site; Viral site; Info; Filetype; Zie pagina 344 in H 10.

15 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Do in SEO 1.Content die de keywords naar voren brengt; zie pagina 346 in H Structuur van de site maakt indexering gemakkelijk; zie pagina 348 in H 10 3.Links op de site en voornamelijk naar andere sites geven meer waarde en populariteit;

16 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Don’t in SEO 1.Gebruik geen frames, flash; 2.Koop geen hoeveelheden inlinks want linksfarming geeft Google een penalty voor; 3.Hoog tempo optimalisatie vinden ze ook niet leuk; 4.Rommelig, onoverzichtelijk en veel onderdelen maakt het moeilijk voor een SE om te indexeren; 5.Gebruik geen domeinnamen die niet relevant zijn voor de content; 6.Geen cloacking: dubbele content op websites; 7.Gebruik geen software om je site bij veel sites aan te melden: dat wordt gezien als spam; 8.Gebruik geen CMS dat niet indexeerbaar is.

17 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Betaalde vorm van SEM Adwords Adsense/display marketing

18 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Redenen voor SEA kunnen zijn: kortlopende acties of productintroductie; de website is net gelanceerd en is nog niet geïndexeerd voor natural search; er is een duidelijke strategie op het gebied van Cost Per Click; er is met SEO te veel concurrentie binnen de topposities; er zijn goedkope en bij voorkeur unieke termen die direct tot de organisatie of het product leiden.

19 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA

20 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Pay per click PPC Pay per view PPV Pay per mille PPM Cost per click CPC Cost per view CPV Cost per mille CPM Kijk voor opzetten SEAcampagne op bijvoorbeeld de volgende pagina’s en in het boek op pagina 10.5 en verder.

21 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search Engine Advertising SEA Eigen statistieken dashboard Surf naar https://support.google.com/adwords/answer/ ?hl=nl https://support.google.com/adwords/answer/ ?hl=nl

22 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Do voor optimalisatie van SEA onder andere: Link advertentie aan relevante keywords Geen spamtermen of merknamen gebruiken; Actieve schrijfstijl; Variatie in de advertentie(teksten) Wees concrete en geef een Call to Action; Zorg voor herkenning; Gebruik Dynamic Keyword insertion; Gebruik keywordplanner onder andere https://adwords.google.com/KeywordPlan ner; https://adwords.google.com/KeywordPlan ner Time de display op relevante tijden voor je publiek; a/b en/of multivariate testing Zie ook pagina 354 HOM Don’t voor optimalisatie van SEA onder andere: Link niet aan totaal andere keywords dan je boodschap; Advertenties en campagnes niet bijstellen of laten verouderen; Geen landing pages gekoppeld aan advertentie; Homepage is geen landing page; Geen scheiding maken tussen mensen die kopen en oriënteren; Te brede focus en doelgroepen; Te veel budget voor SEA en te weinig voor SEO Zie ook pagina 354 HOM

23 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Tips voor betere landing pages Landing page is de pagina waar men na CT binnenkomt. Gebruik altijd verschillende advertenties en landing pages; Maak visueel het doel duidelijk; Geef logo ter vertrouwen; Keurmerk versterkt vertrouwen; Geef concrete conversiedoelen; Weinig keuze: herkenning, overtuiging, call to action; Thema uit de advertentie is het thema op de landing page en niets anders; Op de landing page gegevens zo eenvoudig mogelijk opvragen; Maak een heldere belofte over afhandeling, prijs levering (en kom die na); Geef veel beleving door middel van beeldmateriaal, reviews en andere social proof met behulp van en linking met sociale media; Zie ook pagina 355 HOM

24 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Search engine Positioning (SEP) Eerste 5 posities van organic results worden bekeken; Eerste drie van SEA; Men selecteert op variatie in informatieaanbod. Google betrekt steeds meer bronnen bij de weergave. Meer en gevarieerd is betrouwbaar; Concrete informatie; Social proof en linking; Zie ook pagina 356 HOM

25 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing 5 R model Retentie: geen directe conversie, zorg voor terugkeer; Relevantie: relevante content bij de keywords, juist getimede display en aansluitende content op de landing page; Reactie en Rendement; sterke en concrete call to action Rich: optimaal afstemmen van resultaten op de zoekopdracht in de zoekmachine. Rijke content op de pagina in de vorm van tekst, beeldmateriaal en support aan de bezoeker. Zie ook pagina 357 HOM

26 Search Engine Marketing Tio Minor Digital Marketing Tot slot. You are not alone. Bezoek deze pagina’s eens. Google ondersteunt met vele hulpmiddelen en adviezen. Ook ander zoekmachines helpen je verder…… https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl&pli=1 https://support.google.com/webmasters/?hl=nl#topic=


Download ppt "DMK – week 2. Onderwerpen week 3 deel 2 Tio Persona’s Wat is een persona? Wat is het doel? Hoe pas ik een persona toe? Digitale marketingtoepassingen:"

Verwante presentaties


Ads door Google