De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zelfroosteren De Business Case De proef op de som.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zelfroosteren De Business Case De proef op de som."— Transcript van de presentatie:

1 Zelfroosteren De Business Case De proef op de som

2 Ontvangst Hartelijk welkom…

3 Agenda uur Ontvangst uur Introductie door Gerardo Garcia, Adjunct Directeur 'Vlietkinderen' uur Belevenissen van Annemarie Nederpel, locatiehoofd SRK - 'Luchtkasteel' uur De Proef op de Markt; Raymond van Hensbergen en Peter van Zijl uur Korte pauze uur De Kwis uur De Business Cases door Stef Driessen, Senior Adviseur 'Brandheuvels’ uur Wrap Up uur Afsluitende netwerkborrel

4 Introductie Door Gerardo Garcia Aanleiding Motieven voor deelname – Verantwoordelijkheden laag – Kostenbesparing Proces Resultaten Vervolg

5 Belevenissen Door Annemarie Nederpel De aftrap Afspraken De gunfactor Vertrouwen creëren Omgaan met weerstand De winst Hoe verloopt het nu? Henry Mintzberg: “Bijna iedere implementatiefout is het gevolg van disconnectie tussen de formulering en de implementatie.”  Richting bepalen in de vergaderzaal…  Actie ondernemen op de werkvloer?

6 De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen

7

8 De kinderopvang – U – hebt slechts twee problemen BatenKosten

9 De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen  Maximaliseren inspraak medewerkers  Kosten verlaging  Beheersbaar maken regelgeving  Inspelen op marktveranderingen  Oplossend vermogen van mensen en teams verbeteren  Optimaliseren van bezetting  Rust in (aanpak van) de roosters  Samen antwoord bieden op individuele roosterwensen  Verbeteren balans werk / privé  Productiviteitsverbetering  Meetbaarheid & rapportages  Positionering van aantrekkelijk werkgeverschap  Vergroten wervingskracht  Vergroten medewerkertevredenheid  Daling verzuim  Verbondenheid & flexibilisering  Versterken samenwerking, communicatie en collegialiteit  Goed werkGEVERschap, maar ook goed werkNEMERschap  …... Kosten & Baten zijn een resultaat Ingegeven door….. : (niet uitputtende lijst …)

10 De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen Kosten & Baten zijn een resultaat Ingegeven door drie kernproblemen  Flexibilisering  Proces optimalisatie  Cultuur & oplossend vermogen Mensenwerk De Wat & Hoe vraag Echt iets DOEN?

11 De Proef op de Markt Door Peter van Zijl & Raymond van Hensbergen Roosteren raakt de gehele organisatie Het ‘dwingt’ alle lagen van de organisatie om – na te denken; en – in beweging te komen WAT? – Werken aan Baten & Kosten HOE? – Een organisatieontwikkeling gericht op gedrag van mensen – Gestructureerd, geborgd, gekoppeld aan ‘de waan van de dag’

12 Pauze Koffie / Thee

13 Kwis - time Met de deelnemers speelden met hun smartphone live mee met de kwis Powered by Succes!

14 De Business Case Door Stef Driessen De echte gegevens – Stef Driessen – Kritische succesfactoren – Vorm & Aanpak – Kosten en baten – zowel hard als zacht en korte termijn als lange termijn

15 Kritische Succesfactoren Gedragen door het management: – Helder beeld van de reden waarom (visie) – …..van de te halen doelen – welke probleemgebieden? – ….wie de roosterstok oppakt  Kapstok Bevoegdheden voor de inzet van de werkers Beginnen waar de positieve energie is Meten & Communiceren van de successen De werkers doen zelf de verandering De Business Case Door Stef Driessen

16 Aanpakken Veranderen is anders DOEN, anders gedragen Gestructureerd – met een onderwerp en verhaal Begin direct met de borging in de organisatie Ongeacht centrale of decentrale planning Begin de verandering waar de positieve energie is (de rest komt er vanzelf achteraan) Veranderen is een (organisch) groeiproces NOGMAALS: Veranderen is anders DOEN De Business Case Door Stef Driessen

17 De Opbrengst Grotere binding met de organisatie Flexibeler opstelling mensen Eerlijk rooster Andere (kleinere?) rol roosteraars/planners Efficiëntere inzet van personeel Stabieler rooster (minder wijzigingen) Quick Wins primair proces Daling ziekte verzuim (kort en lang) Flexibiliteit van de organisatie Daling verloop De Business Case Door Stef Driessen  Flexibilisering  Proces optimalisatie  Cultuur &  oplossend vermogen

18 Kosten(patroon) Projectkosten: – Uren van werkers t.b.v. het veranderen – Begeleiding Brandheuvels Structurele kosten: – Tijd voor validatieteam – Tijd voor werkers t.b.v. het roosteren – Centrale ondersteuning De Business Case Door Stef Driessen

19 Cijfers 500 personen in het rooster (0,5 FTE), 50 locaties, 3 regio’s Verzuim van 9,5% naar 5% in 12 maanden = 6,5 FTE Efficiëntie: 15 minuten per medewerker per week = 3,5 FTE Verloop van 10% naar 5% in 12 maanden = 12,5 FTE Roosteraars: 100 uur naar 10 uur per week = 2,5 FTE Totaal directe personeelskosten: 25 FTE = 10% besparing Projectkosten Brandheuvels bandbreedte Euro 60 – 130/med Projectkosten intern 3 – 6 uren/medewerker Structurele kosten intern 4 – 6 uren/medewerker Structurele opbrengsten 5 – 10% = FTE x loonsom De Business Case Door Stef Driessen

20

21 Wrap Up Wat hebben wij gezien Wat heeft u gehoord Bijdragen aan ontwikkeling  2020? – Organisatie – Mens – IT Het kan echt – in twee stappen Wanneer komt u Rayen tegen? Wie is Rayen?

22 De Business Case ‘klopt’ Harde en zachte opbrengsten zijn groter dan de ‘kosten’. Vrijblijvende afspraak Een afspraak is makkelijk gemaakt - Bij onze persoonlijke kennismaking overhandigen wij u het boek: YES! Een crisis – door Marc Lamers (voormalig bondscoach dames hockey)

23 Afsluiting Zeer bedankt voor uw komst En voor uw aandacht Een hapje en een drankje!

24 Contactgegevens Raymond van Hensbergen E T 06 – Graag tot ziens!


Download ppt "Zelfroosteren De Business Case De proef op de som."

Verwante presentaties


Ads door Google