De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Effectief communiceren. Communicatie het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de andere Vormen Verbaal Non-verbaal Mondeling Schriftelijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Effectief communiceren. Communicatie het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de andere Vormen Verbaal Non-verbaal Mondeling Schriftelijk."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Effectief communiceren

2 Communicatie het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de andere Vormen Verbaal Non-verbaal Mondeling Schriftelijk

3 Informatie naar de hersenen Zien85% Horen10% Ruiken Proeven5% Voelen }

4 Aspecten van lichaamstaal Houding Gebaren Gezicht Ogen Toon van de stem Fysieke afstand

5 Misverstanden en verwarring communicatie is pas geslaagd als de betrokken informatie correct is overgekomen en de ontvanger op de beoogde manier reageert Zender A Wat A onbedoeld communiceert Wat A bedoelt te communiceren Wat B ook zou kunnen waarnemen Wat B feitelijk waarneemt Vervormingshoek: misverstand, verwarring

6 Kwaliteit van communicatie wordt bepaald door de kwaliteit van de waarneming Drie mechanismen die onze waarneming vertekenen: Selectieve perceptie Cognitieve dissonantie Bij voorbaat distantiëren

7 Selectieve waarneming (Ansoff, 1990) Data Informatie Perceptie We nemen geen signalen waar die irrelevant lijken voor de probleem- definitie We onderdrukken signalen die niet passen bij ons waarden systeem We vertragen of belemmeren signalen die onze machtsbasis zouden kunnen beïnvloeden Observatie- filter Mentaliteits- filter Machts- filter Actie Omgeving

8 Kennis Vaardig- heden Houding Kennis Vaardig- heden Houding INHOUDSNIVEAU: waarover gaat het? PROCEDUREEL NIVEAU: hoe aangepakt? RELATIE NIVEAU: in wat voor relatie? Contact met de klant: inhoud en relatie

9 Effectief communiceren Realiseer je dat je gesprekspartner kan beschikken over een normkastje dat verschilt van het jouwe Kruip in de huid van de gesprekspartner Gebruik de techniek van Luisteren, Samenvatten, Doorvragen Stel op de juiste momenten gesloten of open vragen Stuur actief door tweezijdig te communiceren Benut naast de verbale ook de non-verbale signalen in een gesprek

10 Woorden Lichaamstaal Duidelijk Onduidelijk Negatief Niet positief Onduidelijk Duidelijk Niet positief Positief negatief positief negatief Verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen


Download ppt "Workshop Effectief communiceren. Communicatie het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de andere Vormen Verbaal Non-verbaal Mondeling Schriftelijk."

Verwante presentaties


Ads door Google