De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken

Verwante presentaties


Presentatie over: "LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken"— Transcript van de presentatie:

1 LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken

2 Opzet Waarom dit onderzoek? Eerste blok: hoe is de situatie? Wie zijn jullie, welke opleiding heb je, wat voor werk doe je, wat levert het aan inkomsten op en kun je er van rondkomen? Tweede blok: wat ga je eraan doen? Wat moet je doen om veranderingen het hoofd te bieden, ben je ondernemend, waarvoor wil je ondersteuning en van wie (niet)? LKCA, IJdens & Vinken 2014

3 Waarom dit onderzoek? Zicht op veranderingen in werk, arbeidsmarkt, sociaaleconomische positie van docenten in buitenschoolse cultuureducatie en artistiek begeleiders, wijze waarop zij met deze veranderingen omgaan en op behoefte aan ondersteuning hierbij. LKCA m.m.v. Kunstconnectie, FNV Kiem, Adecco Kunsteducatie Tweejaarlijkse peiling Pilot juni 2014 onder 170 professionals om vragen te testen In 2015 grootschaliger, meer respons, doe mee! LKCA, IJdens & Vinken 2014

4 Wie zijn jullie? Leeftijdsverdeling in % (gemiddeld 47 jaar) 63% LKCA, IJdens & Vinken 2014

5 92% HBO- kunstvakopleiding gemiddeld 2,8 opleidingen gemiddeld 8,6 (!) jaar studie/nascholing Welke opleiding heb je? LKCA, IJdens & Vinken 2014

6 HBO-opleiding tot … docent: 2/3 begeleider: 1/3 kunstenaar: 2/3 vooral muziek LKCA, IJdens & Vinken 2014

7 Wat voor werk doe je? 4/10 uitsluitend freelance / zzp’er LKCA, IJdens & Vinken 2014

8 Waar haal je je inkomsten vandaan? Bij elkaar gemiddeld € bruto per maand LKCA, IJdens & Vinken 2014

9 Kun je er van rondkomen? Rondkomen van het werk als docent/begeleider

10 Moet je iets doen om met redelijk succes door te gaan? 23% Nee, gaat vanzelf, hoef ik niets bijzonders voor te doen 77% Ja, gaat niet vanzelf, moet ik wel iets voor doen Wat dan? Open vraag Veel genoemd - Zelf actief leerlingen werven - Zakelijker worden - Me als ondernemer opstellen - Mezelf profileren en promoten Weinig genoemd - Inhoudelijk verdiepen - Vakkennis breder inzetten - Goed werk afleveren - Klanten tevreden houden - Samenwerken met collega’s LKCA, IJdens & Vinken 2014

11 Ben je ondernemend? bijna zes op de tien wil zich bijscholen in ondernemersvaardigheden

12 Waarvoor wil je ondersteuning?

13 Van wie wil je ondersteuning en van wie niet? LKCA, IJdens & Vinken 2014

14 Tot slot De modale buitenschoolse kunstdocent en artistiek begeleider is een vrouw van middelbare leeftijd met een brede werkkring, een hoge opleiding en een laag inkomen. Om veranderingen in de omgeving het hoofd te kunnen bieden wordt ondersteuning gevraagd bij klantenwerving, promotie en jezelf presenteren. Twijfel over wat men doet of hoe men dat doet is bijna afwezig. Er moeten gewoon meer klanten komen. Vooral het kunstvakonderwijs*, Centra voor de Kunsten en collega’s kunnen hierbij behulpzaam zijn. Meer uitkomsten in de LKCA-publicatie Zicht op actieve cultuurparticipatie, januari *? LKCA, IJdens & Vinken 2014


Download ppt "LKCA-onderzoek buitenschoolse kunstdocenten en artistiek begeleiders Teunis IJdens Henk Vinken"

Verwante presentaties


Ads door Google