De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University."— Transcript van de presentatie:

1 Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University of Technology

2 Achtergrond: sociale media in het VO Weinig systematische informatie over intensiteit van gebruik door docenten in het VO Onderzoek naar effecten: uiteenlopende resultaten Zelfgestuurd leren en sociale media: gaat dit samen? PAGE 1

3 Onderzoeksdesign: licht in het donker Aselecte steekproef van VO docenten van 6 DigiSchool vakcommunities op Internet (response rate: 20,3%) Wiskunde, natuurkunde, economie, geschiedenis, Engels, Nederlands PAGE 2

4 Licht in het donker: wat gebeurt er? Gebruik sociale media: 49,8% Alleen YouTube: 21% YouTube + (Facebook/Twitter/WhatsApp): 29% PAGE 3

5 Bevordert zelfgestuurd leren sociale media gebruik? Docenten die meer mogelijkheden voor zelfgestuurd leren in de de klas aanbieden gebruiken vaker sociale media voor het lesgeven (ook na controle van andere factoren van invloed) Vertrouwdheid met zelfgestuurd leren neemt barriere weg PAGE 4

6 Bevorderen zelfgestuurd leren door sociale media? Docenten gebruiken sociale media weinig om mogelijkheden voor zelfgestuurd leren aan te bieden Docenten die alleen YouTube gebruiken, bieden ermee zeer weinig mogelijkheden voor zelfgestuurd leren Hoewel sociale media en zelfgestuurd leren populair zijn, gaan deze twee elementen (nog) niet hand in hand PAGE 5

7 Wat levert het op? Docenten die meer mogelijkheden voor zelfgestuurd leren via sociale media aanbieden hebben (na controle van andere factoren van invloed) geen betere of slechtere relatie met hun leerlingen Zoeken we naar een effect van iets wat (nog) nauwelijks bestaat? PAGE 6

8 Take away messages 1.Schoolbestuurders/-leiders die sociale media gebruik willen bevorderen, kunnen docenten met zelfgestuurd leren vertrouwd maken 2.Schoolbestuurders kunnen niet verwachten dat sociale media gebruik vanzelf hand in hand gaat met zelfgestuurd leren; dit kan je beter plannen 3.Docenten die sociale media willen gebruiken, kunnen zich op meer dan alleen YouTube richten PAGE 7

9 Sociale media & zelfgestuurd leren Meer info: rapport op Meer info: Meer info: meet & greet Uwe Matzat in het foyer PAGE 8


Download ppt "Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University."

Verwante presentaties


Ads door Google