De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning."— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning

2 Overzicht Inleiding Karakteristiek klas 3 havo en vwo Criteria voor leerlijnen klas 3 Doorlopende leerlijnen vanuit de onderbouw Scenario’s in klas 3 Voorkennis Nina Bouwstenen voor een leerlijn Aan de slag Discussie

3 Karakteristiek Klas 3 Onderbouw klas 1 t/m 3 Schakeljaar tussen onderbouw en bovenbouw Oriëntatiejaar Voorportaal van de tweede fase Middenbouw klas 3 en 4, oriëntatiefase Profielkeuzejaar Afbuigers, doorstromers en “wikkers en wegers” Invulling in het derde jaar wordt vooral bepaald door schoolbeleid in de onderbouw en de keuzes van de school. Vernieuwingscommissies betrekken derde leerjaar bij de vernieuwing van het onderwijs in de vakken. snelle peiling deelnemers

4 Doorlopende leerlijnen vanuit onderbouw Leergebied Mens en natuur Scenario 1, 2, 3 of 4 Globale kerndoelen en uitwerkingen Verschillen tussen scholen en leerlingen aan het eind van klas 2

5 Scenario’s in klas Vakken natuurkunde, scheikunde biologie Vakken en projecten PPO N&G en N&T Leergebied binask mono- en multidisciplinaire modules Competentie- gericht

6 Criteria leerlijnen klas 3 Kennis maken met natuurkunde –cc-benadering –concepten, contexten –centrale ideeën –formaliserende karakter –experimentele karakter Doorlopende leerlijnen –Aansluiten op onderbouw –Voorkennis Nina –Stimuleren bewust keuzegedrag Samenhang –Beeld verwevenheid disciplines –Natuurw. vaardigheden –Mogelijkheden voor samenhangend onderwijs Stimuleren keuze N-profiel –Verschillende interesses aanspreken –Kennismaken met beroepen en werkomgevingen –Ruimte voor moderne toepassingen en actueel onderzoek –Inspirerende rol leraar –Technisch ontwerpen Onderscheid havo en vwo Toetsing, afsluiting en beoordeling –Verschillende vormen aanbieden Peiling deelnemers

7 Voorkennis Nina Havo Domein B Beeld en geluidstechniek Domein C Beweging en energie Domein D Materialen Domein E Aarde en heelal Domein G Meten en regelen Domein H Natuurkunde en technologie Vwo Domein B Communicatie Domein C Beweging en wisselwerking Domein D Lading en veld Domein E Straling en materie Domein G Meten en regelen Domein H Natuurwetten

8 Elementen voor een leerlijn klas 3 Voorbeeldmatig: Module Praktische Profiel Oriëntatie (20slu) NG Het lijk in de kast NT Wateroverlast Blokken Salvoo-project Radioactiviteit-project SOUL-project Startmodule Technisch Ontwerpen Modules domeinen monovakken of vakoverstijgend (Methode ?) Modules / practicum vakoverstijgende vaardighedenlijn natuurwetenschappen Keuzebegeleidinglessen i.s.m. decanaat Mini-lessen leerlingen uit N- profiel Gastlessen ingenieurs, astronomen etc. Vakoverstijgende projecten Vakoverstijgende werkweek Snuffelstage in bedrijf in de regio

9 Project Radioactiviteit gericht op: eindonderwijs voor alle leerlingen maatschappelijke aspecten van straling maakt gebruik van stralingspracticum UU geïntegreerd project na-sk-wi in 3x3+1 lesuren (10 lessen) plus: 1 toetsuur ontwikkeld: Sancta Maria, Haarlem

10 SOUL-project (Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen, Leren) samen onderzoeken elkaar uitleggen aandacht voor verschijnselen leerlingbundels naast de methode NovA ontwikkeld: St. Bonifatiuscollege, Utrecht

11 SALVO (Samenhangend en Actief Leren in het Voortgezet Onderwijs) gericht op: samenhang in bètavakken, accent op wi/na verbanden grootheden doorgaande leerlijn (12 modules van klas 2 t/m klas 5) inzet electronische hulpmiddelen havo/vwo Blok 7: Formules en evenredigheden (na) Blok 8: Exponentiële verbanden (if, na, wi) per module 6-7 lessen ontwikkeld: St Bonifatiuscollege, Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad (GSR), UU, FI

12 Technisch ontwerpen Natuurkunde leren door ontwerpen: ontwerpstructuur gebruiken open karakter: creativiteit verdieping van natuurkunde-kennis startmodule in klas 3: 10 slu + wedstrijd

13 Aan de slag Flap = leerjaar 3 Overzichtskader (karakteristiek, scenario, # uren zelfstandig/vakcontacttijd) Vellen met achtergrond informatie (criteria, voorkennis, bouwstenen) Opdracht: maak een leerlijn voor klas 3 havo of vwo met behulp van de bouwstenen. Vakstructuur, concepten, contexten, centrale ideeën?


Download ppt "Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning."

Verwante presentaties


Ads door Google