De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maandag 1 juni 2015. KONOT Visie We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hùn toekomst waar we in onze scholen een.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maandag 1 juni 2015. KONOT Visie We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hùn toekomst waar we in onze scholen een."— Transcript van de presentatie:

1 Maandag 1 juni 2015

2

3 KONOT Visie We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hùn toekomst waar we in onze scholen een brede basis voor leggen. We richten ons hierbij op hun intellectuele, praktische, sociaal-emotionele en creatieve talenten. We stimuleren onze leerlingen om zich, vanuit verwondering voor de wereld en met oog voor de ander, tot een stevige persoonlijkheid te ontwikkelen; vol vertrouwen en ontdekkend de toekomst tegemoet. Toekomstgericht onderwijs vraagt daarom om maatwerk, het benutten van de verschillende talenten van kinderen, meer ontdekkend, onderzoekend leren, een breed curriculum met aandacht voor 21e eeuwse vaardigheden.

4 Visie OG De Thij Binnen onderwijsgemeenschap de Thij vinden wij het belangrijk dat iedereen betrokken is bij de ontwikkeling van leerlingen. Er is een basis van veiligheid, respect en vertrouwen. Leerlingen gaan met plezier naar school toe. Wij staan voor uitdagend en betekenisvol onderwijs, waardoor leerlingen hun talenten maximaal zullen ontdekken en ontwikkelen. Onze ambitie om leerlingen te vormen tot initiatiefrijke, verantwoordelijke en zelfstandige jongeren die voorbereid zijn op de samenleving in de 21e eeuw.”

5 De Wendakker Vol vertrouwen samen in ontwikkeling

6 Kerndoelen - Nederlandse taal - Rekenen en wiskunde - Engelse taal - Oriëntatie op jezelf en de wereld aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschapsvorming, verkeer en staatsinrichting wetenschap en techniek - Bewegingsonderwijs - Kunstzinnige oriëntatie muziek, tekenen, handvaardigheid

7 Kunstzinnige oriëntatie filmpje

8 Visie Cultuureducatie Leren, creëren en inspireren Structuur waar nodig, ruimte waar mogelijk

9 engels rekenen taal spelling begrijpend lezen aardrijkskunde lezen geschiedenis natuniek verkeer

10 engels rekenen taal spelling begrijpend lezen aardrijkskunde lezen geschiedenis natuniek verkeer passie drijfveren sociaal jezelf durven zijn verwondering creativiteit lef hebben presenteren autonomie zelfvertrouwen intuïtief

11 engels rekenen taal spelling begrijpend lezen aardrijkskunde lezen geschiedenis natuniek verkeer passie drijfveren sociaal jezelf durven zijn verwondering creativiteit lef hebben presenteren autonomie zelfvertrouwen intuïtief iets kunnen maken muziek iets kunnen doen drama dans tekenen handvaardigheid websites bouwentechniek poëzie

12 - brede ontwikkeling van kinderen bevorderen - bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling - leerproces ondersteunen (met meer probleemoplossend denken, meer creativiteit) - kinderen inspireren, motiveren en prikkelen - kinderen meer betrekken & eigenaar maken van hun leerproces - kinderen hun talenten laten ontdekken (beroepsperspectief) - meerdere intelligentiegebieden aanspreken - brug maken tussen onderwijs & samenleving (burgerschap) - kinderen bewust maken van het cultureel erfgoed - kinderen leren reflecteren & beschouwen - kinderen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst Geïntegreerd in het onderwijs zorgt het voor een effectief, creatief en vooral een inspirerend leerproces. Wat willen we met cultuureducatie ?

13

14 - kennisconstructie - samenwerken - communiceren - initiatief nemen - ICT geletterdheid - probleemoplossend denken - creativiteit - kritisch denken - zelfregulerend vermogen - sociale en culturele vaardigheden ondernemende, nieuwsgierige en onderzoekende houding Onderwijs & Vaardigheden in de 21 e eeuw

15

16 Wat willen wij op de Wendakker ? -Vormgeven aan deze 21 e eeuwse vaardigheden -Aansluiting zoeken bij de meervoudige intelligentie -Invulling geven aan het activiteitenplan

17 De praktijk

18 Kunsteducatie Erfgoed- educatieMedia-educatie Muziek Drama Audio visueel Literatuur Dans Beeldende vorming Geschiedenis Aardrijkskunde Natuur –milieu ( streek) taal Burgerschap/ maatsch. leer Krant, t.v., radio Internet Social media GSM Fotografie VOORBEELD PROJECT WATER SCHOOL-BREED Hoorspel opvoeren Handpoppenspel Poëzie album maken Doorloopverhaal Waterorgel maken Wonderryk Stakenbeek waterzuivering Vissen in de vijver ! Beekloop maken Waterrad /molen maken. Beekloop in zand Sponsorloop waterproject. Beeldverslag Interview ouder/ oma… Teaser maken voor expo Blog van ouder en klas. Gsm route lopen/ fietsen Foto rapportage n.a.v. excursie. PROCESGERICHT WERKEN Receptief Actief Reflectief Waarnemen / onderzoeken Herkennen Benoemen Waarderen Kritisch leren kijken Esthetisch leren kijken Inzicht in maakproces en doelen CULTUUUR EDUCATIE =

19 De ouder - met expertise - met een beroep - als meedenker - als begeleider Welke rol heeft u als ouder ?

20 THEMA BLOKKEN Oud Hollandse (buiten) spelen O( ud) Oldenzaal. De streek centraal Kleding Textiel industrie Oldenzaal. S prookjes sagen legenden Verre landen 7 weeknrs start-herfst herfst-kerst kerst-voorjaar 1-7 Voorjaar-mei mei-zomer groepen Excursies Onderzoeken & ontdekken Bezoek Palthehuis- beklimming toren. Waterput-pomp De hofnar Naaiatelier Textiel route Op zoek naar de Hellehond. Huttenkloas Fietsen naar koepel & kapel Reisbureau Moskee, Syrisch orthodoxe kerk Pizzeria, Chinees, wereld winkel etc. Wetenschap & Techniek Praktijk- onderzoek klei bakken ME stads-patroon Waterput-pomp Streekgerechten Weefgetouw Steek Patroon tekenen Kleding ontwerp Geveltekens maken Schimmenspel Stokpoppen GSM route Elke groep werkt 1 land uit: China, Italië, Polen,Turkije etc. Media educatie Flyers & posters Muurkranten PowerPoint Flyers & posters op doek met textielverf PowerPoint Prezi Hoorspel Flyers & posters Script schrijven Doorloopverhaal poppenkastspel Persbericht Interview-blog Adoptie project Reisgids maken Sociale vorming Samenspel Performen Catwalk training Drama Folkloristische dans Eind – presentatie Spel-circuit schoolplein EXPOSITIE MODESHOWSpeurtocht groep 1-8 BAZAAR groep 1-8 INVULLING ACTIVITEITENPLAN

21 Weeknr. Leerkracht Ouder ? Leerkracht Ouder ? LeerkrachtLeerkr. 34 nieuwsbrief ouders/ verzorgers 35 kick-off in de zitkuil door leerkrachten GROEP lln. Techniek praktische vaardigheden Oude mediaNieuwe media Soc.spel speelzaal 36 Vliegers maken knikkerbaanInterview ( groot ouders ) Opname Interview ( groot/ouders ) 37 Uitwerken op papierElastiek twisten Touw spring versjes 38 klaaropdracht: tollen makenCollage/ muurkrant PowerPoint spel - onderdelen 39 Posters ontwerpen Flyers ontwerpen/ maken 40 Ingrediënten kopen poffertjes & bellen blazen –recepten uittesten. Vliegeren & knikkerbanen uittesten Plattegrond maken op papier e/o constructiemateriaal Hinkelpotten & scorelijsten ontwerpen 41 Klaarzetten materialen bellenblazen-blikgooien -hoepelen zaklopen Ranja Poffertjes bakkenIndeling spelen maken met stoepkrijt & hinkelpotten op schoolplein Indeling scorelijsten maken & verspreiden gr. 3 t/m 8 42 SPEL CIRCUIT VOOR ALLE GROEPEN Draaiboek thema ‘spelen’groepen 3 -4 Blok 1 vrijdagmiddagprogramma

22 Onderwijs is… Meer dan kennisoverdracht alleen

23 Wij gaan vol vertrouwen… … samen in ontwikkeling !

24 Ideeën ? Mail ze naar onze cultuur coördinator: Annet Engelbertink:

25 Dank voor jullie komst ! NOG EVEN WACHTEN……OP HET SLOT-AKKOORD !

26 Dat is de kunst van het leven Maak van het leven een kunst Ach,mensen hoort dit lied. Dat ik ga declameren. Over poëzie,erfgoed en jongleren. Theater, dans, toneel Word dat niet veel te veel ? Welnee, we zingen nu. Leef meer dan I & Q Refrein……ja ! Hoe wij de toekomst zien ? Da ’s kunst voor elk wat wils. Met 21 skills Die eeuw mag je vergeten. Want leren doen we steeds M. I. dat is ons brein En ga voor je talent Of zing met het refrein ………ja !

27 De toekomst is het kind Nog puur en onbezonnen. Verwondering alom Zo zijn wij ooit begonnen. Cultuur en kunst dat voedt Het creatieve brein Denkt 4 dimensionaal En multi mediaal. Tekst: Annet Engelbertink Melodie: Dat is uit het leven gegrepen Farce Majeur. Dat is de kunst van het leven Maak van het leven een kunst


Download ppt "Maandag 1 juni 2015. KONOT Visie We stellen in ons onderwijs de talenten van onze leerlingen centraal. Het is hùn toekomst waar we in onze scholen een."

Verwante presentaties


Ads door Google