De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEDREIGING of KANS ? CRISIS WIE ZAL OVERLEVEN ??? Crisis 危机 Gevaar 危险 Kans 机会 ‘Een echt goed bedrijf gaat niet over de kop’

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEDREIGING of KANS ? CRISIS WIE ZAL OVERLEVEN ??? Crisis 危机 Gevaar 危险 Kans 机会 ‘Een echt goed bedrijf gaat niet over de kop’"— Transcript van de presentatie:

1

2 BEDREIGING of KANS ? CRISIS WIE ZAL OVERLEVEN ??? Crisis 危机 Gevaar 危险 Kans 机会 ‘Een echt goed bedrijf gaat niet over de kop’

3 Het leven is….

4

5

6

7 Baas van Google ‘Op zoek naar de beste mensen’ ‘Goeie sfeer’ ‘Fouten mogen maken’ ‘Leren door uitproberen en verbeteren’ ‘Openstaan voor creatieve ideeën’

8 ‘DIMDIM’-benadering ‘DUURZAME INZETBAARHEID MEDEWERKERS’ ‘DENKEN IN MOGELIJKHEDEN’ Kan alleen in VITALE BEDRIJVEN !!

9 Duurzame inzetbaarheid gaat om het bewerkstellingen van VITALITEIT want VITALE WERKNEMERS MAKEN SAMEN ‘n VITAAL BEDRIJF

10 Organisaties zijn MENSEN ; niet ‘human resources’ of ‘human capital’ maar HUMAN BEINGS!

11 EEN VITALE ORGANISATIE kent ACTIVEREND EN VITALISEREND PERSONEELSBELEID

12

13 1. Wat voor indruk heb je van je gezondheid op dit moment? 2. Wat betekent ‘gezond zijn’ voor jou ?

14 Gezond zijn betekent voor mij:  gelukkig zijn  niet ziek zijn  niet naar de dokter te hoeven gaan  dat ik de dingen kan doen die ik wil doen  's morgens blij op te staan  goede vrienden te hebben  dat ik me niet verveel  een doel of bestemming in het leven te hebben, of..?

15 Is je kijk op gezondheid gebaseerd op :  dingen te kunnen doen die je wilt doen ?  uit de buurt blijven van medicijnen en dokters ?  gelukkig zijn ?  of een combinatie van bovengenoemde antwoorden of op nog andere factoren zoals……..

16 VITALITEIT: wat is dat ? Hoe vitaal voel jij je? Hoe VITAAL is jouw afdeling? Hoe VITAAL is onze ORGANISATIE??

17 HUIS VAN WERKVERMOGEN

18

19 WAT IS VITALITEIT? LEVENSKRACHT (Latijns: Vita=leven. Bruisen van energie, je sterk en fit voelen Vitaal: De juiste BALANS tussen Draaglast en Draagkracht

20 Draaglast wordt gevormd door 1. functie, taken en verantwoordelijkheden 2. objectieve en subjectieve beoordeling Draagkracht is de mate waarin je in fysieke en psychische zin daadwerkelijk kunt worden belast.

21 Draaglast wordt beïnvloed door: A. de hoeveelheid taken · de fysieke e/o psychische belasting · de moeilijkheidsgraad en complexiteit · de tijdsdruk, alledaagse tegenvallers en stresssituaties B.Specifieke werkfactoren zoals bv reorganisaties of conflicten. C. Privé-factoren: privé-situatie; bepaalde gebeurtenissen

22 DRAAGKRACHT wordt beïnvloed door: * gezondheid * leefgewoonten * ontspanning * motivatie * management van tijd * zelfwaardering * persoonlijkheid * denkgewoonten * mate van assertiviteit * conflictstijl * omgaan met veranderingen * de arbeidsverhoudingen, met name managementstijl van de leidinggevende

23 Meer vitaliteit, hoe dan? Stap 1 : Zorg goed voor jezelf Stap 2: Ken je energiegevers en -vreters Stap 3: Vergroot je eigen invloed op het werk

24 Vier dimensies van vitaliteit: Hoofd Hart Lichaam Ziel

25 Vier dimensies Hoofd: persoonlijke groei en ontwikkeling. Hart: zelfbewustzijn en goede (werk-)relaties. Lichaam: balans tussen in- en ontspanning, fitheid. Ziel: betekenisvol en nuttig bezig zijn.

26 Stap 1 Zorg goed voor jezelf Dimensie 1 - Hoofd ‘Ruimte om te groeien’ Focus op je sterke kanten Verbreed je kwaliteiten Zorg voor afwisseling

27 Dimensie 2 - Hart ‘Plezier in je werk’ Zoek sociale steun Sta open voor elkaar Vier je successen

28 Dimensie 3 - Lichaam ‘Lekker fit’ Kies voor gezond Zorg voor ontspanning Bewegen geeft energie

29

30 Dimensie 4 - Ziel ‘De zin van je werk’ Maak tijd voor waarden Bepaal je doelen Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

31 Jouw vitaliteit, hoe is het daarmee? Hoe scoor jij op de vier dimensies hoofd, hart, lichaam en ziel?

32 STAP 2 KEN JE ENERGIEGEVERS EN - VRETERS Dimensie van vitaliteit Energiegever  Hoofd * Juiste hoeveelheid uitdaging * Variatie en afwisseling * Creatief en innovatief werken * Nieuwe dingen leren en doen  Hart * Goed contact met klanten (waardering, motivatie, positieve insteek en humor) * Prettige samenwerking met collega's en anderen * Teamgevoel * Inspirerende gesprekken met collega's

33 STAP 2 KEN JE ENERGIEGEVERS EN – VRETERS vervolg  Lichaam * Fysieke beweging in het werk bv. fietsen naar het werk * Buiten wandelend overleggen * Voldoende slaap hebben * Tijd nemen voor een gezonde lunch  Ziel * Resultaten zien van je werk * Mensen ondersteunen, het bevorderen van hun ontwikkeling * Het gevoel goed en nuttig bezig te zijn, iets bijdragen * Kennis en motivatie overbrengen op anderen

34 Voorbeelden van energievreters  Dimensie van vitaliteit Energievreter   Hoofd * Te complexe taken of vragen * Weinig groeimogelijkheden * Veel papierwerk * Lange vergaderingen  Hart * Weinig contact met collega's, stand-alone functie * Weinig betrokkenheid en steun vanuit de organisatie * Moeizaam contact met andere collega’s * Moeizaam contact met klanten (passiviteit, afspraken niet nakomen, moeizame communicatie, manipulatie, 'zuigen’)

35  Lichaam * Drukte om je heen als je aan het werk bent * Hoge werkdruk * Het gevoel nooit klaar te zijn (thuis doorwerken of het werk niet kunnen loslaten thuis) * Vaak geen tijd om te ontspannen of te lunchen Voorbeelden van energievreters  vervolg  Ziel * Lastige klanten * Klanten die veel aandacht en energie vragen, alleen maar spuien * Veel kritiek, weinig positieve feedback * Administratieve rompslomp

36 Stap 3: Vergroot je eigen invloed op je werk Waar heb jij invloed op? Kies je houding Invloed op gedachten en gevoel Een vitale fysieke houding Positieve ervaringen uit het verleden Helpende vragen

37 HULPBRONNEN INZETTEN Werkgerelateerde hulpbronnen: Sociale steun van collega's en leidinggevende Autonomie Feedback over prestaties Coaching door de leidinggevende Afwisseling van vaardigheden Ontplooiingsmogelijkheden Persoonlijke hulpbronnen: Eigen effectiviteit Eigenwaarde Optimisme Actieve copingstijl (hoe je met situaties omgaat )

38 Tien redenen om te investeren in vitaliteit (te gebruiken door OR bij initiatiefrecht) Minder verzuim en verloop Betere werksfeer/meer werkplezier Hoger welbevinden Betere gezondheid Betere arbeidsprestaties Grotere aantrekkingskracht Beter imago Meer baten dan kosten

39 10 succesfactoren om Vitaliteit en Arbeidsmotivatie te stimuleren PRIORITEREN Visie uitdragen: vitaliteitsbeleid hoort bij verantwoord werkgeverschap. Maak er een speerpunt van. DRAAGVLAK CREËREN Er wordt gewerkt aan bewustwording. (bijv test doen) Ga uit van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Voorbeeldgedrag wordt gevraagd en gestimuleerd.

40 Vervolg succesfactoren ORGANISATIECULTUUR BEÏNVLOEDEN De organisatie is toekomstgericht en wil preventief en pro-actief werken. Voer de dialoog om te komen tot resultaat. Maak steeds duidelijk: het gaat niet om ‘méér’ werk maar ‘anders’ werken. GOED WERKGEVERSCHAP Sturing op arbeidsmotivatie vraagt aandacht. Er wordt budget en tijd vrijgemaakt. Het levert juist positief imago op en dringt personeelstekort terug

41 Mail mij jouw adres en je krijgt elke maand een tip van mij om vitaliteit goed in te vullen!


Download ppt "BEDREIGING of KANS ? CRISIS WIE ZAL OVERLEVEN ??? Crisis 危机 Gevaar 危险 Kans 机会 ‘Een echt goed bedrijf gaat niet over de kop’"

Verwante presentaties


Ads door Google