De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Film MODERNE TIJD EERSTE HELFT 20 E EEUW Maaike van de Gevel Versie 12/2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Film MODERNE TIJD EERSTE HELFT 20 E EEUW Maaike van de Gevel Versie 12/2014."— Transcript van de presentatie:

1 Film MODERNE TIJD EERSTE HELFT 20 E EEUW Maaike van de Gevel Versie 12/2014

2  In de tijd dat de film opkwam, kwamen de meeste arbeiders niet verder dan zo’n 30 km van hun huis. De komst van de film liet hun kennis maken met een grotere wereld dan het eigen dorp of stad.

3 Filmgenres  fictie (verzonnen)  non-fictie (waar gebeurd)  Fictie: musicalfilm, comedy, thriller, actiefilm, western, sciencefiction, animatie, oorlog, romantische film, slapstick, artmovie etc.  non-fictie: documentaires, reportages

4 Shot Fullshot: figuur in de omgeving Mediumshot: bovenlichaam Close-up: gezicht Detailshot: mond, oog, hand, etc.

5 Cameravoering Hoe verteld de regisseur het verhaal?  van bovenaf: vogelperspectief  van onderaf: kikvorsperspectief  kan je personages groter/kleiner laten lijken  vogelperspectief biedt overzicht over de scene  een close-up laat je meer meeleven met een personage  Wanneer de camera over de schouder van een acteur meekijkt, wordt je als kijker sterker bij de scene betrokken.

6 Montage  = manier waarop je de verschillende filmbeelden achter elkaar plaatst  de kunst is om de verschillende shots zo te monteren dat ze een sterkere betekenis krijgen  doorlopende tijdlijn / chronologische montage  flashbacks: je ziet wat er in het verleden gebeurde  flashforwards: blik in de toekomst  special effects: bepaalde sfeer/spanning oproepen in bijv. sciencefiction of thriller  eindmontage: toevoegen van geluid, filmmuziek, animaties, voice over (vertelstem)  (7min)http://www.youtube.com/watch?v=NG0V7EVFZt4 Alfred Hitchcock explains about CUTTING; Psycho, 1960

7 Lev Kuleschov-effect ca Door filmbeelden op een bepaalde manier te monteren, kan het publiek sterk beïnvloed worden. Afhankelijk van de associatie wordt de gelaatsuitdrukking door het publiek anders geïnterpreteerd.

8 ‘Trappenscène’ uit Pantserkruiser Pot emkin Sergej Eisenstein (1920)  Rusland; film met politieke betekenis; Eisenstein steunt Russische Revolutie  attractiemontage  Hoe komt het dat de toeschouwer zich niet identificeert met het leger, maar wel met de massa?  Eisenstein streefde bij de montage van opeenvolgende shots naar inhoudelijke en beeldende tegenstellingen tussen die shots. Noem twee beeldende tegenstellingen en twee inhoudelijke tegenstellingen.  (trappenscène)

9 Voorgeschiedenis van de film Eadweard Muybridge  cinematografie heeft zich vanuit de fotografie ontwikkeld  filmprojector: minimaal 24 beeldjes per seconde voor een vloeiende beweging  Muybridge: fotograferen van bewegingen als onderzoek. Komen alle vier de hoeven van een paard in galop gelijktijdig los van de grond? 1878 galopperend paard: (Muybridge’s onderzoek naar beweging, 3min.)http://www.youtube.com/watch?v=FYKZif9ooxs (15 sec.)http://www.youtube.com/watch?v=IEqccPhsqgA

10 Gebroeders Lumière in 1895 Oorsprong van de film Leven op straat: waardevolle historische documenten Arbeiders die een fabriek verlieten (10 min)http://www.youtube.com/watch?v=JGugm8Dzmuc 2.15 arbeiders verlaten fabriek e comedy o 1 e horror movie: trein die diagonaal het beeld binnenkomt Per toeval ontdekt: achterstevoren afdraaien; schokte ‘t publiek

11 Stomme film - Geluidsfilm  nog niet mogelijk geluid op te nemen gelijktijdig  tussentitels  passende live muziek  vanaf 1927 stomme film verdrongen door geluidsfilm  ontstaan diverse genres:  actiefilm, animatiefilm, sciencefiction, thrillers, documentaires etc.  na WO II: concurrentie met televisie  volgende grote ontwikkeling: kleurenfilm in de jaren 60

12 Georges Méliès Een reis naar de maan (1902) Experiment met film en special effects gebaseerd op boek Jules Verne  stop-motiontechniek om het effect te laten ontstaan dat de raket op de maan geland is (6.00 min landing op de maan)

13 Amusement 1 e helft 20 e eeuw  even de zorgen en ellende vergeten  Revue, musical  Komst geluidsfilm rond : Massamedium bij uitstek; mogelijkheden filmjournaal  Diverse genres waaronder: Slapstick: Laurel & Hardy; Charly Chaplin Animatie: Walt Disney, met films als Bambi King Kong (1933)

14 Stan Laurel & Oliver Hardy Slapstick Country Hospital (1932) (vanaf 7 min)http://www.youtube.com/watch?v=N9_vVk3ew-A Perfect day (1929) (vanaf 5.30)http://www.youtube.com/watch?v=WVc8T2tlH5s Liberty (1929) Stomme film (vanaf 2.30)http://www.youtube.com/watch?v=-cyKRNCWZN8&list=RDWVc8T2tlH5s

15 Propagandakunst  beïnvloeden publieke opinie om aanhangers te winnen  Kunst blijkt een goed propagandamiddel  19 e eeuw: eerste spotprenten  20 e eeuw: kunstenaars voelen vrijheid om misstanden aan de kaak te stellen  Totalitaire regimes dwingen kunstenaars propagandakunst te maken  beeldende kunst, muziek & films

16 Propagandakunst Ontwerp Sovjetpaleis, 1934 B. Lofan Andrej Mylnikov, Op de vredige velden, Waarom is juist film een goed propagandamiddel?

17 Film als propagandamiddel  Zowel Hitler als Lenin en zijn opvolger Stalin, ontdekten het medium film als instrument om de werkelijkheid te manipuleren  Film: effectieve propaganda waarmee je zelfs de ongeletterde massa kan bereiken  film kan je tegelijkertijd op verschillende plaatsen laten zien  Film was een nieuw & modern medium

18 Leni Riefenstahl - Propaganda films  Hitler nodigde Riefenstahl uit “partei-films” te maken  1934 verheerlijkte Leni Riefenstahl in haar film: Triumph des Willens het nazi-regime  partijdag van de nazi’s in Neurenberg  lijkt een authentieke documentaire, maar alles is in scène gezet  voor maximaal effect geregisseerd  Trimph des Willens, 1934   Hoe wordt die verheerlijking van Hitler’s partij verbeeld?

19  Verheerlijken van de werkende arbeiders  Grootsheid van de leider: Hitler mediumshot, vaak vanuit kikvorsperspectief gefilmd. Hitler torent zo hoog boven de massa uit.  Plechtige karakter: veel scenes hebben een symmetrische opbouw; gebruik van vlaggen en vaandels  Massaliteit: totalshots vanuit een hoog standpunt om de mensenmassa’s te laten zien  Massaliteit: choreagrafie van gelijktijdig marcherende groepen soldaten  stevige muziek die de beelden ondersteund

20 Leni Riefenstahl – Olympia (1936)  documentaire-film Olympische spelen Berlijn  letterlijk jarenlange montage  Laat het fascistische ideaalbeeld van de mens zien:  kracht en schoonheid  Idealen van het lichaam in actie  Laten zien van helden en winnaars (alle nationaliteiten)

21 MODERNISME IN DE KUNSTEN VAN DE EERSTE HELFT VAN DE 20e EEUW: De vooruitgang - de vernieuwing: modernisme en avant-gardisme in de kunst. Kunstenaars die op zoek gingen naar de vernieuwing in hun discipline werden gedreven door het idee van vooruitgang.  Radicaal breken met het verleden en de kunstvormen die in het verleden gangbaar waren  Door te breken met het verleden en als avant-gardisten voor de troepen (= maatschappij) uit te lopen, zouden zij als kunstenaars met hun kunst een nieuwe, betere maatschappij in de toekomst kunnen helpen bewerkstelligen (utopieën).

22 De tegengeluiden - Surrealisme; dadaïsme en maatschappijkritische kunst  Daarnaast waren er na WO 1 ook meer maatschappijkritische bewegingen in de kunst, waarbij kunstenaars eerder anarchistisch of nihilistisch te werk gingen.  niet erg optimistisch over de toekomst, over de rol van de politiek in de maatschappij en over de mens als wezen dat door primaire driften gedreven was.  Kunstenaars ontwikkelden vanuit die houding vaak vormen van antikunst: Muziek lawaai als muziek (Russolo - futuristen); muziek als behang (Satie); stilte als muziek (John Cage);

23 Dans: het ballet Parade - waarin het verhaal door Cocteau geschreven was, de dans van Les Ballets Russes (choreograaf Massine) ondergeschikt gemaakt werd aan de kubistische vormen van de kostuums (Picasso) en de alledaagse wirwar van circusgeluiden en pistolen (Satie) Het ballet Relâche (dit woord betekent 'afgelast') van Picabia met muziek van Satie door het Ballet Suédois, met als intro een film van René Clair

24 Theater/drama Piscator en Brecht wilden vooral zeer maatschappijkritisch, verhalend theater brengen waarin zij vervreemdingseffecten gebruikten om te voorkomen dat de toeschouwer volledig op zou gaan in de voorstelling (ze wilden geen illusionisme). Eisenstein als filmmaker wilde dit overigens ook, hij introduceerde daarom de attractiemontage, waardoor de kijker als het ware wakker geschud werd. Cabaret Voltaire en Tristan Tzara verwierpen als dadaïsten alle logica en maakten voorstellingen die voortkwamen uit intuïtie en (bizarre) irrationaliteit.

25 Beeldende kunst: Dada: een urinoir als kunstobject (Duchamp, 1917) Surrealisme: bizarre beelden op irrationele manieren gecombineerd waarin vervreemding uitgedrukt werd (Dali en Magritte)

26 Tegengeluiden - maatschappijkritiek René Clair – surrealistische film Entr’acte Man Ray – surrealisme/dada film: Retour a la raison Grootheden als Charlie Chaplin & Fritz Lang ontdekken het medium film ook en zetten het in om een tegengeluid te laten horen.

27 Metropolis (1926) – Fritz Lang  Duitse expressionistische sciencefictionfilm  trailerhttp://www.youtube.com/watch?v=7j8Ba9rWhUg  futuristische wereld in 2026  enorme kloof tussen arm en rijk  wereld van werkers en denkers  Maatschappijkritiek & waarschuwing voor de toekomst  expressionisme: vervreemdende belichting; veel donkere scenes  (arbeiders; Moloch)

28 bhhs “Without the heart, there can be no understanding between the hand and the mind”

29 Charlie Chaplin The Great Dictator (1940) speechhttp://www.youtube.com/watch?v=QcvjoWOwnn4 bij de Joodse barbierhttp://www.youtube.com/watch?v=BaaDiCwfTxY (dictator jongleert met de wereld)http://www.youtube.com/watch?v=IlwdTa47esE  Charlie Chaplin neemt in The Great Dictator Hitler en zijn regime op de hak door hem te parodiëren.  film wordt op kritische wijze gebruikt als wapen tegen fascisme & kan ook troost bieden aan onderdrukten The tramp and the dictator (2002) (hitler-chaplin )

30 Charlie Chaplin - Modern Times (1936) Hollywood Slapstick humor koffie drinkenhttp://www.youtube.com/watch?v=1mYtNMDFyXQ&list=RDBaaDiCwfTxY fabrieks scènehttp://www.youtube.com/watch?v=tfw0KapQ3qw kritiek op voortschrijdende industrialisatie Veroorzaakt verlies aan individualiteit als gevolg van anonimiteit en mechanische monotonie De werknemers: afgestompte wezens

31 De Kunstenaarsfilm – Experimentele film

32 Man Ray - Dada Rayographie:  Bestrooien van de film met spelden, zout, punaises etc.  Vervolgens de film belichten (rechtstreeks belichten zonder camera) ontwikkelen Le rétour a la Raison, een uitgesproken dadaïstische film "I do not photograph nature. I photograph my visions." [ [

33 Luis Buñuel & Salvador Dali Un Chien andalou (1928)  Surrealisme  absurde fantasieën op het filmdoek  geen verhaal  associatieve reeks beelden zonder te duiden betekenis

34 Réne Clair – Entr’Acte (1924) Surrealistische film Muziek: Eric Satie  filmbeelden die associatief en irrationeel met elkaar verbonden worden  mannelijke dansers met baarden in tutu's

35 Le Ballet Mécanique (1924) Fernand Leger  Film zonder scenario  abstracte beelden zijn ritmisch gemonteerd

36 Dada film: Ghosts before breakfast, 1928 Hans Richter Stop motion techniek

37 Marcel Duchamp - Anemic Cinema (6min)

38 Salvador Dali’s droom scène in Hitchcock’s film Spellbound (1945) (2,40min)http://www.youtube.com/watch?v=dzxlbgPkxHE Man verteld droom bij psychiater, die de droom vervolgens verklaard

39 Extra achtergronden  Het ballet Relâche (dit woord betekent 'afgelast') van Picabia met muziek van Satie door het Ballet Suédois, met als intro een film van René Clair

40 Citizen Kane – Orson Welles, 1941  Orson Welles: regie en hoofdrol  lange tijd beste film ooit  kritiek op American Dream  vernieuwend in vele opzichten: verhaalstructuur, montage, de deep-focusfotografie maar ook het gebruik van grime en make-up.  Citizen Kane gaat over het leven en werk van krantenmagnaat Charles Foster Kane, een personage dat waarschijnlijk gebaseerd is op William Randolph Hearst.  In de film volgen we een journalist, die op zoek gaat naar de betekenis van zijn laatste woord, Rosebud.

41 Express Yourself van Madonna,  De clip van Madonna bevat invloeden uit de film Metropolis van Lang uit  De clip sluit af met een citaat uit de film:  “Without the heart, there can be no understanding between the hand and the mind”

42 Queen – Radio Ga Ga Eveneens filmfragmenten uit Metropolis Achtergronden en uitleg Metropolis:

43 Leni Riefenstahl Propaganda films Triumph des Willens, 1935 Fragment Hitler Youth Speech Olympia, 1936 Olympia (Prologue) - Leni Riefenstahl & VangelisVangelis (Vanaf 3 min.)http://www.youtube.com/watch?v=7TI6yIo-tcc Olympia Berlin Opening and Closing ceremony :


Download ppt "Film MODERNE TIJD EERSTE HELFT 20 E EEUW Maaike van de Gevel Versie 12/2014."

Verwante presentaties


Ads door Google