De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit."— Transcript van de presentatie:

1 International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit management  Aan welke kwalificaties dient de internationale Credit Manager te voldoen?

2 NBC Universal… who are we? NBC Universal is een media en entertainment company ontstaan in May 2004 uit een fusie tussen General Electric's NBC en Vivendi Universal Entertainment, onderdeel van het Franse Vivendi SA. NBC Universal is nu de media-tak van GE: ‘world’s most admired company’. NBC Universal ontwikkelt, produceert en exploiteert amusement, nieuws, en informatie voor een wereldwijde klantenkring. GE is een voorbeeld en voorloper in innovatieve processen, integriteit en controllership. + =

3 NBC Universal in Amsterdam Universal Studios International BV & Universal Pictures International BV Center of Excellence in Amsterdam Business & Legal Affairs Accounting Treasury Commercial Finance Mission Statement Commercial Finance: CFCA biedt hoogstaande credit management facaliteiten en oplossingen. Credit management oplossingen worden aangebooden op een beheersbare en kosteffectieve manier, met het voornaamste doel; het continueren van de lange termijn relatie met de klanten, zowel inetrn als extern. Bewerkstelligd door wereldwijde communicatie om de bestaande interne en externe problematiek te stroomlijnen met als uiteindelijke doel: CASH IS KING Financieel HQ Europa (tax ruling) Credit Management services ~$2BN in ‘06 Wereldwijd bereik

4 Products, BU’s and clients TV Distribution Consumer Products TV Distribution Consumer Products Home Entertainment TV Distribution Consumer Products Home Entertainment TV Distribution Consumer Products Home Entertainment CNBC Asia TV Distribution Consumer Products TV Distribution Consumer Prod. Home Entertainment CNBC Europe Business Units TV Distribution: Free TV, Pay TV Home Entertainment: DVD’s CNBC: Business Channel Consumer Products 2500 global clients, average DSO 30.4 days (ex US 21) Products FilmsTV Series Shows FilmsTV Series NewsShows Merchandising Clients (B-B) BBC, RTL, Canal + etc Agents Europe and Asia Agents

5 Credit Management in een internationale context: wat nu? Het managen van cultuurverschillen Verschillen in betalingsmoraal: slimme deals maken Internationaal betalingsverkeer Internationale fusies/overnames en integratie Omgaan met tijdsverschillen: stroomlijnen van disputen Verschillen wet- en regelgeving Beleid dezelfde klant in een ander land: Policy & Strategy Internationale kredietbeslissingen: decision rules, bron Internationale belastingen Anti-money laundering Remote processes: SSC?

6 Credit Management in een internationale context: benadering UitdagingCTQ Succe$ Rating = = OptimaalResultaat Lage DSO Minder past dues Verminderin g DubieuzeDebiteuren = Cultural Differences Language AR IT Markt/BU Klanten Management Internal Stakeholders Legal Hiring the right People Interface Billing & Collection Onderzoek Due diligence KPI rapportage AR/Dispuut rapportage Beschikbaarhei d/ mogelijkheden

7 Sales CM Legal CM II. Due DiligenceI. Initial ApplicationIII. Approvals & Agreement Fase voordat de deal gesloten is Sales/ Admin Hoe werkt het: Top Level – 3 stappen proces Credit Management in een internationale context: Internationale Kredietbeslissingen: D&B Rapport Customer screening form 3 Jaar bijgewerkte Financial Statements Interne Credit Ratings op basis van betalingsgedrag GE “Watch List” + overheids-websites Check Bank op GE Blacklist Bank Audit resultaten Landenrisico Krediet referenties Cash in advance – Laagste risico Letter of Credit – Minimaal risico Bank Guarantee – Laag risico Corporate Guarantee – toenemend risico Promissory notes – aanzienlijk risico Open account – grootste risico Interne betalingsconstructie: Pay-ship deals

8 Mix cost model… $2 Miljard Cash Receipts in 2006 20062004 Due and payable: 21 38 Available for collection: 12 14 Avg. Days Billings Outstanding Operationele Resultaten - KPI’s Collections vs. Billings 105%102% Cash collected divided by billings: Turns (billings) Due and payable: 17.1 9.4 Groei Sharing best practices Integratie van AR Billing & Collections Reorganiseren van processen Optimaliseren van de werkkapitaal Kredietwaardigheid & Integriteit Amsterdam: Center of Excellence NBC Universal Optimaliseren van processen Controlling; Sarbanes-Oxley, Audit Informatie voorziening Analyse, adviezen en rapportage Gebruik verschillende AR systems & ledgers Ervaring met verscheidenheid aan banken & FX Tax; VAT & Withholding Tax Focus Roemenië: Shared Service Center Capaciteit Lage kosten Hoog opgeleid Flexibel

9 Mix Cost Model voor concurrerend international credit management hoge waarde, lager volume controllership, kwaliteitsbeheersing nieuwe processen know how corporate accounts primair contact met BU hoog volume, lage waarde gescheiden van Sales uitgekristalliseerde processen Kwantificeerbare meetpunten dashboard rapportage secundair contact met BU SCC Romania Collection manager Senior Collector Collector Center of Excellence Amsterdam reporting control Buddy Model Optimale combinatie van kwaliteit en kostenbeheersing

10 Aan welke kwalificaties dient de internationale Credit Manager te voldoen?  Dedicated to credit management  Flexibel  Communicatief, slecht nieuws durven brengen  Bruggen bouwen tussen klant en de verschillende bedrijfsonderdelen  Beslissingen durven nemen  Kunnen onderhandelen, op sales en finance niveau Kortom: Duizendpoot van de organisatie

11 Transferring team effort into Dollars Communication is the KEY for success


Download ppt "International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit."

Verwante presentaties


Ads door Google