De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? OEFENING: Bedenk bij de volgende afbeeldingen waar ze bij horen: Tijd van de: Dieren?Aapmensen?Mensen (geschiedenis)? Leerdoel:

Verwante presentaties


Presentatie over: "WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? OEFENING: Bedenk bij de volgende afbeeldingen waar ze bij horen: Tijd van de: Dieren?Aapmensen?Mensen (geschiedenis)? Leerdoel:"— Transcript van de presentatie:

1 WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? OEFENING: Bedenk bij de volgende afbeeldingen waar ze bij horen: Tijd van de: Dieren?Aapmensen?Mensen (geschiedenis)? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.

2 BRON 11: Links een oud skelet dat is gevonden. De onderzoekers hebben haar Lucy genoemd. Rechts een tekening van hoe Lucy eruit moet hebben gezien. Ze droeg haar kinderen bij zich, at waarschijnlijk plantaardig voedsel en liep rechtop. WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. ? Tijd van de aapmensen

3 BRON 12: Hieronder zie je een kindergraf. Een jongen en een meisje liggen met hun hoofden tegen elkaar. De kleding is versierd met wel 6000 kralen. Naast de skeletten liggen ivoren speren, lansen en sieraden. WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. Tijd van de mensen ?

4 BRON 13: De vondst van deze schedel was groot nieuws in “Dit is de belangrijkste vondst van de laatste honderd jaar”, zei de Leidse prehistoricus Wil Roebroeks toen over deze vondst. Het gezicht is veel platter dan van een aap. De gevonden hoektanden zijn kleiner dan die van een chimpansee. Volgens veel onderzoekers kan dit geen aap zijn. WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. ? Tijd van de aapmensen

5 WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. BRON 14: In deze tijd waren de meest ontwikkelde wezens in staat om even rechtop te Lopen. Ze hielden dat niet lang vol. Ze aten plantaardig voedsel dat ze verzamelden. Ze leefden in groepsverband. ? Tijd van de dieren

6 BRON 15: Op deze tekening zie je Neanderthalers. Ze leefden vanaf ongeveer jaar voor het ontstaan van de eerste mensen zoals wij. Ze stierven uit ongeveer jaar na het ontstaan van de eerste mensen zoals wij. Ze begroeven hun doden. Op een skelet is het stuifmeel van bloemen aangetroffen, maar het blijft de vraag of de bloemen echt in het graf zijn meegegeven. Het stuifmeel kan er ook op natuurlijke wijze terecht zijn gekomen. BRON 15: Op deze tekening zie je Neanderthalers. Ze begroeven hun doden. Op een skelet is het stuifmeel van bloemen gevonden. Maar het is niet zeker of er echt bloemen in het graf zijn meegegeven. Misschien is het stuifmeel er wel door de wind terecht gekomen... WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. ? Tijd van de aapmensen (maar bijna net zo denkend als de homo sapiens sapiens, zeker als er bloemen in het graf zijn gelegd!)

7 WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. Maar niet alles wat mensen gedaan hebben hoort bij geschiedenis: NIET dat mensen:WEL dat: GESCHIEDENIS GAAT OVER VERANDERINGEN IN WAT MENSEN HEBBEN GEDACHT EN GEDAAN (niet over dingen die door de tijden heen hetzelfde blijven, zoals 1,2,3,4!) WAT HEB JE ERAAN? HET IS TOCH ALLEMAAL AL GEBEURD? Leer geschiedenis om: GESCHIEDENIS GAAT OVER MENSEN VAN VROEGER 1. eten 2. slapen 3. groeien 4. geluk willen 5. de oude grieken in meer dan 1 god geloofden 6. Israël pas sinds 1948 een eigen regering heeft 7. mensen vóór 1800 minder het milieu vervuilden 8. veel mensen rond 1900 graag oorlog wilden a. te voorkomen dat iets weer gebeurt b. situaties weer terug te krijgen c. situaties van nu beter te begrijpen d. op nieuwe ideeën te komen a. te voorkomen dat iets weer gebeurt 8. veel mensen rond 1900 graag oorlog wilden b. situaties weer terug te krijgen 7. mensen vóór 1800 minder het milieu vervuilden c. situaties van nu beter te begrijpen 6. Israël pas sinds 1948 een eigen regering heeft d. op nieuwe ideeën te komen 5. de oude grieken in meer dan 1 god geloofden Zoek van elk doel hiernaast (a,b,c,d) een voorbeeld uit het rijtje hierboven (5,6,7,8). Bedenk welke kleur ze moeten krijgen. WAT IS HET VERSCHIL? ?

8 - Dat mensen drinken als ze dorst hebben - Dat mensen landbouw hebben uitgevonden - Dat de kleur haar van mensen verschillend is - Dat in 1945 voor het eerst kernwapens zijn gebruikt WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. - Dat je na je melkgebit je echte tanden krijgt - Dat veel mensen niet meer in God geloven - Dat mensen landbouw hebben uitgevonden - Dat in 1945 voor het eerst kernwapens zijn gebruikt - Dat veel mensen niet meer in God geloven Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort! WELKE OVERBLIJFSELEN KUNNEN BIJ GESCHIEDENIS HOREN? Overblijfselen van 60 miljoen jaar Overblijfselen van jaar Overblijfselen van 3 miljoen jaar Overblijfselen van jaar Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort. ?

9 NEDERLAND IN DE STEENTIJD Nog net gered

10 NEDERLAND IN DE STEENTIJD

11 landbouwrevolutie = revolutie van de nieuwe steentijd = neolithische revolutie Het ontstaan van landbouw in de wereld =

12 LEERDOEL: je kunt samenlevingen van vóór en ná de landbouwrevolutie herkennen. NEDERLAND IN DE STEENTIJD


Download ppt "WAT HOORT BIJ GESCHIEDENIS? OEFENING: Bedenk bij de volgende afbeeldingen waar ze bij horen: Tijd van de: Dieren?Aapmensen?Mensen (geschiedenis)? Leerdoel:"

Verwante presentaties


Ads door Google