De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november."— Transcript van de presentatie:

1 OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november 2006 – SM’s

2 aanleiding 4 jaar OKBV relatieve onbekendheid van kunst- en bewaarbibliotheken in Vlaanderen non-debat over de term ‘bewaarbibliotheken’ van de Vlaamse overheid

3 doelstellingen Kunst- en bewaarbibliotheken onder de aandacht brengen van een ruim publiek én het beleid Bewijs meerwaarde samenwerking en netwerking over grenzen van instellingen en overheden heen Grotere bekendheid OKBV Grotere bekendhed VVBAD (Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek-, Archief- en Documentatiewezen) Grotere bekendheid cultuurbeleid Provincie Antwerpen

4 opzet tweeluik parcours & tentoonstelling = twee verschillende benaderingen instellingen presenteren zichzelf specialisten grasduinen eigenzinnig in 18 onbekende bibliotheekcollecties PARCOURS TENTOONTELLING

5 onderdelen 1 parcours alle bibliotheken open voor iedereen één week organisatie eigen activiteit : - tentoonstellingen, rondleidingen, wedstrijden, demonstraties, lezingen, etc... tentoonstelling De loense strategieën van het (kunst)boek Rubenianum / Kolveniershof één maand werken uit alle bibliotheken curatoren: Filiep Tacq & Marc Goethals

6 onderdelen 2 tentoonstellingscatalogus / kunstenaarsboek gemaakt door curatoren gemeenschappelijke folder ontwerp Groep Damp (Michaël Bussaer) initiële opzet: dubbel gebruik website opgezet door bestuurslid en webmaster cms Blogger opening en persconferentie jaarvergadering OKBV en rondleidingen

7 organisatie & timing Duur project: december 2003 – juli 2004 (8 maanden) Opgenomen in officiële programma ABC – Antwerpen Boekenstad 2004 Partners: OKBV / VVBAD Provincie Antwerpen ABC – Antwerpen Boekenstad Deelnemende instellingen Sponsors / Mediasponsors

8 financiering Inkomsten Subsidie Vlaamse Gemeenschap Subsidie Provincie Antwerpen Sponsoring Art Bookshop Copyright Mediasponsoring De Gazet van Antwerpen & Klara Personele ondersteuning VVBAD & participerende instellingen

9 financiering Uitgaven Centrale tentoonstelling5.117,79 € Lokale tentoonstellingenp.m. Folder & catalogus4.316,31 € Opening1.065,20 € Personeelp.m. Infrastructuurp.m. Communicatie & promotiep.m. Totale kostprijs10.499,30 €

10 middelen -personeel Medewerkers 2 curatoren 1 administratieve medewerker VVBAD (½ FTE - 5 m.) 4 bestuursleden OKBV 1 webmaster OKBV < 20 medewerkers betrokken instellingen Ingezet op 4 gebieden Tentoonstelling, publicaties, website Parcours, infrastructuur Financiering, administratie Promotie

11 resultaten bezoekers !! hits Zeer enthousiaste reacties van deelnemende bibliotheken Positieve evaluatie financierende overheid Eerste samenwerking tussen deze bibliotheken ever Draagvlak voor andere initiatieven in Antwerpen

12 resultaten 2 Goedkeuring subsidie-aanvraag van OKBV / VVBAD bij de Vlaamse Gemeenschap voor 3-jarig project ‘Collectieontsluiting van kunst- en museumbibliotheken in Vlaanderen : inventaris en erfgoedproject’ t.w.v ,10 € (incl. bijdrage VVBAD: ,42 €) Boeken om naar te kijken : West-Vlaanderen (6 april – 4 juni 2006) In de steigers voor 2008: Boeken om naar te kijken : Oost-Vlaanderen

13 bonus een op maat gemaakte, zuurvrije conserveringsdoos voor het Genovese exemplaar van de Palazzi di Genova / Pieter Paul Rubens (1622) (collectie KASK - Hogeschool Antwerpen) gefinancieerd met overschot budget en dankzij sponsoring De Zilveren Passer – conservatie en restauratie

14 evaluatie Zeer interessante format (sequels!) Aanzet tot samenwerking is absolute pro Meer aandacht voor communicatie & promotie Ruimer gebruik digitale media oa website, filmpjes,...

15 meer info communicatie & promotie Doelgroep bepalen: ruim publiek of geïnteresseerde leek Stroomlijnen project: afstemming openingsuren, prijsbepaling, heldere titel Communicatiestrategie: - publiciteit (dat wat je vraagt) vs returns (dat wat je kan bieden) - perscommunicatie: persberichten, persmap, persconferentie - kanalen: radio/geschreven pers/internet

16 meer info website

17 contactgegevens Saskia Scheltjens Rijksmuseum Frans van Mierisstraat 92 NL RZ Amsterdam T +31 (0)20/ E


Download ppt "OKBV project BOEKEN OM NAAR TE KIJKEN : ANTWERPEN 2004 Presentatie themadag OKBN & OKBV Bibliotheken en marketing : inhoud of verpakking ? 20 november."

Verwante presentaties


Ads door Google