De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen. Klasse- en methode-header methode uit de klasse Graphics andere methoden uit Graphics import java.awt.Graphics; import.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen. Klasse- en methode-header methode uit de klasse Graphics andere methoden uit Graphics import java.awt.Graphics; import."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen

2 Klasse- en methode-header methode uit de klasse Graphics andere methoden uit Graphics import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString(“Hallo!”, 20, 20); } g.drawLine(10,20,50,60); g.fillRect (70,30,20,20);

3 Methoden uit Graphics ndrawString ndrawLine ndrawRect ndrawOval nfillRect nfillOval nsetColor hallo x y bepaalt de kleur van later getekende figuren

4 Klassen en objecten nKlasse beschrijft mogelijkheden van object nObject kan dingen, en onthoudt dingen nKlasse biedt ook constanten aan public void paint (Graphics g) { g.drawLine(10,20,50,60); g.fillRect (70,30,20,20); g.setColor( Color.BLUE ); g.fillRect (30,50,20,20); g.setColor( Color.BLUE ); } methode uit de klasse van object g

5 Kleuren RED GREEN YELLOW BLUE CYAN MAGENTA WHITE BLACK Color.

6 Tekenen g.setColor( Color.WHITE ); g.fillRect(0,0,200,100); g.setColor( Color.BLACK ); g.fillRect(10,0,10,100); g.fillRect(50,0,10,100); g.fillRect(90,0,10,100); g.fillRect(0,40,200,10); g.fillRect(0,70,200,10); g.setColor( Color.BLUE ); g.fillRect(0,50,10,20); g.setColor( Color.RED ); g.fillRect(100,0,100,40); Compositie met blauw en rood (vrij naar Piet Mondriaan)

7 Tekening aanpassen nAanpassen van de breedte van de balken nAanpassen van de hoogte van het plaatje nAanpassen van de breedte van het plaatje g.setColor( Color.WHITE ); g.fillRect(0,0,200,100); g.setColor( Color.BLACK ); g.fillRect(10,0,10,100); g.fillRect(50,0,10,100); g.fillRect(90,0,10,100); g.fillRect(0,40,200,10); g.fillRect(0,70,200,10); g.setColor( Color.BLUE ); g.fillRect(0,50,10,20); g.setColor( Color.RED ); g.fillRect(100,0,100,40); erg veel werk...

8 Variabelen g.fillRect(10, 0, 10, 100); g.fillRect(50, 0, 10, 100); g.fillRect(90, 0, 10, 100); g.fillRect(0, 40, 200, 10); g.fillRect(0, 70, 200, 10); g.fillRect(10, 0,balk, hoogte); g.fillRect(50, 0, balk, hoogte); g.fillRect(90, 0, balk, hoogte); g.fillRect(0, 40, breedte, balk); g.fillRect(0, 70, breedte, balk); balk = 10; breedte = 200; hoogte = 100; int balk, breedte, hoogte; gebruik van variabelen toekennings- opdrachten: variabelen krijgen een waarde declaratie: aankondigen van variabelen en hun type

9 nMethode-aanroep nToekennings-opdracht Opdracht-vormen object. methode ( parameters ) ; variabele = waarde ; wordt

10 Syntax van opdracht =variabeleexpressie; opdracht object.(), ;expressie methode naam

11 Syntax van declaratie declaratie typenaam;, type klasse naam int double

12 Plaats van een declaratie opdracht} public member methode header private { finalstaticnaam=getal;type

13 Plaats van een declaratie declaratie opdracht } public member methode header private { finalstaticnaam=getal;type methode header (), type methode naam type void naam

14 Variabelen g.fillRect(x1, 0,balk, hoogte); g.fillRect(x2, 0, balk, hoogte); g.fillRect(x3, 0, balk, hoogte); g.fillRect(0, y1, breedte, balk); g.fillRect(0, y2, breedte, balk); x1=10; x2=50; x3=90; y1=40; y2=70; int x1, x2, x3, y1, y2; g.setColor( Color.BLUE); g.fillRect(0, y1+balk, x1, y2-y1-balk ); x1x2x3 y1 y2

15 nExpressie: stukje programma met een waarde nGebruik van expressies: uRechterkant van een toekennings-opdracht uParameter van een methode Expressies x3 = x2+40 ; g.fillRect(0, y1+balk, x1, y2-(y1+balk) ) ;

16 expressie Opbouw van expressies nconstante nvariabele n... operator... n(... ) 5 hoogte x + y (y + 1) + 1 x - expressie

17 Operatoren n+optellen n-aftrekken n*vermenigvuldigen n/delen n%rest bij deling bij deling van int-waarden: cijfers achter de komma worden afgekapt! 14 / 3 geeft 4 want 14 is 4* % 3 geeft 2

18 Prioriteit van operatoren nVermenigvuldigen gaat voor optellen nBij gelijke prioriteit: van links naar rechts nWil je ’t anders: zet haakjes * 3 geeft 7 en delen en aftrekken geeft 3 (1+2) * 3 geeft 9

19 Syntax van expressies expressie getal expressie operator expressie() variabele ”” symbool

20 Programma nasd import java.awt.Graphics; import java.awt.Color; import java.applet.Applet; public class Mondri extends Applet { public void paint(Graphics g) { int breedte, hoogte, balk, x1, x2, x3, y1, y2; breedte = 200; x1 = 10; x2 = 50; x3 = 90; hoogte = 100; y1 = 40; y2 = 70; balk = 10; g.setColor(Color.WHITE); g.fillRect(0, 0, breedte, hoogte); g.setColor(Color.BLACK); g.fillRect(x1, 0, balk, hoogte); g.fillRect(x2, 0, balk, hoogte); g.fillRect(x3, 0, balk, hoogte); g.fillRect(0, y1, breedte, balk); g.fillRect(0, y2, breedte, balk); g.setColor(Color.BLUE); g.fillRect(0, y1+balk, x1, y2-(y1+balk) ); g.setColor(Color.RED); g.fillRect(x3+balk, 0, breedte-(x3+balk), y1); } /* Deze applet tekent een Mondriaan-achtige "compositie met rood en blauw” */ // posities van de lijnen // achtergrond // zwarte balken // gekleurde vakken met commentaar

21 Commentaar nTekst voor de menselijke lezer, genegeerd door de compiler nTwee vormen: uvan /* tot */ uvan // tot einde regel


Download ppt "Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen. Klasse- en methode-header methode uit de klasse Graphics andere methoden uit Graphics import java.awt.Graphics; import."

Verwante presentaties


Ads door Google