De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland."— Transcript van de presentatie:

1 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland

2 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Doorlopende leerlijnen Datum:vrijdag 26 juni 2015 Aanvang:15.15 uur Eind:16.15 uur Presentatie:Jolanda Buwalda Wilco Dalhuisen en Erik Vermoolen

3 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Korte voorstelronde Verwachting van de workshop

4 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Bespreekpunten  Doelen en beoogde resultaten  Voorbeeld uitwerking vakmanschaproute -Regioprofiel  Profielvak en keuzevakken -Regioprofiel  vmbo programma -Regioprofiel  Leermaterialen van Techniekplaza  Technologieroute  Spoorboekje

5 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Ontwikkeling/ realisatie van de doorlopende leerlijnen in Zuid –Holland door:  Verhelderen regionaal aanbod o.a vakmanschaproute en technologieroute. ‘Spoorboekje’ voor ouders, leerlingen en bedrijven  Op basis van de regioprofielen afspraken maken over inhoud vmbo programma, evt. nieuwe keuzevakken ontwikkelen specifiek voor de doorlopende leerlijn  Leeropdrachten en leermiddelen voor flexibele leerroutes  Herkenbare systematiek voor begeleiding en beoordelen van leerlingen en studenten in de leerroutes  Transparante afspraken overgang vmbo  mbo  Leerlijn MKE-beroepskolom en HAVO

6 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Context

7 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland

8 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Voorbeeld - Vakscholen  De keuze vakken zijn afgestemd  Afstemmen inhoud  met welke aspecten uit regioprofiel in het vmbo programma een start wordt gemaakt  Leermiddelen  Start gemaakt  hoe de ontwikkelingsgerichte beoordelingssystematiek gebruikt kan worden

9 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Inhoudelijk afstemming keuzevakken Profiel PIE Leerlijn: Keuzedeel Verspanen (25302) Verspanen 1 12 CNC-Techniek9 (concept) Verspanen 2 Booglassen 1 2

10 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Regioprofiel Constructiewerker De Stage in vmbo richt zich vooral op mkb bedrijven. In het onderwijsprogramma daarom de volgende accenten: Handgereedschappen: boren, knippen, zagen Handgereedschappen kunnen hanteren Basisvaardigheden beheersen, werken aan het ‘vaardig’ worden Computergestuurd machines: accent op maken van onderdelen Snijhoek, snijkant, vrijloophoek, spaanhoek van gereedschappen  boor, vijl, zaag,

11 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Thema’s (vakkennis) Elektrotechnische Installaties  7 boekjes Werktuigkundige Installaties  7 boekjes Katernen (vaktheorie) Elektriciteitsleer en Natuurkunde  7 boekjes Projecten Combinaties van E en W  6 boekjes TechTeam Leermiddelen Vakmanschapsroute 1 leerjaar mbo

12 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Keuzedelen Vakmanschapsroutes Installatietechniek ElektrotechniekKoudetechniek Drinkwater en sanitair Koude- techniek Dakbedekking Toestellen Veiligheid Besturen en automatiseren 2 (domotica) Zelfstandig ondernemer Aanleggen leidingen Klimaat- techniek Woon- en Kantoor- techniek Utiliteit Domotica Veiligheid Besturen en automatiseren 2 (domotica) Zelfstandig ondernemer ICT Zonne- en windenergie Utiliteit Koude- techniek Dakbedekking Domotica Veiligheid Besturen en automatiseren 2 (domotica) Koude- techniek 2 Klimaat- techniek MetaaltechniekProcesoperator Food 7 7 10 11 13 Start van de routes met de inhoud van de 4 profieldelen vmbo diploma mbo diploma 450.011 Dakbedekking 450.018 Koude technologie 450.010 Drinkwater en sanitair 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) 450.011 Dakbedekking 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.018 Koude technologie 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.013 Woon- en kantoortechnologie 450.005 Zonne- en windenergie 450.015 Besturen en automatisering 2 18 3 5 3

13 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Thema’s Elektrotechnische Installaties 100.080 De Meterkast 100.090 Relais en relaisschakelingen 100.100 Sensoren en actuatoren 100.121 Domotica en regelsystemen 100.141 Verlichtingstoestellen 100.150 (Elektro) pneumatische schakelingen Thema’s Werktuigkundige Installaties 200.071 Optrompen en uithalen (hardsolderen) 200.111 Kunststof buigen (leidingen) 200.130 Stalen buis buigen (warm) 200.140 Fitverbindingen maken 200.150 Lasverbindingen maken 200.160 Zink bewerken I 200.161 Zink bewerken II Titels Vakmanschapsroute* Niveau 2: Vervolg op thema’s en keuzedelen Projecten E en W 750.010 Woonkamer 750.020 Toilet / Toiletruimte 750.030 Badkamer / Douche ruimte 750.040 Slaapkamer(s) en studeerruimte 750.050 Keuken en Bijkeuken 750.090 Printen van onderdelen in 3D Katernen Elektriciteitsleer en Natuurkunde 850.010 Opwekken, distribueren en opslag 850.020 Grootheden in de elektrotechniek 850.030 Magnetisme en inductie 850.040 Spanningsbronnen 850.070 Wat zijn spoelen en condensatoren? 850.220 Natuurkundige grootheden 850.230 Kracht en beweging * Titels en namen onder voorbehoud

14 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Technologieroutes  ROC Davinci  TOT  ROC Mondriaan  Versnelde route voor havisten en vakmanschaproute  ID College  vakmanschaproute  Albeda / Zadkine  voorbereiden aanvragen met ten minste 15 VO scholen

15 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland

16 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Spoorboekje

17 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland

18 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Spoorboekje Doel: -goede en nieuwe leerroutes bekend te maken -de belanghebbenden zijn: aankomende studenten, ouders, docenten VMBO, docenten MBO, medewerkers van bedrijven en instellingen, belangenorganisaties, docenten HBO

19 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Inhoud Spoorboekje Opleiding (crebo) / naam route VO-School /MBO Informatie over de route: Hoe lang duurt de route Hoe ziet de route eruit Welk diploma behaal je aan het einde van de route Warme overdracht Onderwijsprogramma en de didactische aanpak Informatie over het beroep Betrokken (stage)bedrijven

20 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland OPDRACHT Waar zou volgens jullie deze informatie van de nieuwe vakmanschaps- of technologieroutes, te vinden moeten zijn: A: website VMBO-instellingen B: website MBO-instellingen C: website Techniek-Talent (landelijk platform met tijdelijke opdracht) D: websites van belangenorganisaties (OTIP, Metaalunie, Uneto- VMI, enz.) E: nieuwe website Masterplan ZH F: nieuwe website doorlopende leerlijnen / vakmanschapsroutes & technologieroutes

21 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Bekijk de volgende websites: -http://www.govmbo.nl/na-het-vmbohttp://www.govmbo.nl/na-het-vmbo -http://www.mbostad.nl/http://www.mbostad.nl/ -http://www.schoolkeuzerotterdam.nl/vo/onder wijsschema_p6.aspxhttp://www.schoolkeuzerotterdam.nl/vo/onder wijsschema_p6.aspx -http://www.techniektalent.nu/http://www.techniektalent.nu/

22 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Welke van deze zou volgens jullie geschikt zijn als format voor een informatieportaal voor onze vakmanschap- en technologieroutes? [ meerdere antwoorden mogelijk ] A: geschikt / niet-geschikt B: geschikt / niet-geschikt C:een nieuw portaal is volgens ons gewenst D: geen van deze

23 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018 Implementatie 2015-2018

24 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland

25 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Wanneer de context het toe laat

26 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Vraag 1: Gegeven: De leerroute van een start VMBO naar einde HBO duurt momenteel 11 tot 12 jaar. De leerroute vanaf start VMBO naar einde MBO-4 duurt momenteel minimaal 7 jaar. Vraag 1a: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-HBO route volgens jullie gewenst? A ja B nee C twijfel D geen overeenstemming Vraag 1b: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-MBO4 route volgens jullie gewenst? A ja B nee C twijfel D geen overeenstemming

27 Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland Vraag 2: Gegeven: We kennen nu de indeling van 3 onderwijsniveau’s: VMBO, MBO, HBO. Vraag: In welke van deze onderwijsniveau’s zou volgens jullie de verkorting van duur het beste gerealiseerd kunnen worden? A VMBO B MBO C HBO D combi VMBO-MBO E combi MBO-HBO D geen overeenstemming


Download ppt "Batouwe 880-0515 Masterplan MEI ’14-‘18 Zuid-Holland."

Verwante presentaties


Ads door Google