De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

schrijfproblemen bij kinderen

Verwante presentaties


Presentatie over: "schrijfproblemen bij kinderen"— Transcript van de presentatie:

1 schrijfproblemen bij kinderen
Dr. Anneloes Overvelde Ingrid van Bommel MPPT Radboudumc IQ Healthcare Avans+ University for Professionals Kinderpraktijk te Meppel/Ruinerswold

2 Introductie Deze presentatie is een samenvatting van de lezing ‘Kinderen met schrijfproblemen’, die op het CME-Online Kinderfysiotherapiecongres (6 juni 2015) werd gegeven door dr. Anneloes Overvelde en Ingrid van Bommel-Rutgers MPPT. Deze presentatie bevat de leerdoelen, inhoudsopgave en samenvatting van de lezing. De gehele lezing zal als weblecture (filmfragmenten van de lezing afgewisseld met toetsvragen) in ons pakket worden opgenomen.

3 Leerdoelen (1) Na het volgen van deze cursus:
1. kunt u verwoorden waarom het belangrijk is om te leren schrijven anno 2015 2. weet u wat een schrijfprobleem is en ziet u de noodzaak in om tot uniformiteit te komen m.b.t. onderzoek en behandeling van een kind met schrijfproblemen 3. kent u de evidentie die ten grondslag ligt aan het ontstaan van het stroomdiagram ‘Klinisch redeneren bij een kind met schrijfproblemen’ 4. kunt u objectief een schrijfprobleem vaststellen

4 Leerdoelen (2) Na het volgen van deze cursus:
5. kunt u de vertaalslag maken van het ES naar het klinisch redeneermodel zoals weergegeven in het stroomdiagram behorende bij het ES 6. kunt u de uitstroomprofielen van het ES beschrijven 7. kunt u de stappen van het klinisch redeneren (volgens het stroomdiagram) bij een kind met schrijfproblemen toepassen 8. weet u welke behandelprincipes / interventie-mogelijkheden belangrijk zijn bij de behandeling van een kind met schrijfproblemen

5 Inhoud Inleiding Etiologie Meetinstrumenten en interventie
Deel 1 Inleiding Inleiding Deel 2 Evidence Statement: Highlights en vertaalslag Etiologie Meetinstrumenten en interventie Deel 3 De echte praktijk: casus Rens (stroomdiagram (SD) stap 1, 2 en 3) Stap 1: Anamnese en objectivering van het schrijfprobleem. Stap 2: Analyse van de schrijftaak Stap 3: Kinderfysiotherapeutisch onderzoek Deel 4 Analyse van de onderzoeksgegevens en KFT diagnose (SD stap 4) Stap 4: Analyse van de gegevens Deel 5 Behandelplan, interventie en evaluatie (SD stap 5 en 6) Stap 5: Behandelplan en interventie Stap 6: Evaluatie Deel 6 Ten slotte Blik op de toekomst Aangepast aan 18

6 Samenvatting Het leesbaar en vloeiend leren schrijven is nog steeds een essentiële vaar-digheid op de basisschool, naast het gebruik van digitale communicatie-middelen zoals de computer. Ruim 30% van de kinderen binnen het basisonderwijs heeft schrijfproblemen. Kinderen die moeite hebben met het aanleren van het schrijven komen vaak terecht bij de kinderfysiotherapeut. Om tot uniformiteit te komen in onderzoek en behandeling is het KNGF Evidence Statement (ES) Motorische schrijfproblemen bij kinderen ontwikkeld. Het ES vormt het uitgangspunt voor deze presentatie. Het doel van deze lezing is om een vertaalslag te maken tussen de belangrijkste conclusies uit het ES en de dagelijkse kinderfysiotherapeutische praktijk. Aan de hand van een casus wordt daarnaast stap voor stap het klinisch redeneerproces toegepast bij een kind met schrijfproblemen.

7 Blik op de toekomst! Digitale ontwikkeling op scholen
Inmiddels > 20 iPad-scholen Monsterzoo (juf in de box) Volg SchrijvenNL!


Download ppt "schrijfproblemen bij kinderen"

Verwante presentaties


Ads door Google