De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nautilusjournaal – maart/ april 2015 www.denautilus.net Groetjes van juf Corry Beste ouders, Mijn vertrek: Zoals u in de brief heeft kunnen lezen zal ik.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nautilusjournaal – maart/ april 2015 www.denautilus.net Groetjes van juf Corry Beste ouders, Mijn vertrek: Zoals u in de brief heeft kunnen lezen zal ik."— Transcript van de presentatie:

1 Nautilusjournaal – maart/ april Groetjes van juf Corry Beste ouders, Mijn vertrek: Zoals u in de brief heeft kunnen lezen zal ik afscheid nemen van De Nautilus. Ik ben directeur geworden op een andere AMOS school. Ik ben dankbaar voor de acht jaar die ik op De Nautilus als directeur heb mogen werken. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Het klinkt als een cliché, maar in het begrip tijd ligt wel de kern van mijn vertrek als directeur op de Nautilus. Ik zal de kinderen ouders en het team missen. Beschouw mijn bericht daarom als een aankondiging van vertrek en niet als een afscheid. Ik zal nog aanwezig zijn bij afrondende vergaderingen, het lustrumfeest en de musical. en De datum van mijn ‘échte’ afscheid zal nog nader bepaald worden. Mijn werkzaamheden zijn nu overgenomen door de interim directeur Raymond van der Kleijn. Hij stelt zich in deze nieuwsbrief voor. Schoolverlaters : Een spannende maand waarin de 8 ste -groepers zich aan moesten melden bij het Voortgezet Onderwijs. Met het schooladvies dat ze gekregen hebben, hebben zij zich op verschillende scholen georiënteerd. Op de informatieavond van januari op de Nautilus en de open dagen van de middelbare scholen konden kennis maken met het VO. Met deze kennis konden ze een voorkeurslijstje maken van 5 scholen waar ze wel naar toe zouden willen. In juni gaat de computer van de gemeente alle kinderen plaatsen zodat zoveel mogelijk kinderen op de school van hun eerste voorkeur komen. Dat wordt wel weer spannend! De scholen van eerste voorkeur dit jaar: Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert, Fons Vitae, Hervormd Lyceum West, Caland Technasium, Caland sportklas, Berlage Lyceum, Meridiaan College, Hubertusvakschool, Zuiderlicht College. De CITO-eindtoets op 21, 22 en 23 april is achter de rug. En daarna is het wachten op de uitslag van de toets en daarna op de uitslag van de matching. Vrijdag 27 maart j.l. zijn voor groep 6 de schooltuinen weer van start gegaan. Het was gezellig, maar wel nat. Wilt u uw kind kleden naar de weersomstandigheden? Warme jas en liefst rubberen regenlaarzen. Graag ouders die mee willen lopen melden bij juf Linda van de administratie.

2 Wist u dat………………… -Onze interim-directeur al in de school aan de slag is gegaan? Hij stelt zich hierbij voor aan u: Op maandag 13 april ben ik gestart als interim directeur op de school van uw kind(eren), de Nautilus. In deze nieuwsbrief wil ik mij graag even kort aan u voorstellen. Mijn naam is Raymond van der Kleijn. Ik ben 49 jaar oud en woon in Hollandsche Rading, een klein bosrijk plaatsje net onder Hilversum. Ik ben al ruim 20 jaar werkzaam in het onderwijs. Ik heb lesgegeven in alle groepen en ben daarnaast intern begeleider, adjunct directeur en directeur geweest. Sinds 9 jaar begeleid ik scholen als interim directeur en geef ik trainingen aan schoolteams. Ik doe dit met veel plezier. Ik ben gemiddeld 2 dagen per week op school aanwezig. De komende tijd zullen wij elkaar vast eens tegenkomen in de school en kunnen we nader kennismaken. U kunt altijd binnenlopen om een afspraak met mij te maken of u kunt mij mailen op Ik reken op een prettige en goede samenwerking! Raymond van der Kleijn -Wij op dinsdag 19 mei een inspectiebezoek hadden? Begin juli 2014 heeft de Tweede Kamer brede steun uitgesproken voor de visie en ontwikkelingen rond de vernieuwingen van het toezicht. Die visie en ontwikkelingen zijn beschreven in de brief ‘Toezicht in transitie’ die de minister en staatssecretaris aan de Tweede Kamer gestuurd hebben. De inspectie heeft vervolgens een nieuw concept waarderingskader ontwikkeld bestaande uit kwaliteitsgebieden (onderwijsresultaten, onderwijsproces, schoolklimaat en kwaliteitszorg), standaarden en portretten. De inspecteur geeft in deze pilots een oordeel per standaard af. Scholen die meedoen aan de pilots krijgen een openbaar rapport. De bedoeling van de pilots is onder andere het uitproberen en bijstellen van dit kader, welke op den duur het bestaande toezichtkader zal gaan vervangen.Toezicht in transitie

3 Nieuws uit de Onderbouw Nieuws uit de onderbouw. Inmiddels hebben we het thema “De wereld rond ” afgesloten. In dit thema hebben we ons o.a. bezig gehouden met bouwen, passen en meten. De kinderen hebben verschillende meubels gemaakt voor Pompom. Bijvoorbeeld een stoel en tafel van lego of een huis van een grote kartonnen doos en nog veel veel meer. Binnen dit thema hebben we de klanken “oo” van boot en “ee” van eend geleerd. Ook het thema van het verhaal ‘de mooiste moeder’ hebben we afgerond. Daarin stonden de onderwerpen familie en verwennen centraal. De klanken ‘m’ en ‘r’ van moeder stonden centraal. Ook hebben we mooie Moederdag cadeaus gemaakt. We horen graag van u wat u er van vond! Ook zijn we druk bezig geweest met de lessen van het concertgebouw. Maandag 11 mei zullen we naar het concertgebouw gaan. De titel is ‘kleutersinfoniëtta – wie zet ‘s nachts de sterren aan?’. U kunt de liedjes thuis naluisteren via Het thema dat na de meivakantie is gestart gaat al een beetje over de zomer. In het verhaal ‘de allerleukste zomer van olifant’ komen onderwerpen aan bod als onthouden en vergeten en experimenteren met water. Zo zullen we bijvoorbeeld de zandtafels omtoveren tot watertafels. En heeft u onze tenten in de bouwhoek al gezien? Wij kunnen daar kamperen, de tent opzetten, onze tassen nemen we natuurlijk mee en we kijken goed of we niks vergeten mee te nemen. Ook de citotoetsen komen er weer aan. Na het pinksterweekend zullen we starten met de toetsen voor de groepen 1 en 2. Deze toetsen nemen wij af om in beeld te krijgen of de geboden lesstof voldoende beklijft en de resultaten zult u terug horen middels de rapportgesprekken. Voor de komende periode staan de volgende dingen op de agenda: Zondag 24 en maandag 25: pinksterweekend (vrij) Dinsdag 26 mei: spreekuur, in de middag Vanaf dinsdag 26 mei: start citotoetsen groepen 1 en 2 Vrijdag 12 juni: het lustrumfeest! Donderdag 18 juni: schoolfotograaf Vrijdag 19 juni: studiedag, alle kinderen vrij Vooraankondiging: dinsdag 30 juni onderbouw schoolreisje, verdere info volgt Met vriendelijke groet, de onderbouwjuffen. Juf Mercedes

4 Nieuws uit de Middenbouw Beste ouders en verzorgers, Uitje concertgebouw De afgelopen weken hebben we met de muzieklessen gewerkt aan de liederen die we in hebben gestudeerd voor de voorstelling Machtige Muziek in het Concertgebouw in Amsterdam. Het lied “de Vrije Vogels” was volgens de kinderen het mooiste lied. Alle leerlingen hebben ontzettend genoten van de voorstelling. Dit ziet u wel terug op de foto’s. Wereldoriëntatie Na de meivakantie zullen we starten met het thema ‘De kip en het ei”. De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het instuderen van alle mooie liederen voor in het concertgebouw. Automatiseren De definitie van het automatiseren is het vrijwel routinematig uitvoeren van bepaalde rekenhandelingen. Tijdens de rekenlessen besteden wij ontzettend veel tijd aan het automatiseren. Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor het succes van de leerlingen in het rekenen op school. Een doel voor de leerlingen van groep 3 is dat sommen waarbij je moet optellen en aftrekken onder de 20 geautomatiseerd zijn. Sommen waarbij je over het tiental gaat worden in groep 4 geautomatiseerd. Een doel voor de leerlingen van groep 4 is dat sommen waarbij je moet optellen en aftrekken onder de 100 geautomatiseerd zijn, daarnaast moeten de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 van buiten gekend worden. Als de leerlingen de basisbewerkingen geautomatiseerd hebben en in hun langetermijngeheugen hebben opgeslagen als rekenfeit of beschikken over verkorte, routinematige rekenprocedures, hoeven zij hun werkgeheugen minder te belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven. Op de website van Expertis vind u voorbeelden van opgaves die wij oefenen maar vooral ook twee mooie placemats met oefeningen die u thuis kunt doen om u kind te helpen bij het automatiseren van het optellen en aftrekken t/m 20. file:///M:/Downloads/Handelingswijzer_Automatiseren_rekenles.pdf.

5 Vervolg Middenbouw Jubileum feest Het is alweer 5 jaar geleden dat we met de Nautilus het gebouw de Bockesprong gebouw zijn ingetrokken. Tijd voor een feestje! Op vrijdag 12 juni gaan we dit met zowel met het team, de kinderen als met u feestelijk vieren. De kinderen hebben die dag een techniekdag. Na schooltijd is er een Nautilus Techniek toernooi waar u samen met uw kind aan mee kan doen. We zoeken nog ouders die, mee willen helpen tijdens de techniek dag, die mee willen doen aan het Nautilus techniektoernooi en die hapjes willen maken. Voor informatie kunt u bij de juf van uw kind terecht. Schoolfotograaf In verband met het lustrumfeest is de afspraak met de fotograaf één week verschoven. De fotograaf komt nu op donderdag 18 juni. Past u dit aan op de eigen kalender? Belangrijke data voor in de agenda: Pinksteren maandag 25 mei – leerlingen vrij Spreekuur 26 mei 1 juni t/m 12 juni toets weken 12 juni JUBILEUM DAG 16 juni 1 e keer mix 18 t/m 24 juni rapportgesprekken 18 juni school fotograaf 19 juni studiedag (leerlingen zijn vrij) 23 juni 2 e keer mix 29 juni schoolreisje 2 juli: vanaf uur zomervakantie 3 juli t/m 17 augustus zomervakantie Als u vragen heeft of iets anders wat u wilt delen, dan kunt u ons altijd mailen: Juf Yvonne B. – Juf Maartje – Juf Aliza – Juf Maryse – Vriendelijke groeten van de leerkrachten uit de middenbouw: Juf Yvonne B., juf Maartje, juf Aliza en juf Maryse Juf Mercedes

6 Nieuws uit de Bovenbouw Beste ouders, De citotoetsen van groep 8 zijn achter de rug en we kunnen met trots zeggen dat er hard is gewerkt en de resultaten goed zijn! We gaan op kamp! Dinsdag 26 mei zullen vertrekken naar het Amsterdamse bos en zullen daar slapen in tenten en leerzame activiteiten ondernemen, zoals raften! We hebben er zin in! Donderdag 28 mei hebben we een bonte avond in ons schoolgebouw met het thema ‘de Griekse oudheid’. Dit past perfect bij het uitje naar het concertgebouw op 9 juni. Al met al een hoop leuks om naar uit te kijken. Vanwege ons kamp zal het spreekuur van dinsdag 26 mei komen te vervallen. We spreken u graag tijdens de rapportgesprekken tussen 18 en 24 juni. 9 Juni zal ook de bovenbouw een bezoek brengen aan het concertgebouw. Onze voorstelling heet ‘van mythen en muziek’. We zijn al druk bezig met het oefenen van de liedjes en het beluisteren van muziekfragmenten. Voor de nieuwsgierigen onder ons, kunt u meer informatie vinden op: onderwijs/primair-onderwijs /groep-6-en-7-van-mythen-en- muziek Denkt u er aan om het rapport bij de leerkracht in te leveren! Dan kunnen wij de nieuwe rapporten snel weer er bij in doen. Alvast hartelijk dank.

7 Nieuws over Hemel en Aarde Beste ouders, De lessen godsdienst/levensbeschouwing gaan de komende periode over het onderwerp Vrucht. Een mooi en zomers onderwerp, ook al duurt het nog even voordat alles rijp is. Vruchten zijn van oudsher een teken van een rijk leven. Natuurlijk, blue- ray, flatscreens, de nieuwste smartphone, skylanders, paardrijles, naar Malaga gaan in de voorjaarsvakantie: dat is ook een rijk leven. Maar wat is er beter dan verse sinaasappelsap op een warme dag, wat is zoeter dan een volrode aardbei? Vruchten zijn een teken van de rijkdom en de kracht van het leven zelf. Dat komt natuurlijk ook omdat ze het begin in zich dragen van een nieuwe boom of struik, en tegelijk het slotstuk en de opbrengst van die bomen en struiken zijn. Vruchten staan voor het begin en het eind van het leven, en verbeelden alle zoete en bittere ervaringen die het leven te bieden heeft. In de lessen vertellen we verhalen waarin vruchten de hoofdrol spelen. Natuurlijk het verhaal over Adam en Eva en de boom van kennis van goed en kwaad. Maar we vertellen ook over de gigantische druiventrossen uit het Beloofde Land, die lieten zien hoe weldadig Kanaän was. En over het boeddhistische verhaal waarin de mango de dochter van de zon is. Over wangen zo rood als appels en een huid zo zacht als een perzik. Over dadels, de lievelingsvrucht van de profeet Mohammed. Zo slaan we met kinderen een brug van de meest alledaagse rozijntjes, appels en peren naar levensbeschouwelijke oerverhalen. Alsof het niets is. Godsdienst en levensbeschouwing liggen voor het oprapen - over een paar maanden, als de bramen rijp zijn en de appels op de grond vallen. Tot die tijd laten we de vruchten in gedachten rijpen … Met vriendelijke groet, Namens het team Aliza Hoomans


Download ppt "Nautilusjournaal – maart/ april 2015 www.denautilus.net Groetjes van juf Corry Beste ouders, Mijn vertrek: Zoals u in de brief heeft kunnen lezen zal ik."

Verwante presentaties


Ads door Google