De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD."— Transcript van de presentatie:

1 Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD

2 Expertisecentrum LvD  Maakt wetenschappelijke kennis toegankelijk  Inventariseert het huidige aanbod  Onderzoekt en beschrijft praktijkvoorbeelden  Ontwikkelt en formuleert ontwerpprincipes en randvoorwaarden

3 Programma  Inventarisatie  Stappenplan ‘Lezen van artikelen’  Aan de slag:  Methode van onderzoek  Conclusie  Afronding

4 Inventarisatie  Gebruik je wel eens wetenschappelijke artikelen?  Wat zijn je ervaringen?

5 Stappenplan 1.Wat is de hoofdvraag? 2.Wat zijn centrale begrippen? 3.Wat is de belangrijkste conclusie? 4.Waarop is de conclusie gebaseerd? 5.Welk type onderzoek is gedaan? 6.Welke bronnen zijn geraadpleegd?

6 Typen onderzoek a.(Grootschalig) survey-onderzoek b.Cohort- of trendonderzoek c.Experimenteel onderzoek d.(Kleinschalig) kwalitatief onderzoek e.Secundaire analyse f.Literatuuronderzoek

7 Voorbeeldartikel  Smeets, K., & Ponte, P. (2008). Actieonderzoek als strategie voor leiderschap van docenten. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 29, (2),  Kern: -vraag, -begrippen, conclusie  Maar: hoe wordt die conclusie onderbouwd?

8 4. Waarop is de conclusie gebaseerd?  Lees de betreffende passages over de methode door;  Overleg onderling over wat je hiervan vindt:  Is het begrijpelijk?  Navolgbaar?  Passend?  Betrouwbaar?  Valide?  Welke vragen heb je nog?

9 Onderzoeksmethode

10 Terug naar Conclusie

11 Conclusie (2)  Vind je deze conclusie overtuigend?  Waarom wel/niet?  Wat zou je meer willen weten om deze vraag te kunnen beantwoorden?  In hoeverre vind je dit artikel bruikbaar in de schoolpraktijk?

12 No problem can be solved…  Formuleer je eigen vraag zorgvuldig  Bepaal vanuit welke achtergrond jij die vraag hebt  Ga na vanuit welke achtergrond de auteurs hun onderzoek gedaan hebben  Bepaal dan de waarde van het artikel voor je eigen praktijk

13 Veel succes!  Hartger Wassink:  Cor Verbeek:  Rosanne Zwart:  Jacobiene Meirink:  


Download ppt "Wetenschappelijke artikelen en de onderwijspraktijk Hartger Wassink, CPS Rosanne Zwart, Expertisecentrum LvD."

Verwante presentaties


Ads door Google