De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com."— Transcript van de presentatie:

1

2 Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com

3 Commerciele economie/ marketing college 26 april 2002 Introductie voor I&M

4 Even kennismaken Docent Commerciële Economie: Peter van der Meer

5 Wat is marketing? Afkomstig van ‘to market’ = naar de markt brengen definitie: marketing omvat alle activiteiten om ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

6 Marketing binnen organisaties Product- en productiegeoriënteerd Verkoopgeoriënteerd Marketinggeoriënteerd

7 Marketingmanagementproces Vijf stappen stap 1: positie- en competentieanalyse stap 2: SWOT-analyse stap 3: strategisch marketingplan stap 4: uitvoering stap 5: controle en bijsturing

8 De positie- en competentieanalyse Huidige situatie Toekomstige situatie Gewenste situatie tijd resultaat gap Toekomstige situatie

9 De positie- en competentieanalyse Interne omgeving Concurrentie omgeving Macro omgeving

10 De positie- en competentieanalyse Interne omgeving zoeken naar de competenties samenstel van kennis, kundigheden en technologieën, geworteld in de organisatie.

11 De positie- en competentieanalyse Er worden een drietal kritische competenties onderscheiden: 1. markt-gerelateerde competenties; 2. integriteit-gerelateerde competenties; 3. functionaliteit-gerelateerde competenties;

12 De positie- en competentieanalyse technologische demografische economische politieke maatschappelijke milieu generieke concurrentiestrategieën concurrentievormen concurrentiestructuur concurrentiegedrag macro-omgeving concurrentie omgeving

13 Concurrentie-analyse Generieke concurrentiestrategieën : a. concurreren op laagste kosten b. concurreren op gedifferentieerd product costleadership focus product differentiation

14 Concurrentie-analyse Concurrentievormen: Behoefteconcurrentie Generieke concurrentie Productconcurrentie Merkconcurrentie

15 Concurrentie-analyse Concurrentiestructuur interne bedrijfs -tak toetreders substituten leveranciers afnemers

16 Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: Concurrent hoofdsegmen t klein segm.

17 Concurrentie-analyse Concurrentiegedrag en -strategie: Frontale aanval Guerrilla aanval Flankaanval Passeeraanval

18 SWOT-i matrix SWOT-i matrix: kansbedreiging sterkte zwakte Uitbuiten, groei Uitbuiten, groei Verbeteren, ombuigen Vermijden, terugtrekken, samenwerken Vermijden, terugtrekken, samenwerken Verdedigen

19 Commerciele economie/ marketing De onderneming als drager van een verhaal

20 Waar wordt straks verdiend? De geschiedenis in een notendop: de tijdperk van de jager/ verzamelaar de landbouwtijdperk de industriële tijdperk de informatie tijdperk ….

21 De verhalen Hier was eerst een foto van nokia

22 De verhalen Hier was eerst een foto van nokia

23 De verhalen Hier was eerst een foto van pink roccade

24 Waar wordt straks verdiend? “We hebben behoefte aan een goed verhaal en we willen ervoor betalen” Rolf Jensen

25 De verhalen Hier was eerst een foto van MontBlanc horloges

26 De verhalen Hier was eerst een video van dommelsch

27 De verhalen Hier was eerst een foto van michellin

28 De verhalen Hier was eerst een video van amstel bier

29 De verhalen samengevat: 1.Avonturen te koop 2.Saamhorigheid, vriendschap en liefde 3.Zorg (geven en ontvangen) 4.Wie-ben-ik? 5.Gemoedsrust 6.Overtuigingen

30 Citaat : “Marketing is wetenschap en marketeers moeten afgerekend worden op een ding: het resultaat in termen van verkoop. En niks anders.” Sergio Zyman voormalig Chief Marketing Officer Coca-Cola, in Tijdschrift voor Marketing (december 2000)


Download ppt "Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com."

Verwante presentaties


Ads door Google