De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wendy Kicken Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wendy Kicken Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding."— Transcript van de presentatie:

1 Wendy Kicken Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding

2 De competenties binnen het kappersvak  Kennis  Vaardigheden  Houding  Zelfsturingsvaardigheden Reflecteren Verbeterpunten formuleren Plan voor verbetering

3 Context 1 ste leerjaar van de kappersopleiding van het Arcuscollege, een ROC, in Heerlen Vraaggestuurd onderwijs  Taken Vaardigheden Complexiteit Ondersteuning  Examen

4 volgens het 4c/id model de principes Een vraaggestuurd onderwijsprogramma Met ondersteuning van de ontwikkeling van de zelfsturingsvaardigheden van de leerlingen

5 Cyclus van het zelfstandig leren Uitvoering (U) Beoordeling (B) Taak Selectie (S)

6 3 basale zelfsturingsvaardigheden Beoordelen van de eigen prestatie Formuleren van verbeterpunten Selecteren van taken

7 3 hulpmiddelen Gemetadateerde takenbak Gestructureerd ontwikkelingsportfolio Portfolio-adviesgesprekken

8 Metagedateerde takenbak Vaardigheid Complexiteit Ondersteuning Natuurgetrouwheid Vereiste voorkennis

9 Taakklasse 2 zelfstandig Taakklasse 2 af en toe hulp Permanenten Knippen heren Taakklasse 1 zelfstandig

10 Digitaal ontwikkelingsportfolio S ystematisch T aak E valuatie & P lanning P ortfolio

11

12 Portfolio-adviesgesprek De mentor adviseert de leerling hoe de zelfsturingsvaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog Begeleiden van de toepassing van de zelfsturingsvaardigheden door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)

13 Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in ontwikkelingsportfolio Nieuwe taak selecteren

14 Toegepaste principes Ordening in toenemende moeilijke klassen Ondersteuning afgebouwd (scaffolding) Part-task practice Specificatie van de taakeigenschappen Beoordelingsstandaarden gegeven en uitgelegd

15 Lastig toe te passen principes Authenticiteit van de taken –Te weinig docenten, te weinig modellen Gehele taak benadering –Examens zijn nog op deelkwalificaties gericht Zelfreflectie in woorden –Leerling kan zich niet altijd goed uitdrukken

16 Bedankt voor uw aandacht Heeft u nog vragen?


Download ppt "Wendy Kicken Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding."

Verwante presentaties


Ads door Google