De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELP-en op het SMC Ervaringen en lessen David Dijkman en Gerard Koolstra www.stmichaelcollege.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELP-en op het SMC Ervaringen en lessen David Dijkman en Gerard Koolstra www.stmichaelcollege.nl."— Transcript van de presentatie:

1 WELP-en op het SMC Ervaringen en lessen David Dijkman en Gerard Koolstra

2 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Integratie ict in wiskundeonderwijs  Planning van hoofdstukken  Uitwisseling en overleg per klassenlaag  Webpagina’s per klassenlaag  eerste klas wiskunde eerste klas wiskunde eerste klas wiskunde  hulp bij wiskunde voor klas 2 hulp bij wiskunde voor klas 2 hulp bij wiskunde voor klas 2  hulp bij wiskunde voor klas 3 hulp bij wiskunde voor klas 3 hulp bij wiskunde voor klas 3  Werkbladen voor computerpractica  Hoofdstukvervangend schriftelijk materiaal  Eigen digitale testjes/toetsjes (DITWis)

3 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC planning Bij de planning van een hoofdstuk of onderwerp wordt expliciet aandacht besteed aan ICTBij de planning van een hoofdstuk of onderwerp wordt expliciet aandacht besteed aan ICT Uitwisseling vaak ook (deels noodgedwongen) per Uitwisseling vaak ook (deels noodgedwongen) per

4 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Webpagina’s per klassenlaag per hoofdstuk links naar WisWeb appletsWisWeb applets Andere applets e.d.Andere applets e.d. Eigen interactieve toetsenEigen interactieve toetsen Aangepaste WisWeb- appletsAangepaste WisWeb- applets Leerlingen hoeven alleen ‘hun’ pagina weten te vinden

5 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Werkbladen bij computerpractica Duidelijke opdrachtenDuidelijke opdrachten Ervaringen meteen verwerkenErvaringen meteen verwerken Opdrachten en vragenOpdrachten en vragen Vaak laten inleverenVaak laten inleveren Soms beoordelenSoms beoordelen Soms thuis laten afmakenSoms thuis laten afmaken

6 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Hoofdstukvervangend materiaal 2 à 4 hoofdstukken per leerjaar2 à 4 hoofdstukken per leerjaar Deels FI, deels eigen, deels combinatieDeels FI, deels eigen, deels combinatie Oogmerken:Oogmerken:  Betere aansluiting schriftelijk materiaal en applets  Meer uitdagende, lastige problemen  Meer ruimte voor eigen producties en verschillen in aanpak  Uitproberen nieuwe benaderingen

7 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Digitale Interactieve Toetsen Bedoeld als Diagnostische Toets en trainingBedoeld als Diagnostische Toets en training Populair bij voorbereiding proefwerk (ook thuis)Populair bij voorbereiding proefwerk (ook thuis) 5 vragen met kort antwoord5 vragen met kort antwoord Getallen (e.d.) veranderen steedsGetallen (e.d.) veranderen steeds Tijd loopt…Tijd loopt… Zoveel mogelijk inhoudelijke feedbackZoveel mogelijk inhoudelijke feedback (soms) Eindoverzicht met controlecode(soms) Eindoverzicht met controlecode

8 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Vervolg presentatie Ervaringen klas 1 - procenten en breukenErvaringen klas 1 - procenten en breuken - verbanden vergelijken Ervaringen klas 2 - formules manipuleren - vergelijkingen oplossenErvaringen klas 2 - formules manipuleren - vergelijkingen oplossen Ervaringen met in klas 3Ervaringen met in klas 3 kwadratische vergelijkingen kwadratische vergelijkingen Samenvatting en conclusiesSamenvatting en conclusies

9 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Breuken en procenten Grootste problemen: Begrijpen achtergrondBegrijpen achtergrond algoritmen bij optellen en vermenigvuldigen van breuken. Inzichtelijk toepassen van breuken en procenten.Inzichtelijk toepassen van breuken en procenten. Wreekt zich bij kansrekening en statistiek Van een klas leerlingen heeft een derde een onderwerp goed begrepen, twee derde niet zo goed. Van degenen die het goed begrepen heeft de helft het goed voorbereid, van degenen die het niet zo goed begrepen heeft drie kwart het goed voorbereid. Alle leerlingen die het goed hadden begrepen en goed hadden voorbereid haalden goed cijfer. Geen enkele leerling die het niet goed begrepen had behaalde een goed cijfer. Van de leerlingen die het wel goed begrepen hadden, maar niet goed voorbereid haalde 20% een goed cijfer.

10 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC stroomdiagrammen Rekenwerk wordt uit handen genomen; concentratie op structuur van het probleem Vermenigvuldiging en optelling worden zichtbaar.

11 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Enkele mogelijkheden Splitsen of verdelen (…vermenigvuldigen)Splitsen of verdelen (…vermenigvuldigen) Samenvoegen (…optellen)Samenvoegen (…optellen) Breuken, decimalen en percentages toegestaanBreuken, decimalen en percentages toegestaan Relatief en absoluutRelatief en absoluut Terugkijken vanuit resultaatTerugkijken vanuit resultaat Stroom aanStroom aan

12 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Effecten t.a.v. leerproces Meer ‘spontaan’ gebruik van schema’sMeer ‘spontaan’ gebruik van schema’s Betere schema’s (vaak sterk gelijkend)Betere schema’s (vaak sterk gelijkend) Meer vertrouwen in eigen “oplossend vermogen”Meer vertrouwen in eigen “oplossend vermogen” Herkenning in tweede klas bij kansenHerkenning in tweede klas bij kansen  Kost wel tijd

13 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Verbanden vergelijken Verbanden vergelijken (lineair) - dubbele tabel - 2 grafieken in 1 assenstelsel - kleiner wordend verschil (inhalen/ontmoeten) - vergelijkingen oplossen (bordjes/weegschaal) - terugrekenen (pijlenketting) Nieuw model: stroken met etiketten Nieuw model: stroken met etiketten

14 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Stroken met etiketten Etiket: expressie waarmee formule ingevoerd of gecontroleerd kan worden.Etiket: expressie waarmee formule ingevoerd of gecontroleerd kan worden. Strook: serie getallen weergegeven in een kolomStrook: serie getallen weergegeven in een kolom

15 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Wat kan je ermee? Van formule naar tabel - tijdwinst (….mega rekenmachine….)Van formule naar tabel - tijdwinst (….mega rekenmachine….) Van tabel naar formule - via regelmaat naar formule - directe feedbackVan tabel naar formule - via regelmaat naar formule - directe feedback Snel verbanden vergelijken - verschiltabel - meer variatie in vraagstelling mogelijkSnel verbanden vergelijken - verschiltabel - meer variatie in vraagstelling mogelijk

16 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Nieuw lesmateriaal Hoofdstuk(ken) dekkend Veel contextVeel context Stimuleert eigen aanpakStimuleert eigen aanpak Voldoende ruimte voor “oude aanpakken”Voldoende ruimte voor “oude aanpakken” Hints en antwoordenHints en antwoorden Digitale interactieve toetsDigitale interactieve toets Resultaat: meer leerdoelen in minder tijd, en met meer plezier!

17 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Formules manipuleren Blok 1 van algebra-lijnBlok 1 van algebra-lijn Min of meer in plaats van MW deel 2 hfdst. 5Min of meer in plaats van MW deel 2 hfdst. 5 In 2002/03 eigen bewerking schriftelijk materiaal gemaakt – smc-versieIn 2002/03 eigen bewerking schriftelijk materiaal gemaakt – smc-versie Dit jaar herziene versie oorspronkelijk materiaalDit jaar herziene versie oorspronkelijk materiaal

18 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Rol van de applets bij blok 1 Dynamische en interactieve visualisatieDynamische en interactieve visualisatie –Geom. Algebra 1D Geom. Algebra 1DGeom. Algebra 1D –Geom. Algebra 2D Geom. Algebra 2DGeom. Algebra 2D –Geom. Algebra 2D opdr. OefeningOefening -Oppervlakte Algebra Oppervlakte AlgebraOppervlakte Algebra - Haakjessommen …. Haakjessommen - Vermenigvuldigen met tabellen

19 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC ‘nieuwe’ elementen regelmaten en het verklaren daarvan (mede op basis van bundel Martin Kindt)regelmaten en het verklaren daarvan (mede op basis van bundel Martin Kindt) ruimte voor reflectie en eigen inbrengruimte voor reflectie en eigen inbreng training (deels) interactieftraining (deels) interactief

20 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Eindtoetsen: oud en nieuw

21 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC (lineaire) vergelijkingen oplossen Vanuit contextproblemen (raadsels e.d.)Vanuit contextproblemen (raadsels e.d.) WeegschaalmethodeWeegschaalmethode Bordjes methodeBordjes methode Uitgebreide ondersteuning door appletsUitgebreide ondersteuning door applets –Voorbeeldfunctie – Scheiding hoofd/bijzaken – Directe feedback

22 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Weegschaal methode Leerling kan zich concentreren op wat er moet gebeurenLeerling kan zich concentreren op wat er moet gebeuren Programma voert uitProgramma voert uit Er is altijd een weg TerugEr is altijd een weg Terug Gevolg van gemaakte keuze meteen duidelijkGevolg van gemaakte keuze meteen duidelijk Stapsgewijze aanpak wordt ‘eigen’Stapsgewijze aanpak wordt ‘eigen’

23 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC bordjesmethode Deel van vergelijking kan geïsoleerd wordenDeel van vergelijking kan geïsoleerd worden Hier wel zelf berekeningenHier wel zelf berekeningen Elke stap wordt gecontroleerdElke stap wordt gecontroleerd

24 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Zelf vergelijkingen oplossen Bij deze variant moeten de berekeningen zelf uitgevoerd wordenBij deze variant moeten de berekeningen zelf uitgevoerd worden Je kunt het wel laten doen tegen ‘betaling’Je kunt het wel laten doen tegen ‘betaling’ Het programma controleertHet programma controleert Ook optie: gelijkwaardig metOok optie: gelijkwaardig met

25 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Werkt het ? Veel zelfvertrouwenVeel zelfvertrouwen Proefwerk pittig(er)Proefwerk pittig(er) Cijfers zeer hoogCijfers zeer hoog Aanpak zeer systematischAanpak zeer systematisch Voorbeeldfunctie van applets soms zichtbaar in gebruikte symbolen:Voorbeeldfunctie van applets soms zichtbaar in gebruikte symbolen:

26 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Kwadratische vergelijkingen UitgangspuntenUitgangspunten Visuele modellenVisuele modellen Ruimte voor verschillenRuimte voor verschillen

27 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Uitgangspunten Minder recepten, meer eigen oplossingenMinder recepten, meer eigen oplossingen Abc-formule minder centraalAbc-formule minder centraal Meer aandacht voor informele aanpakkenMeer aandacht voor informele aanpakken Visuele ondersteuningVisuele ondersteuning Aansluiten bij topvorm:Aansluiten bij topvorm: –Zoals y = 7 −3(x −1) 2

28 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Oplossen met GeomAlg-2D Oplossen met GeomAlg-2D Een belangrijk model is het oppervlakte model. Vergelijkingen als kunnen goed (interactief) opgelost worden met kunnen goed (interactief) opgelost worden met aanvullen tot vierkant aanvullen tot vierkant [Hier geldt : x>0 ] oppervlakte L-vorm: 55 oppervlakte vierkant 64 zijde 8 x 5

29 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Oplossen met tabellen Veralgemenisering van de aanpak via tabellenVeralgemenisering van de aanpak via tabellen Aanvullen tot vierkant wordt aanvullen tot kwadraatAanvullen tot vierkant wordt aanvullen tot kwadraat Verwantschap met kwadraatafsplitsenVerwantschap met kwadraatafsplitsen

30 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Gebruik modellen door leerlingen Tabel wordt veel en makkelijk gebruiktTabel wordt veel en makkelijk gebruikt Soms ook “echte” vierkanten en L-vormenSoms ook “echte” vierkanten en L-vormen

31 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Ruimte voor eigen oplossingen Soms kunnen vergelijkingen snel en eenvoudig (geheel of gedeeltelijk) opgelost worden, zoals: x 2 = 7xx 2 = 7x x (x-1)=240x (x-1)=240 x (30-x)=221x (30-x)=221 (x-3) 2 = x-3(x-3) 2 = x-3 Daar moet ruimte voor zijn. Maar gevaar voor onjuiste /onvolledige oplossingen

32 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Applet VOKM Vergelijkingen Oplossen Kwadratisch en Meer Recent ontwikkeld vanuit ervaringen met blok 2 (Oplossen lineaire vergelijkingen)Recent ontwikkeld vanuit ervaringen met blok 2 (Oplossen lineaire vergelijkingen) Combineert vrijheid met controleCombineert vrijheid met controle Geeft keuze: ‘rekenwerk’ laten doen en zelf doenGeeft keuze: ‘rekenwerk’ laten doen en zelf doen Spelelement: punten per opgaveSpelelement: punten per opgave

33 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Diverse oplossingen met VOKM

34 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Laten doen … Het is mogelijk om het ‘rekenwerk’ helemaal uit te besteden:Het is mogelijk om het ‘rekenwerk’ helemaal uit te besteden:

35 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC..of zelf doen Het is ook mogelijk om zelf alle stappen te doen. Deze worden steeds gecontroleerd

36 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Ervaringen algemeen Erg intensiefErg intensief Vaak inspirerendVaak inspirerend Soms lastigSoms lastig Soms zeer bemoedigendSoms zeer bemoedigend Nog erg veel te doenNog erg veel te doen

37 zaterdag 13 juni 2015WELP-en op het SMC Lessen (en aanbevelingen) Intensief overleg binnen sectie en jaarlaag nodigIntensief overleg binnen sectie en jaarlaag nodig Onderwijsontwikkeling is (inderdaad) een cyclisch procesOnderwijsontwikkeling is (inderdaad) een cyclisch proces Systematisch onderzoek zeer gewenstSystematisch onderzoek zeer gewenst Horizontale en verticale uitbreiding nodigHorizontale en verticale uitbreiding nodig WELP moet LEEUW wordenWELP moet LEEUW worden


Download ppt "WELP-en op het SMC Ervaringen en lessen David Dijkman en Gerard Koolstra www.stmichaelcollege.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google