De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De puzzel past steeds beter. Petra Cremers Remko van der Lei Onderwijskundig adviseurs bij de Hanzehogeschool Groningen Werkzaam met 4c/id vanaf 2002.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De puzzel past steeds beter. Petra Cremers Remko van der Lei Onderwijskundig adviseurs bij de Hanzehogeschool Groningen Werkzaam met 4c/id vanaf 2002."— Transcript van de presentatie:

1 De puzzel past steeds beter

2 Petra Cremers Remko van der Lei Onderwijskundig adviseurs bij de Hanzehogeschool Groningen Werkzaam met 4c/id vanaf 2002 Over de sprekers

3 Onze context - Onderwijsinnovatie bij de Hanzehogeschool Groningen Onze werkwijze 4c/id: wat bevalt? Succesfactoren bij ontwikkeling van onderwijs 4c/id: welke vragen hebben we nog? Deze presentatie

4 Onze context

5 70 opleidingenMet meer dan 70 opleidingen het meest brede hbo-onderwijsaanbod in Noord-Nederland VeelkleurigVeelkleurig : 18 schools = 18 ‘culturen’ = 18x een eigen, unieke sfeer (jouw school, jouw cultuur, jouw sfeer) InternationaalInternationaal georiënteerd met stevige maatschappelijke positie in de Noordelijke regio Over de Hanzehogeschool Groningen

6 Waar?

7 Behoefte aan competentiegericht onderwijs Context HG: Projectonderwijs Behoefte aan structurering van innovatie Start 4c/id bij Techniekopleidingen Ondersteuning door onderwijskundig adviseurs Onderwijsinnovatie bij de Hanzehogeschool Groningen

8 Onze werkwijze

9 Beroeps- & opleidingsprofiel Onderwijsvisie Onderwijskader Curriculumontwerp Blokontwerp Onderwijsplanning Onderwijsmateriaal “Hanzemodel” voor curriculumontwikkeling

10 1 Management van opleiding 2 docenten team 3 Management onderwijszaken 4 workshop trainers Onderwijsontwikkeling = meerdere lagen

11 Workshops Stappen in onderwijsinnovatie Schrijven van profielen Advisering en beoordeling Rol van onderwijskundig adviseurs

12 4cid – wat bevalt?

13 Zoeken naar je rol; zoeken naar 4c/id Denk 4c/id Wees 4c/id!!!!

14 Beroeps- & opleidingsprofiel Onderwijsvisie Onderwijskader Curriculumontwerp Blokontwerp Onderwijsplanning Onderwijsmateriaal Stappen in het innovatieproces – “Hanzemodel” voor curriculumontwikkeling

15 Zoeken naar je rol; zoeken naar 4c/id Progressie in de Workshops voor docententeams Uitleg theorie 4c/id + aan de slag Expertvoorbeeld + Aanvulopdracht + aan de slag Progressie in de producten die opgeleverd worden Leertaken worden beter / creatiever / vollediger Ondersteunende informatie sluit beter aan Werken met “ Hanzemodel ” van onderwijsontwikkeling

16 Ontwerpen = een creatief proces!!!

17 Ervaringen met 4c/id Beroepstaken helder gedefinieerd ‘Vaardighedenhiërarchie een goed praatstuk’ Beoordelingscriteria uit de praktijk Contact met experts uit het beroepenveld Integrale leerlijn expliciet onderbouwd Bewustwording van het niveau van de taken voor de studenten Relatie leertaken en ondersteunende info expliciet Goede analyse van de theorie en vaardigheden in het curriculum

18 Ervaringen met 4c/id Leertaken: overzicht over de hele taak Meer leertaken in dezelfde tijd als één project Meer diepgang, meer transfer en minder frustratie bij de start van het project. Structurering in het ontwikkelproces Voorspelbare, logische stappen Deeltaakoefening, mentale modellen en cognitieve strategieën Het onderscheid is lastig voor docenten, nog geen verschil in instructiemaatregelen. En meer…

19 4cid – wat kan anders? Welke vragen?

20 Terminologie – te ‘onderwijskundig’? Beroepstaak  kerntaak Leertaak  integrale opdracht Ondersteunende informatie  ondersteunende kennis en vaardigheden Deeltaakoefening  oefening van routinetaken JIT-informatie  kennis t.b.v. routinetaken

21 Terminologie – 6c/id? BEROEP  ONDERWIJS Complexe vaardigheid  Leertaak (integratie) Ondersteunende informatie  Instructiemaatregelen (diepgaand begrip, elaboratie) JIT-informatie  Deeltaakoefening (snelheid en accuratesse)

22 De puzzel is nog niet af…. Doorlopende ondersteunende lijnen Lange lijnen met afhankelijkheden in al het onderwijs Het ‘geven’ van nog niet behandelde theorie niet ‘natuurlijk’ Puzzelen met taakklassen en moeilijkheidsgraad ondersteunende informatie

23 De puzzel is nog niet af…. Toetsen en werkvormen - Op zoek naar goede beoordelingscriteria - Wat zijn goede opdrachten en instructiemaatregelen? - Hoe feedback en beoordeling organiseren? - Laatste leertaak als individueel assessment?! Flexibilisering van het onderwijs - Meerdere rollen, ondersteunende info en beoordelingscriteria bij één leertaak, hoe? - Competentieontwikkeling door het curriculum heen, hoe meten? Reflectie en evaluatie - Als onderdeel van de complexe vaardigheid, of complexe vaardigheid op zichzelf?

24 … maar 4c/id geeft het raamwerk! Structuur van het onderwijs logischer Curriculum is transparanter Communicatie over het beroep Communicatie over curriculum helderder Onderwijs is meer in lijn met praktijk

25 Ontwerpen is nooit kinderwerk

26 Ontwerpen is eerder een sudoku

27 Ontwerpen is altijd anders

28 De puzzel past steeds beter

29 1. Management opleiding: organisatorische randvoorwaarden Controle en sturing door opdrachtgever Onderwijskundig (project)leiderschap Duidelijke ontwikkelopdracht aan ontwikkelteams Deadlines Randvoorwaarden Facilitering voor ontwikkelen als team Aandacht voor bijstellen

30 2. Werken in docententeams Vaste werkmomenten; planning lastig, pieken, lessen, etc. Inplannen werk tussen workshops Learning by 1. doing + 2. goede voorbeelden + 3. ‘huiswerk’ Competenties: samen werken; schrijven Niet te snel taken verdelen Elkaars werk lezen / beoordelen Tussenproducten inhoudelijk en onderwijskundig beoordelen

31 3. Management onderwijsondersteuning Methodiek bepalen Ontwikkeling, onderzoek, publicatie faciliteren Scholing trainers Doorgaande kenniscreatie (Community of Practice) Specialisten op onderwijskundige onderwerpen (toetsing, studieloopbaanbegeleiding, maatwerk, etc.)

32 4. Workshoptrainers: onderwijskundigen Twee trainers op workshop / begeleiding Leren van elkaar Meerdere teams begeleiden Teams leren van elkaar qua didactiek en inhoud Intake Doelen workshop Taakverdeling bespreken met opdrachtgever Wijze van workshop geven = 4c/id!!!! (1. expertvoorbeeld, 2. aanvulopdrachten, en daarna pas 3. ‘echt’ ontwikkelen)


Download ppt "De puzzel past steeds beter. Petra Cremers Remko van der Lei Onderwijskundig adviseurs bij de Hanzehogeschool Groningen Werkzaam met 4c/id vanaf 2002."

Verwante presentaties


Ads door Google