De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EPub: Visie en strategie NATIONALE KENNISDAG VOOR INNOVATIEF PUBLICEREN 23 APRIL 2014 JACOB MOLENAAR.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EPub: Visie en strategie NATIONALE KENNISDAG VOOR INNOVATIEF PUBLICEREN 23 APRIL 2014 JACOB MOLENAAR."— Transcript van de presentatie:

1 ePub: Visie en strategie NATIONALE KENNISDAG VOOR INNOVATIEF PUBLICEREN 23 APRIL 2014 JACOB MOLENAAR

2 Grenzeloos lezen?  Maak ik een e-book of een app?  Kies ik voor Apple of voor Android?  Of kies ik voor ePub?  Of toch voor PDF?  En wat is eigenlijk HTML5?

3 Antwoorden  Hangt van je product af  Hangt van de kracht van je merk en de relatie met je klanten af  Hangt van je businessmodel af  Hangt van je toekomstvisie en strategie af:  1-op-1 van boek naar e-boek?  Of is het e-boek een echt nieuw productconcept?

4  E-books zijn een ongelooflijk hypegevoelig onderwerp. De technologiepush is enorm. Apple, Google en andere technologie-bedrijven zijn rijk, machtig en snel…  Wat is je toegevoegde waarde als uitgever? Dat je je klant kent!  Denk daarom in termen van klantwensen- en behoeften Technology Push

5 Vier denkrichtingen: 1. Extrapolatie van het folio-businessmodel naar de wereld van de e-books 2. Verkleining van de verkoopeenheid → iTunes, Blendl 3. Vergroting van de verkoopeenheid → Spotify 4. Huren → “Huren is het nieuwe kopen” Verdienmodellen

6  Waarom wil ik E-books uitgeven/verkopen?  Wat zijn mijn concrete businessdoelen (SMART) met het uitgeven/verkopen van E-books?  Stel ik me meer of minder afhankelijk op in de bedrijfskolom?  Met wie werk ik samen? Strategie voor E-books

7 Marktbewegingen  Introductie gesloten marktmodellen (Amazon, Apple): vaste marge, geen klantgegevens  Introductie meer open marktmodellen (Google)  Doorlopende lijn van open source, open access (ePub, HTML5)  Inhaalpogingen van de traditionele boekhandel (Centraal Boekhuis) en Bibliotheek.nl (non- starter?)

8 Technologische ontwikkelingen  Van E-readers naar tablets  Van E-books naar Apps  De ontwikkeling van het beeldscherm (LCD/LED, E-ink, electrowetting)  De strijd tussen Apple en Google (Android)  Van strenge naar minder strenge DRM  Wat is eigenlijk het verschil tussen een E-book en een App?

9 Drie standaarden  ePub  PDF  Apps (Apple, Android en Windows)

10 ePub  Technische standaard voor E-books  ‘Envelop’ voor het verpakken van alles wat je nodig hebt voor een e-boek  Ontwikkeld door International Digital Publishing Forum (IDPF)  Open standaard  Geen DRM  Huidige versie: 3.0.1 (juni 2014)

11 ePub 3.0  Ondersteunt HTML5  Ondersteunt multimedia (SVG)  Ondersteunt CSS  Ondersteunt scripting

12 HTML5  Opvolger van de huidige HTML-generatie (HTML4): draait in een browser, platformonafhankelijk  Rijkere codering  Scripting (bijvoorbeeld camera aanroepen, formuliertje afhandelen)  Betere integratie met XML  Betere grafische mogelijkheden (bijvoorbeeld drag and drop)  Preloading  Makkelijker integratie met andere applicaties en databases

13 Kortom…  HTML5 maakt van het ‘houterige’ HTML een soepele multimediale omgeving (HTML5 = HTML4 + Java)  HTML5 stelt je in staat een complete website te laden en eventueel ook offline te gebruiken, zodat deze op een applicatie gaat lijken  HTML5 maakt je onafhankelijk(er) van Google of Apple  Met HTML5 hoef je maar één versie van je E-book/App te ontwikkelen

14 PDF  Portable Document Format  Gesloten formaat van Adobe  Is een de facto wereldstandaard geworden  PDF ‘bevriest’ de uiteindelijke publicatievorm van een document t.b.v. interoperabiliteit  In PDF verlies je alle onderliggende syntaxis en semantiek  PDF bevat Adobe-functionaliteiten/scripting

15 ePub versus PDF  Beide formaten geven interoperabiliteit  ePub:  Voordelen: flexibiliteit, interactie met omgeving  Nadeel: minder grafische kwaliteit  PDF:  Voordeel: meer grafische kwaliteit  Nadeel: starheid, minder interactie met omgeving

16 E-books en Apps  Een E-book is een bestand  Een App is een applicatie (interactief)  Maar beide groeien naar elkaar toe: HTML5  Een App is niet per se een Apple-App!  Apple-Apps: draaien alleen op iPad, iPhone, iPod  Webapps (HTML5): draaien op alle platforms (bijvoorbeeld Financial Times)

17 Apple Apps  Moeten ontwikkeld worden met door apple goedgekeurde software  Worden inhoudelijk en technisch gekeurd  Moeten worden verkocht/gedistribueerd via de App Store (of iTunes of iBookstore…)  Draaien op het Apple-platform

18 Android Apps  Kunnen met verschillende pakketten worden ontwikkeld  Worden niet inhoudelijk en technisch gekeurd  Mogen op verschillende manieren verkocht/gedistribueerd worden  Draaien op het Android-platform

19 Samengevat  Technisch is ‘alles’ mogelijk  Bedrijfskolom is commercieel het meest ingewikkelde onderwerp  Voor wat voor soort E-book/App kies je:  ePub-bestand  Apple-App  Android-App  Webapp


Download ppt "EPub: Visie en strategie NATIONALE KENNISDAG VOOR INNOVATIEF PUBLICEREN 23 APRIL 2014 JACOB MOLENAAR."

Verwante presentaties


Ads door Google