De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Functiebeperking of Talent? Workshop

Verwante presentaties


Presentatie over: "Functiebeperking of Talent? Workshop"— Transcript van de presentatie:

1 Functiebeperking of Talent? Workshop
Avans Onderwijsdag 2015 16 april 2015 De Coach (F)irma decoachfirma.nl @irmavsl Irma van Slooten

2 Ken uw omgeving! Naam Academie/Eenheid Functie

3 Doel workshop Inzicht in mogelijke gevolgen van het studeren met een functiebeperking: ervaringsgericht! Kennis van wettelijk kader: landelijke wetgeving & uitwerking in Avans beleid Handvatten voor de dagelijkse praktijk

4 Ervaring opdoen…

5 Top 6 Avans & percentages
2013: 9,82% 2014: 12,4% 2015: 14,24% Dyslexie Chronische ziekte ADHD Overige beperking Autisme Lichamelijke handicap Cijfers afkomstig uit intern onderzoek Avans.

6 Talent of Functiebeperking?

7 Omgevings-variabele 7

8 Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin
Student-variabele Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin

9 Veel voorkomende belemmeringen
1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie  Wat moet jij hieraan doen??

10 Wat zegt de wet? Wet Gelijke Behandeling (WGB h/cz)
Student: recht op toegankelijk onderwijs Instelling: plicht om doeltreffende aanpassingen te treffen Accreditatie (WHW) Thema: studeren met een functiebeperking o.a. voorlichting, deskundigheid, toetsing & examinering, leerroutes.

11 Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13
Wat zegt Avans beleid? Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Voor specifieke voorzieningen zie het Avans Protocol SMF. Bron: Beleidsplan Handicap & Studie, Avans, p.13

12 Veel voorkomende belemmeringen
1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie  Wat kan jij hieraan doen?? Zie hand-out!

13 Terug naar Avans Beleid
Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Bron: Beleidsplan Handicap & Studie, Avans, p.13

14 Think Diversity? Dr Ger Craddock
(Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )

15 Think Diversity?

16 Think Diversity?

17 Think Diversity? Dr Ger Craddock
(Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )

18 Je weet namelijk al dat elke student anders is!
Think Diversity! Van retrofit naar universal design: Goed voor de smf  goed voor èlke student! Je weet namelijk al dat elke student anders is!

19 En ook voor de fietsers…

20 Universal Design for learning
Firm Goals: ga na wat je (leer)doel is. Flexible Means: kan ik meerdere opties beiden om dit doel te bereiken? Maatwerk: kan ik ruimte bieden zodat elke student kan aansluiten bij zijn/haar eigen interesse/talent/leerpunt/situatie?

21 UDL Check: Hoe zou dit beter kunnen?
https://www.youtube.com/watch?v=Asu0-VWfey8

22 (UDL Nederland,2014)

23 Keuze opdracht Hoe: alleen of samen. Tijd: 10 minuten
Maak een keuze uit 1 van de volgende opdrachten: Verdiep je opgedane kennis door zelfstudie (SMF of UDL) Transfer: leg de link naar je dagelijkse praktijk (UDL) Zie de hand-out voor meer uitleg!

24 gelijk gelijkwaardig universeel

25 Achtergronden Sites over studeren met functiebeperking onder LINKS op decoachfirma.nl Sites over Universal Design for Learning (UDL) onder ACHTERGROND op udlnederland.nl Later nog een vraag? Bel of mail gerust!


Download ppt "Functiebeperking of Talent? Workshop"

Verwante presentaties


Ads door Google