De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?. Hoe je logo, merk of product beschermen? - Een seminarie over intellectueel eigendom - www.gevers.eu©

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?. Hoe je logo, merk of product beschermen? - Een seminarie over intellectueel eigendom - www.gevers.eu©"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?

2 Hoe je logo, merk of product beschermen? - Een seminarie over intellectueel eigendom - GEVERS 2015

3 3 Intellectuele Eigendom? Design: Carrosserie Beeldmerk: Vennootschapsnaam: Daimler AG Handelsnaam: SMART Domeinnaam: 3D: Octrooi: Motor, Verf Copyright: Handboek

4 4 Voorwaarden en duur Intellectuele Eigendomsrechten © GEVERS 2015www.gevers.eu IE Overzicht ® TM © PAT pending GEHEIM Nieuw Eigen Karakter Stempel van de Auteur 5 jaar (tot 25 jaar) 3 jaar Nee

5 5 Deadlines voor samenhangendeIE-aanvragen © GEVERS 2015www.gevers.eu WANNEER STARTEN

6 6 Keuze en beschikbaarheid © GEVERS 2015www.gevers.eu WAT Soort tekenDefinitieRegioVoorbeeld Vennootschapsnaam De naam waarmee een onderneming wordt geïdentificeerd in de statuten Nationaal Handelsnaam De naam waaronder een onderneming of ondernemer handel drijft en herkend wordt in het economisch verkeer Regionaal Merk Een teken dat dient om de waren en/of diensten van een onderneming te onderscheiden van deze van andere ondernemingen Beneluxmerk Internationaal merk Gemeenschapsmerk (Europees) Domeinnaam Een virtueel adres dat toegang verschaft tot een website en een bestanddeel van een e- mailadres vormt Nationaal (ccTLD) Regionaal (rTLD) Internationaal (gTLD) Gevers Legal nv gevers.be gevers.eu gevers.com … gevers.asia

7 7 1 stap naar vrijwaring voor gebruik 3 stappen naar bescherming © GEVERS 2015www.gevers.eu WANNEER STAP 1 ONDERZOEK STAP 2 DEPOT STAP 3 BEWAKING Sectorkennis ! Beschikbaarheids- of Nieuwheidsonderzoek Merkbewaking Marktinformatie (deposantennaam)Bewaking Parameterkeuze Administratie Timing Nieuwheid (Octrooi) Gratietermijn (Model) Enige (Merk)depot Prioriteit na Depotdatum: 6 maand (Merk en Model) 12 maand (Octrooi) bestaande Modellen, Octrooien(nieuwheid) of Merken(commerciële tekens) Jongere depots of gebruiken van modellen, octrooien, merken of commerciële tekens Depot Publicatie Registratie/Verlening

8 8 Procedure Merkregistratie in Benelux © GEVERS 2015www.gevers.eu WANNEER REGISTRATIE Eerste dag van bescherming : start exclusieve rechten + 5 jaar: gebruikstermijn en gedoogtermijn OPPOSITIE PUBLICATIE voor Oppositiedoeleinden Formaliteiten: Wie, Wat, Klassen, Taksen. Ontvangst- en Publicatiebevestiging 2 maand Oppositie op relatieve gronden (alleen Merken): Oppositieperiode duurt tot 2 maand na publicatie en in geval van oppositie werkt deze opschortend 2 maand 2 maanden tellende Cooling off- periode kan worden verlengd op wederzijds verzoek (per 4 maand) 2 tot 12 maand DEPOT Eerste dag van de aanvraag (rangorde) + 10 jaar: steeds vernieuwbare registratie Beroep bij nationale Hoven van Beroep tegen mogelijke negatieve beslissing + 2 maand cfr: USA: ™ cfr: USA: ® OFFICIEEL ONDERZOEK

9 9 Patents Filing strategy BE + PCT © GEVERS 2015www.gevers.eu Search Drafting BE filing -2 months 06-9 months12 months18 months 30 months EP US CN … Official Search Report PCT filing Publication Refund ? Commercial launch Maximum valorization Amend

10 10 Handige Websites met IE-Bronnen © GEVERS 2015www.gevers.eu BRONNEN alle IE-info met advies alleen Merken geldig in de Benelux Merken en Modellen in de hele EU Internationale merken, modellen & octrooien alle IE info in België Wereldwijde octrooidatabank Europese octrooien

11 Vragen? steeds ‘online’: GEVERS 2015

12 GEVERS 2015 Dank u voor uw aandacht!

13 13 " GEVERS verklaart, noch direct, noch indirect, verbonden te zijn met de in deze presentatie genoemde ondernemingen dan wel hen te vertegenwoordigen. Alle merken en logos behoren toe aan hun respectievelijke eigenaren en worden uitsluitend gebruikt voor illustratieve doeleinden. Het zelfde geldt voor eventuele auteursrechten die aan de respectievelijke eigenaren toebehoren. De inhoud van de presentatie heeft de verstrekking van algemene informatie tot doel. Het houdt geen professionele adviesverlening in en dient derhalve ook niet als zodanig gebruikt te worden." © GEVERS 2015

14 Voor meer tips en persoonlijk advies, ga nu langs bij onze stand “Slim omgaan met merken, octrooien en intellectuele eigendom”


Download ppt "Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?. Hoe je logo, merk of product beschermen? - Een seminarie over intellectueel eigendom - www.gevers.eu©"

Verwante presentaties


Ads door Google